تبیان، دستیار زندگی
سازمان فضایی روسیه که با نام Roscosmos شناخته می شود، اخیرا اولین موشک پایگاه فضایی جدید Vostochny Cosmodrome را به فضا فرستاده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارسال اولین موشک پایگاه فضایی روسیه

سازمان فضایی روسیه که با نام Roscosmos شناخته می شود، اخیرا اولین موشک پایگاه فضایی جدید Vostochny Cosmodrome را به فضا فرستاده است.

بخش دانش تبیان
موشک

این موشک سایوز 2.1a شب گذشته به فضا فرستاده شد و محموله ای شامل سه ماهواره را با خود برد که قرار است از آنها برای رصد زمین و پرتوهای نوری فضایی استفاده شود.
نکته جالب اینجاست که پرتاب این موشک به فضا، تقریبا توسط هیچکس مشاهده نشد و دولت روسیه به هیچ یک از مطبوعات خارجی اجازه نداد تا لحظه ارسال موشک سایوز 2.1a به فضا را از نزدیک مشاهده کنند. در همین حال، از آن جایی که موشک از پایگاه فضایی جدید Vostochny پرتاب شده، حتی ناسا و سازمان فضایی اروپا هم نتوانستند مسئولیت استریم زنده این رویداد را برعهده گیرند.
در واقع تنها یک کانال تلویزیونی اجازه داشت تا لحظه خروج سایوز 2.1a را از زمین به صورت زنده استریم کند؛ اما مقامات روسی، گزارشگران این کانال را نیز مجبور کردند تا تجهیزاتشان را در فاصله ای چند مایلی از موشک برپا کنند. کانال مورد اشاره اگرچه به صورت موفقیت آمیز این رویداد را استریم کرد اما فاصه زیاد از محل پرتاب سبب شد تا جزییات زیادی در تصویر مشخص نباشد.
برای ساخت پایگاه فضایی جدید روسیه، مقامات این کشور هزاران کارگر را استخدام کرده و میلیاردها دلار هزینه نمودند. این پایگاه به چند جایگاه برای پرتاب موشک، یک ایستگاه قطار، مرکز کنترل ماموریت و مجموعه ای برای تولید و اسمبل قطعات پیچیده مجهز است که موشک سایوز 2.1a هم در همان جا ساخته شد.پایگاه فضایی Vostochny از آن جهت برای سیاستمداران روسی مهم تلقی می شود که می توانند با استقلال بیشتری اهداف خود را دنبال نمایند. تا پیش از این، پایگاه فضایی Baikonur تنها محل در دسترس روس ها برای پرتاب موشک به حساب می آمد که به صورت مشترک با کشور قزاقستان و با دریافت 115 میلیون دلار به صورت سالانه مورد استفاده قرار می گیرد.


منبع: دیجیاتو