تبیان، دستیار زندگی
تویوتا برای مسابقات المپیک سال آینده از اتوبوس سلول سوختی خود رونمایی خواهد کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اتوبوس سلول سوختی تویوتا سال آینده معرفی می شود

تویوتا برای مسابقات المپیک سال آینده از اتوبوس سلول سوختی خود رونمایی خواهد کرد.

بخش دانش و زندگی تبیان
اتوبوس سلول سوختی تویوتا

اینطور که به نظر می رسد برنامه ی تویوتا برای استفاده از تکنولوژی سلول سوختی هیدروژنی چیزی فراتر از تنها یک خودروی سواری است. این خودروساز ژاپنی در حال برنامه ریزی برای فروش اتوبوس های سلول سوختی از سال آینده در بازار ژاپن است و امیدوار است بتواند تا زمان برگزاری مسابقات المپیک ۲۰۲۰ آن ها را به مرحله ی عملیاتی در بیاورد.

در برنامه ی معرفی رسانه ای این اتوبوس ها تویوتا اعلام کرد که نهاد شهرداری توکیو از همین حالا برنامه هایی برای استفاده از دو اتوبوس در مسیرهایی خاص را دارد. تویوتا نیز تصمیم گرفته است تا فعالیت خود را در این زمینه از همین نقطه گسترش دهد.

این شرکت امیدوار است تا بتواند ناوگانی از ۱۰۰ دستگاه اتوبوس سلول سوختی را تا زمان بازی های المپیک (یعنی زمانی کم تر از چهار سال بعد) را در شهر توکیو به حالت عملیاتی در بیاورد.

این اتوبوس ها تحت نام برند توکیو به فروش خواهند رسید و در آن ها نتایج کسب شده از تحقیقات علمی و تجارب بخش خودروهای سنگین تویوتا با نام Hino با هم آمیخته خواهند شد.

نخستین دستگاه از این اتوبوس ها در اواخر سال آینده تحویل داده خواهد شد و به گفته ی تویوتا روند تحویل خودروها از سال ۲۰۱۸ سرعت خواهد گرفت.

هر کدام از این اتوبوس ها می توانند ۷۶ سرنشین را حمل کنند که ۲۶ تای آن ها بر روی صندلی ها و ۵۰ نفر دیگر نیز به صورت ایستاده در اتوبوس جای خواهند گرفت.

مجموعه ی حرکتی سلول سوختی این اتوبوس ها را دو الکتروموتور به قدرت ۱۵۲ اسب بخار تشکیل می دهند. باتری استفاده شده نیز از انواع نیکل-متال است.

تویوتا به این مساله نیز اشاره کرده است که این اتوبوس ها با سرعت ۹ کیلووات می توانند باتری های خود را دیسشارژ یا تخلیه کنند که این قابلیت می تواند در مواقع اضطراری به صورت یک منبع قدرت پشتیبان به کار بیاید.

از زمان وقوع زلزله و تسونامی ویرانگر ژاپن در سال ۲۰۱۱ که منجر به فاجعه ی اتمی فوکوشیما دایچی شد، خودروسازان ژاپنی توجه ویژه ای به خودروهای الکتریکی و سلول سوختی پیدا کرده اند.

پس از این بحران دولتردان ژاپن با جدیت به دنبال یافتن جاگزینی برای انرژی اتمی و سوخت های فسیلی وارد شده به این کشور هستند. شینزو آبه نخست وزیر ژاپن ایده ی جامعه ی هیدروژنی را مطرح کرده است که در آن ساختمان ها و زیرساخت های مربوط به خودروها برای تامین انرژی خود به سلول های سوختی متکی خواهند بود.

تویوتا در این خصوص تاکید زیادی بر روی استفاده از سلول سوختی به جای باتری ها در خودروهای بدون آلایندگی دارد.

تویوتای میرای هیدروژنی به خوبی در حال رقابت با رقبای تمام الکتریکی خود است و اتوبوس های سلول سوختی تویوتا نیز پتانسیل رقابت با اتوبوس های برقی را که در حال حاضر توسط کمپانی های قدرتمند رقیب پیشنهاد شده اند را دارند.


منبع: زومیت
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .