تبیان، دستیار زندگی
این دو نویسنده بزرگ زمانی دوستانی صمیمی محسوب می شدند و همین مساله اختلاف و قهر آنها را عجیب تر می کند و جالب اینکه هیچ کدام از این دو و نزدیکان آنها در این سال ها به علت واقعی اختلاف شدید میان آنها اشاره نکرده است. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه دو غول ادبیات به جان هم افتادند؟

یوسا

اختلاف آنها جالب ترین اختلاف دو چهره ادبی مشهور جهان و شاید عجیب ترین آنها باشد. بسیاری از مردم جهان در این سال ها پس از شنیدن این نکته که گابریل گارسیا مارکز، نویسنده بزرگ کلمبیایی و برنده جایزه نوبل یک غول دیگر ادبیات امریکای لاتین، ماریو بارگاس یوسا ، سه دهه با هم صحبت نکردند، تعجب می کنند.

این دو نویسنده بزرگ زمانی دوستانی صمیمی محسوب می شدند و همین مساله اختلاف و قهر آنها را عجیب تر می کند و جالب اینکه هیچ کدام از این دو و نزدیکان آنها در این سال ها به علت واقعی اختلاف شدید میان آنها اشاره نکرده است. اما حالا این دو غول ادبیات مدرن با یک عکس جنجالی روبه رو شده اند که می تواند حاشیه های زیادی برای آنها ایجاد کند، در این عکس «گارسیا مارکز» جوان با چهره یی که در زیر چشمش کبودی یک مشت است تصویر شده است و عکاس هم علت کبود شدن زیر چشم «مارکز» را می داند؛ اصابت مشت «یوسا»،

«رودریگو مویا»، دوست صمیمی «گارسیا مارکز» این عکس سیاه و سفید را در سال 1976 گرفته اما تا هفته گذشته این عکس را پنهان کرده بود، در نهایت وی تصمیم گرفت که این عکس را در کنار چند عکس دیگری که از «مارکز» داشت به مناسبت هشتادمین سالگرد تولد او منتشر کند. او همچنین خاطراتش را از شب منازعه «مارکز» و «یوسا»، با عنوان جالب «داستان ترسناک زیر چشم کبود» نوشته و منتشر کرده است.

عکس های «مویا»، اولین بار در روزنامه لاژوراندیون مکزیک به چاپ رسید و باعث تعجب تمام کسانی شد که آن روزنامه را خریداری کردند.

براساس گفته های مویا، در ماه مارس سال 1976 بسیاری از روشنفکران، نویسندگان و اهالی سینمای امریکای لاتین برای تماشای فیلم های جشنواره مکزیکوسیتی به این شهر سفر کرده بودند. در مراسم افتتاحیه «گارسیا مارکز» دوست صمیمی خود را می بیند و به سمت او می رود؛ «چطوری ماریو؟ خوبی» اما جواب «ماریو بارگاس یوسا» به احوالپرسی دوست قدیمی اش یک ضربه مشت بود، ضربه مشتی که به زیر چشم «مارکز» اصابت کرد. «مارکز» مبهوت از این ضربه روی زمین می نشیند و «یوسا» بر سرش فریاد می زند؛ «بعد از آن حرف هایی که در مورد من به پاتریشیا زدی چطور جرات می کنی که مرا دوست خودت بدانی؟» پس از آن «یوسا» به «مارکز» پشت می کند و می رود و از آن زمان این دو نفر دیگر با هم صحبت نمی کنند.

مارکز

مویا نمی گوید که دلیل اصلی دعوا چیست اما دوستان صمیمی «مارکز» و «یوسا» مساله را فاش می کنند؛ در زمانی که «یوسا» و «مارکز» همراه همسران خود در شهر بارسلونا زندگی می کردند، «یوسا »تصمیم می گیرد که همسرش را که دوست صمیمی همسر «مارکز» و خود او بوده طلاق بدهد و با زنی سوئدی به نام پاتریشیا ازدواج کند، اما «مارکز» که دوست نداشته این اتفاق بیفتد در ملاقاتی با زن سوئدی با اشاره به علاقه یوسا به همسرش و نیز بدگویی از او باعث می شود که پاتریشیا یوسا را رها کند و به سوئد برگردد و این باعث ناراحتی نویسنده پرویی از مرد کلمبیایی می شود، ناراحتی که با یک ضربه مشت رفاقتی ده ساله را پایان می دهد. جالب اینکه پس از این منازعه و جدایی دو دوست گرایش های آنها هم فرق کرد، «مارکز» همچنان تمایلات چپی خود را حفظ کرد اما «یوسا» به گروه های دست راست نزدیک شد و در حالی که «مارکز» یک ستایشگر «فیدل کاسترو» شد «یوسا »به منتقد جدی او بدل شد.

انتشار کتاب «صد سال تنهایی» چاپ جدید به زبان انگلیسی با مقدمه یی از «یوسا »در مورد چهلمین سالگرد چاپ کتاب باعث شده که بسیاری از علاقه مندان ادبیات فکر کنند دو چهره سرشناس ادبیات جهان ممکن است در آخرین سال های عمر خود مجدداً با هم آشتی کنند اما نزدیکان این دو چنین احتمالی را تایید نمی کنند.

هشتادسالگی «گابریل گارسیا مارکز» در تمام کشورهای اسپانیایی زبان با برگزاری مراسم کتابخوانی، برگزاری نمایشگاه یا حتی مسابقات ماراتن کتابخوانی جشن گرفته شد. در شهر محل تولد او هم در سالروز تولدش هشتاد گلوله توپ شلیک شد و دولت کلمبیا اعلام کرد خانه یی که وی کودکی اش را در آنجا گذرانده به موزه بدل خواهد کرد.

اختلاف های عمده تاریخ ادبیات

- «ترومن کاپوتی» و «گورویدال» دو نویسنده معروف بارها از یکدیگر انتقاد کرده بودند، «ویدال» در مورد« کاپوتی» گفته بود؛ «او دروغگوی هنرمندی است» و «کاپوتی» هم پاسخ داده بود؛ «همیشه دلم برای گور می سوزد. او از اینکه هنوز نفس می کشد شرمسار است.»

-« لیلین هلمن» و «ماری مک کارتی» نمایشنامه نویس و رمان نویس های معروف به شدت با هم بد بودند.« ماری مک کارتی» در مورد «هلمن» گفته؛ «هرچیزی که او می نویسد، حتی «و» یک دروغ در خودش دارد.»

-« ولادیمیر ناباکوف» نویسنده مشهور و« ادموند ویلسون» منتقدی که جهان غرب را متوجه آثار نویسنده روس کرد دوستان صمیمی بودند اما یک بار بر سر ترجمه یی از «پوشکین» با هم دعوا و زدوخورد کردند و رابطه شان قطع شد.

یوسا

شناسنامه گابریل گارسیا مارکز؛ متولد ششم مارس 1928 در آراکاتاکا کلمبیا، برنده جایزه نوبل در سال 1982، نویسنده کتاب های صدسال تنهایی، کسی به سرهنگ نامه نمی نویسد، پاییز پدرسالار.

شناسنامه ماریو بارگاس یوسا؛ متولد بیست و هشتم مارس 1936 در آرکویپا پرو برنده جایزه پلانتا، نویسنده کتاب های مرگ در آند، سال های سگی، جنگ آخر زمان.


روزنامه ی اعتماد

تنظیم : بخش ادبیات تبیان