تبیان، دستیار زندگی
اوایل امسال، پسری 10 ساله که حتی به سن قانونی برای ثبت نام در فیسبوک نرسیده، توانست اپلیکیشن به اشتراک گذاری تصاویر اینستاگرام را هک کرده و توجه مارک زاکربرگ، مدیر عامل فیسبوک را به خود جلب کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پسر 10 ساله ای که اینستاگرام را هک کرد!

اوایل امسال، پسری 10 ساله که حتی به سن قانونی برای ثبت نام در فیسبوک نرسیده، توانست اپلیکیشن به اشتراک گذاری تصاویر اینستاگرام را هک کرده و توجه مارک زاکربرگ، مدیر عامل فیسبوک را به خود جلب کند.

بخش دانش و زندگی تبیان
هک اینستاگرام

اکنون گزارش ها حاکی از آن هستند این پسر نابغه ساکن هلسینکی که جانی (Jani) نام دارد، مبلغ 10 هزار دلار به عنوان جایزه برای شناسایی باگ امنیتی اینستاگرام از فیسبوک دریافت نموده است.
جانی راهی پیدا کرده بود که می توانست به کمک آن، هر محتوای نوشته شده ای در پلتفرم شبکه اجتماعی اینستاگرام را با کمک کدی جایگزین حذف نماید. او در مصاحبه با رسانه ای فنلاندی گفته «من می توانستم هرکسی را مورد حمله قرار دهم، حتی خوانندگان و هنرپیشگان بسیار شناخته شده و معروف که در این شبکه ی اجتماعی به شدت محبوب هستند.»
جانی به محض کشف باگ امنیتی مورد اشاره، آن را از طریق ایمیل به فیسبوک اطلاع داد. وی برای اینکه بتواند توجه تیم پشتیبانی اینستاگرام را به خود جلب کند، یکی از کامنت های نوشته شده از سوی کمپانی در اکانتی آزمایشی را حذف کرد. در نتیجه این امر، باگ امنیتی مورد بحث تا پایان ماه فوریه اصلاح شد و در ماه مارس، جایزه 10 هزار دلاری جانی به وی پرداخت گشت.
جانی می گوید که می خواهد از جایزه ارزشمندش برای خرید یک دوچرخه، تجهیزات فوتبال و کامپیوتری جدید برای برادرش استفاده کند. این پسر نابغه توانست با یافتن باگ امنیتی اینستاگرام، رکورد جوان ترین شخصی که تا به امروز در برنامه باگ یابی فیسبوک شرکت کرده را بشکند؛ رکوردی که پیشتر به نوجوانی 13 ساله تعلق داشت.
کمپانی فیسبوک از زمانی که برنامه باگ یابی خود را در سال 2011 راه اندازی کرده، مبلغی معادل 4.3 میلیون دلار به بیش از 800 محقق جایزه داده است. مبلغی که به افراد طی این برنامه پرداخت می شود، تا حد زیادی به میزان خطر باگ و پیچیدگی آن بستگی دارد. تنها در سال گذشته میلادی، 210 نفر در مجموع 936 هزار دلار از سوی فیسبوک دریافت کردند.


منبع: دیجیاتو