تبیان، دستیار زندگی
این اولین باری نیست که از حضور یک ایرانی در عرصه های درجه یک علمی دنیا سخن به میان می آید، و آخرین بار هم نخواهد بود....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تعمیرکار ایرانی که جوان ترین محقق ناسا شد

این اولین باری نیست که از حضور یک ایرانی در عرصه های درجه یک علمی دنیا سخن به میان می آید، و آخرین بار هم نخواهد بود....

بخش دانش تبیان
تعمیرکار ایرانی که جوان‌ترین محقق ناسا شد

عنوان نوشتاری و آوای صوتی "ناسا" شاید برای کمتر چشم و گوشی ناخوانا و نافهم باشد و دورترین افراد از عالم علم و رسانه نیز حداقل یک بار یا درباره آن جایی خوانده یا شنیده اند.
گروه فناوری اطلاعات و ارتباطات خبرگزاری تسنیم مجید هدایتی نسب، ناسا سازمان فضایی ملی ایالات متحده آمریکا و متولی پروژه های فرازمینی اکسپلورر، آپولو، مرکوری، سوها، اسکای لب و انبوهی دیگر از برنامه های فضایی است.
ناسا داعیه دار اصطلاح رایج و امروزی "مگر می خواهی آپولو هوا کنی؟" است زیرا در سال های 1972-1961 آپولو را هوا کرد و موجب بازگشایی پای دوازده انسان با شش فضاپیما بر کره ماه برای نخستین بار شد تا به این واسطه شهرتی جهانی یابد.
در حالیکه این سازمان، چشم دنیا را به دستاوردهای خود خیره کرده و با گذشت پنجاه و هشت سال همچنان تیتر یک رسانه های دنیاست، قلب تپنده ای به نام آزمایشگاه پیش رانش جت دارد که پروژه های اصلی از منظر مهندسی در آنجا تعریف می شود و بزرگانی چون شهید دکتر چمران در آنجا حضور داشته اند.
آزمایشگاه پیش رانش جت موسوم به JPL یک آزمایشگاه علمی و فناوری که مسئول پرتاب و کنترل ماموریت های بی سرنشین به مسافت های بسیار دور از جمله مسافت هایی خارج از سامانه خورشیدی است که در پاسادینا - کالیفرنیا قرار دارد.
در این قلب تپبنده ایرانیانی چون دکتر فیروز نادری (مدیر برنامه اجرایی منظومه شمسی در ایستگاه فضایی ناسا) درخشیده اند و اکنون نوبت به ایرانی دیگری است که علاوه بر صفت جوان نخبه، لقب جوان ترین فرد گروه JPL را در سطح فوق دکترا یدک می کشد.
این نخبه ایرانی با تحمل سال ها رنج کار، پشتکار و اشتیاق به یادگیری موفق به پیمودن قله هایی شد که اکنون او را در اوج جوانی در بلندترین نقطه تکنولوژی دنیا قرار داده است.
دکتر حمیدرضا چابک -فعال در گروه تکنولوژی های الکترواکتیو سازمان هوانوردی و فضایی ملی ایالات متحده آمریکا ناسا (NASA/JPL) و آزمایشگاه عملگرهای پیشرفته فراصوت و آزمایش های فضایی- جوان خوش فکر و اجتماعی است که در سال 2011 موفق به دریافت جایزه برترین و خلاقانه ترین پروژه سال از طرف مؤسسه فناوری استیونز شد و اکنون به دستاوردی عظیم رسیده که قادر است قرن بیست و یکم را متحول کند.
وی مدعی است آمریکا و کشورهای توسعه یافته به شدت دنبال استخدام روش های های تک برای درمان سرطان، آلزایمر، پارکینسون و MS بدون نیاز به جراحی یا اعمالی مانند شیمی درمانی هستند و توانسته اند به موفقیت هایی در این زمینه دست یابند که متخصصان دیگر کشورها هیچ اطلاعی از این دستاورد بزرگ ندارند.
با توجه به اینکه چابک در بطن امور پژوهشی، تحقیقاتی و توسعه ای این روش بدیع در درمان بیماری های خاص بوده، معتقد است که توان بومی سازی آن در کشور وجود دارد و باید به فکر توسعه کشور از منظر صنایع های تک و پزشکی بود.
ایران با تکیه بر کشف اخیر، می تواند به قطبی در این حوزه تبدیل شده و به جایگاهی بلند در دنیا دست یابد.


منبع: تسنیم