تبیان، دستیار زندگی
باقریان بیان کرد: سیس نوعی علف هرز است که در طبیعت، باغ و سبزی رشد می کند که به شکل نخ زرد رنگ است و به دور گیاه می پیچد و گیاه را خراب می کند و از بین می برد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستگاه سمپاش ضد افتیمون را مخترع جوان اهل فارس ساخت

باقریان بیان کرد: سیس نوعی علف هرز است که در طبیعت، باغ و سبزی رشد می کند که به شکل نخ زرد رنگ است و به دور گیاه می پیچد و گیاه را خراب می کند و از بین می برد.

دستگاه سمپاش ضد افتیمون

باقریان بیان کرد: سیس نوعی علف هرز است که در طبیعت، باغ و سبزی رشد می کند که به شکل نخ زرد رنگ است و به دور گیاه می پیچد و گیاه را خراب می کند و از بین می برد.
وی افزود:راه های مبارزه با این علف هرز بر این پایه بوده که هم علف هرز و هم گیاه را با هم از بین می بردند ولی ما دستگاهی را اختراع کردیم که می توان علف هرز را بدون خسارت به گیاه میزبان از بین برد و این یک نوآوری ویژه است که برای نخستین بار در جهان انجام شده است.
این دکترای کشاورزی اظهارداشت: به طور معمول 70 درصد محصولات کشاورزی ما توسط آفات و بیماری ها و علف های هرز از بین می رود و اگر ما در این زمینه مبارزه کنیم این میزان به حدود 36 درصد می رسد که صرفه جووی آن معادل ارزش میلیون ها ریال محصول کشاورزی است.
وی اضافه کرد: یکی از علف هایی که در مباحث کشاورزی از جمله زراعت و باغداری بسیار مهم است علف هرز سیس است که هیچ راهی برای کنترل آن وجود نداشت که اگر این علف هرز را کنترل کنیم حجم عظیمی از درآمد ما در بخش کشاورزی باز می گردد و آسیب پذیری گیاهان و این بخش بسیار کم می شود.
او با بیان اینکه علف هرز سیس فراگیر در تمام باغ ها و مزارع است ادامه داد: با ساخت این دستگاه جلوگیری از این علف هرز بسیار راحت است و بسیاری از مشکلات در این بخش را رفع می کند.
باقریان نوان داشت: این اختراع کاملا سازگار با محیط زیست است و از آنجایی که به واسطه تخصص دانشگاهی ام که در زمینه کشاورزی است مشاهدات عینی و تجارب و تخصص هایی داشتم که مقدمه ساخت این دستگاه شد.
عضو بنیاد ملی نخبگان استان فارس افزود: برای تولید این دستگاه بسیاری آزمون و خطا انجام دادیم تا به نتیجه مورد نظر رسیدیم که این دستگاه تحول بزرگی در کشاورزی و باغ داری ایجاد کرده است.
وی بابیان اینکه این دستگاه مشابه خارجی ندارد گفت: دستگاه سم پاش ضد افتیمون طوری است که برای تولید نیازمند هزینه اندکی است و درهر شهری می توان آن را تولید کرد.
باقریان بیان کرد: این دستگاه در 15 فروردین ماه سال 95 به شماره 88309 ثبت شده است.
** به دنبال سرمایه گذار برای تولید تجاری
این مخترع اظهارداشت: هزینه ساخت این دستگاه در مرحله آزمایشگاهی هر دستگاه کمتر از یک میلیون تومان است.
باقریان اضافه کرد: تاکنون این دستگاه تولید آزمایشگاهی شده اماتولید تجاری نشده که هزینه تولید تجاری آن بسیار بالاست که کارهای مقدماتی آن نیز انجام شده اما به دنبال سرمایه گذار در این بخش هستیم تا بتواند این دستگاه را تولید تجاری کند.
وی ادامه داد: گرفتن تسهیلات برای به تولید تجاری رساندن یک اختراع روند ویژه ای دارد که نمی توانم به دنبال آن بروم به همین دلیل در پی فروش مالکیت دستگاه نیز هستم.
** 20 اختراع در شش ماه
باقریان که 32 سال سن دارد و در حال حاضر دارنده دکترای کشاورزی گرایش بیمار شناسی گیاهی است، تاکنون 20 اختراع داشته که این تعداد در شش ماه در کشور به ثبت رسیده است.
وی عنوان داشت: تاکنون همه اختراع های من در زمینه کشاورزی بوده که اطلاعات مربوط به اختراع های من در سایت www.dr-bagherian.ir برای آشنایی همگان قرار داده شده است.
باقریان با بیان اینکه آماده همکاری با علاقه مندان به اختراع جدید هستند، هستم افزود: پروژه ها و طرح های دیگری نیز در فکر دارم که برخی از آنها در مرحله مقدماتی انجام قرار دارد.
وی گفت: اختراع دستگاه سمپاش ضد افتیمون(سیس) به عنوان اختراع برتر کشاورزی در کشور معرفی شده است.


منبع:www.irna.ir

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .