تبیان، دستیار زندگی
پردازنده گرافیکی Quadro P6000 انویدیا با ۲۴ گیگابایت حافظه رم و پشتیبانی از ۴ نمایشگر 4K رونمایی شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پردازنده گرافیکی Quadro P6000 انویدیا با ۲۴ گیگابایت حافظه رم و پشتیبانی از ۴ نمایشگر 4K رونمایی شد

quadro p6000

انویدیا که یکی از شرکت‌های فعال و قدرتمند در حوزه‌ی پردازنده‌های گرافیکی (GPU) محسوب می‌شود، با معرفی هر پردازنده‌ی گرافیکی جدید بر پایه‌ی معماری پاسکال (Pascal)، عملکرد آن را نسبت به نسخه‌های قبلی به طور قابل توجهی بهبود می‌بخشد. جدیدترین پردازنده‌ی گرافیکی موسوم به Quadro P6000، توانایی ارائه‌ی عملکرد پردازشی ۱۲ ترافلاپسی در حالت ممیز شناور تک دقتی (single-precision) که یک ترافلاپس بیش‌تر از پردازنده‌ی گرافیکی Titan X رونمایی شده در هفته‌ی گذشته است، دارد. فلاپس واحد اندازه‌گیری سرعت پردازش داده‌ها به وسیله‌ی رایانه است. هر ترافلاپس معادل یک تریلیارد (یا ۱۰ به توان ۱۲) عملیات ممیز شناور بر واحد ثانیه است. منظور از single-precision هم، اعدادی باینری هستند که ۳۲ بیت از حافظه‌ی رایانه را اشغال کرده و دامنه‌ی پویایی وسیعی از مقادیر را با استفاده از ممیز شناور ارائه می‌دهند.

پردازنده‌ی گرافیکی P6000 برای استفاده در رایانه‌های قدرتمند موسوم به ورک‌استیشن (workstation) که برای عملیات محاسباتی سنگین و رندرینگ گرافیکی مانند تدوین ویدیوهای HD و اعمال افکت‌های خاص به آن‌ها کاربرد دارند، در نظر گرفته شده است. به علاوه، این رایانه‌ها می‌توانند برای بهره‌مندی از نرم‌افزارهای CAD یا CAM به وسیله‌ی مهندسان این حوزه مورد استفاده قرار گیرند. ورک‌استیشن‌ها به طور معمول، اجزای بسیار قدرتمند و ظرفیت حافظه‌ی رم بیش‌تری از رایانه‌های شخصی دسکتاپ دارند.

این پردازنده گرافیکی جدید روز دوشنبه در نمایشگاه تجاری گرافیک‌های کامپیوتری SIGGRAPH شهر آناهایم کالیفرنیا معرفی شد. متاسفانه جزئیات مربوط به قیمت و عرضه‌ی آن در این نمایشگاه مشخص نشد.

پردازنده‌ی گرافیکی P6000، دارای ۳۸۴۰ هسته‌ی پردازشی و ۲۴ گیگابایت حافظه‌ی رم GDDR5X است. این نوع حافظه‌ی رم، از پهنای باند ۴۳۲ گیگابایت بر ثانیه‌ای (GBps) پشتیبانی می‌کند. کارت گرافیک P6000 دارای ۴ درگاه DisplayPort 1.4 بوده و از حداکثر رزولوشن 4K با فرکانس ۱۲۰ هرتز و رزولوشن 5K با فرکانس ۶۰ هرتز پشتیبانی می‌کند. این کارت گرافیک دارای خطوط لوله‌ی پردازش پیکسلی داخلی (pipeline) به منظور رندر سریع‌تر ویدیوهای سه‌بعدی و افزایش فریم‌های نمایش داده شده در هر ثانیه است.

در وبلاگ شرکت انویدیا اظهار شده که پردازنده‌ی گرافیکی Quadro به طور قابل توجهی سریع‌تر از نسخه‌ی قبلی است. قبل از این پردازنده‌ی گرافیکی، M6000 برترین کارت گرافیک عرضه شده‌ بر پایه‌ی معماری مکسول (Maxwell) بود که حداکثر توان پردازشی تک دقتی ۷ ترافلاپسی را ارائه می‌داد. پردازنده‌ی گرافیکی M6000 از حافظه‌ی رم GDDR5 با پهنای باند پایین‌تر استفاده می‌کند.

شرکت NVIDIAدر نمایشگاه یاد شده، علاوه‌بر P6000 از مدل P5000 کارت گرافیک Quadro که توانایی پردازشی ۸.۹ ترافلاپسی را ارائه می‌دهد، رونمایی کرد. این کارت گرافیک دارای ۲۵۶۰ هسته‌ی پردازشی و ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی رم GDDR5X با پهنای باند حداکثری ۲۸۸ گیگابایت بر ثانیه است. قیمت و تاریخ عرضه‌ی این مدل هم فعلا مشخص نیست.

خوشبختانه هنوز هم علاقه‌ی قابل توجهی به ورک‌استیشن‌هایی با توانایی پردازشی بالا به منظور ساخت محتویات گرافیکی واقعیت مجازی برای استفاده در هدست‌هایی مانند Oculus Rift و HTC Vive وجود دارد. در حال حاضر، Quadro P6000 سریع‌ترین و قدرتمندترین پردازنده‌ی گرافیکی شرکت انویدیا به شمار می‌رود. هرچند، احتمال دارد که به زودی شاهد رونمایی از تراشه‌های بسیار سریع‌تری برای استفاده در محاسبات بسیار سنگین باشیم.

تراشه‌های گرافیکی Quadro انویدیا بر بازار رایانه‌های ورک‌استیشن چیره شده‌اند اما به احتمال زیاد شرکت AMD هم به زودی محصولات جدید خود را در رقابت با پردازنده‌ی گرافیکی جدید انویدیا معرفی خواهد کرد.



زومیت

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .