تبیان، دستیار زندگی
مهندسان دانشگاه تگزاس موفق به ساخت نمونه اولیه دماغ الکترونیکی شده اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت دماغ الکترونیکی با تراشه موبایل و تبلت

مهندسان دانشگاه تگزاس موفق به ساخت نمونه اولیه دماغ الکترونیکی شده اند.

بخش دانش تبیان

تراشه

مهندسان دانشگاه تگزاس موفق به ساخت نمونه اولیه دماغ الکترونیکی با استفاده آر تراشه بکار رفته در ساخت موبایل و تبلت شده اند که قادر به بو کردن و تحلیل تنفس برای تشخیص سلامت فرد موردنظر است.
هرچند «دماغ الکترونیکی» / Electronic nose چیز جدیدی نیست اما تیمی از محققان به سرپرستی «ناونیت شارما» با استفاده از سیماس / CMOS بکار رفته در مدارهای الکترونیکی برای ساخت تبلت و موبایل توانسته اند همان کاری که دماغ انجام می دهد را با این وسیله تشخیصی انجام دهند.

شارما دراین باره می گوید ما توانسته ایم با استفاده از این دماغ بسیاری از بوها را تشخیص و انالیز کنیم. به گفته وی وقتی چیزی را بو می کنیم شما درواقع مولکول های شیمیایی را تشخیص داده و شناسایی می کنید و همین طور دماغ الکترونیکی نیز با استفاده ازآنچه طیف بینی دورانی/ rotational spectroscopy گفته می شود این ترکیبات را تشخیص داده و اعلام می کند.

تراشه

البته محدودیتی که این وسط وجود دارد این است که وقتی ما نفس می کشیم معده و ریه هر دو درگیر شناسایی گازها می شوند و این یعنی اطلاعات در بخش ها مختلف بدن آنالیز می شود.

نمونه اولیه ساخته شده قرار است 2017 مورد تست در بیمارستان قرار گیرد و اگر جواب دهد به گفته «کنث او» از محققان این طرح دستگاهی براین اساس توسعه می یابد که به عنوان دستگاه سنجش بو و آنالیز تنفس از آن استفاده شود.


منبع: خبرآنلاین