تبیان، دستیار زندگی
IHS: ساخت گوشی پیکسل ایکس ال ۳۲ گیگابایتی ۲۸۵ دلار هزینه دارد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت گوشی پیکسل ایکس ال ۲۸۵ دلار هزینه دارد

یکی از موضوعات جالب در صنعت موبایل، هزینه ساخت یک گوشی در قیاس با قیمت نهایی برای مصرف کننده است. در این گزارش به هزینه تولید پیکسل ایکس ال گوگل می پردازیم.

بخش دانش و زندگی تبیان
 گوشی پیکسل ایکس ال

محصولات سری نکسوس در تاریخچه ی حضور خود در بازار، فراز و نشیب های زیادی را تجربه کردند. یکی از مهم ترین مشخصه های این محصولات، قیمت تعیین شده برای آن ها بود. اولین گوشی هوشمند این سری، یعنی نکسوس وان، توسط کمپانی اچ تی سی ساخته شد که قیمت بالایی هم داشت، اما مدل های بعدی نکسوس، با قیمتی ارزان تر به فروش رسیدند. در حقیقت گوشی هوشمند نکسوس ۴ و نکسوس ۵ و نیز گوشی نکسوس ۵ ایکس که در سال گذشته معرفی شد، نسبت به مدل های پیشین قیمتی به مراتب کمتر داشتند. در هر حال، امسال شاهد توقف فعالیت برند نکسوس بودیم. کمپانی اچ تی سی اولین گوشی های هوشمند برند جدید پیکسل را برای گوگل تولید کرده است. پیکسل و پیکسل ایکس ال دو محصولی هستند که اوایل ماه جاری معرفی شدند و حالا مشتریان و علاقمندان به این دو دستگاه می توانند در سراسر دنیا نسبت به خرید آن ها اقدام کنند. اساسا تا به این لحظه بررسی های انجام شده روی این دو گوشی هوشمند مثبت بوده است ولی به نظر می رسد قیمت بالای تعیین شده برای آن ها ارزشش را دارد. سوالی که در اینجا باقی می ماند این است که گوگل برای تولید هر عدد از این گوشی ها چقدر هزینه کرده است؟ در همین زمینه IHS ظاهرا پاسخی برای سوال یاد شده دارد.

تحلیل های IHS نشان می دهد که مدل ۳۲ گیگابایتی گوشی هوشمند پیکسل ایکس ال با توجه به قطعات به کار گرفته شده در آن ۲۸۵.۷۵ دلار است. با در نظر گرفتن این موضوع که گوگل این مدل را با قیمت ۷۶۹ دلار به فروش می رساند، براحتی می توان گفت که این شرکت سود بسیار زیادی از عرضه ی این محصولات بدست خواهد آورد. اما نمی توان با اطمینان گفت که محاسبات انجام شده توسط IHS در این زمینه تا چه حد صحیح است. علاوه بر این، مشخص نیست که گوگل به ازای تولید هر گوشی پیکسل چه مقدار پول به اچ تی سی پرداخت می کند. با توجه به آنچه گفتیم، احتمالا هیچ گاه دقیقا نخواهیم فهمید که هزینه ی دقیق تمام شده برای ساخت این گوشی ها چقدر است. هر گوشی هوشمند پیکسل ایکس ال گوگل از اجزا و قطعات مختلفی ساخته شده که از جمله می توان به نمایشگر Super AMOLED آن اشاره کرد که البته توسط سامسونگ تولید نشده و قیمت آن ۵۸ دلار است. پردازنده ی اسنپدراگون ۸۲۰ بکار گرفته شده در این محصول نیز ۵۰ دلار از هزینه ی ۲۸۵ دلاری ساخت آن را شامل می شود. یکی از بخش های کلیدی گوشی های پیکسل، دوربین این محصولات بوده که IHS قیمت آن را فقط ۱۷.۵ دلار اعلام کرده است.

Andrew Rassweiler سرپرست ارشد تعیین معیارهای هزینه در IHS، می گوید: «احتمالا گوگل سهم عمده ای در طراحی گوشی های پیکسل خود داشته و رابطه ی این کمپانی با اچ تی سی برای تولید این محصول مانند رابطه ی فاکس کان و اپل است. در این زمینه گوگل نیز مانند رقبای بزرگ خود، نقش اساسی را در تولید گوشی های امسال خود داشته است.» به احتمال زیاد گوگل هم قادر است تا قطعات سخت افزاری مورد نیاز خود را با همان قیمتی خریداری کند که بزرگان حوزه ی موبایل های هوشمند نظیر اپل و سامسونگ برای خرید این قطعات می پردازند. اما برای ساخت محصولی که تماما توسط خود گوگل تولید شده باشد، این کمپانی تلاش بیشتری نسبت به آنچه برای ساخت محصولات سری نکسوس مبذول داشته را انجام داده است. بت این وجود می توان گفت هم اکنون این شرکت خود سخت افزار و نرم افزار مورد نظرش را طراحی کرده تا آن را به مخاطبان جدیدی ارائه کند.


منبع:زومیت
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .