تبیان، دستیار زندگی
گوشی MIX شیائومی با طراحی جالب خود توجهات زیادی را جلب کرده است. آیا این گوشی پیش زمینه ای برای آیفون ۸ خواهد بود؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا شیائومی از اپل در ساخت آیفون 8 پیشی گرفته است؟

گوشی MIX شیائومی با طراحی جالب خود توجهات زیادی را جلب کرده است. آیا این گوشی پیش زمینه ای برای آیفون ۸ خواهد بود؟

بخش دانش و زندگی تبیان

شیائومی

شیائومی که مدت ها در صدر اخبار فناوری بود، مدتی است که دیگر شکوه گذشته خود را نداشته و ازلحاظ بازار هم در چین وضعیت چندان خوبی ندارد؛ اما تلاش های این کمپانی برای پس گرفتن شهرت خود منجر به طراحی موبایل فوق العاده به نام MI Mix شده است. این گوشی با صفحه نمایشی ۶.۴ اینچی که دارد به خاطر بدون حاشیه بودن صفحه نمایش خود و خمیده بودن گوشه های آن که تقریباً تمام قسمت جلویی گوشی را اشغال کرده اند بسیار موردتوجه قرارگرفته است. سرامیک در پشت این گوشی می تواند بنا به درخواست مشتری فریم دور دوربین با طلای ۱۸ عیار داشته باشد؛ اما چیزی که MIX را واقعاً خارق العاده کرده است و نسبت به گوشی های بازار تفاوت ایجاد می کند مهندسی به کاررفته در آن برای حذف سنسورها و حذف اسپیکر در بالای گوشی است. غیر از فناوری به کار رفته در بخش بالای گوشی سایر فناوری های به کار رفته قبلا نیز وجود داشته اند، البته به ندرت در یک محصول با همدیگر به کاررفته اند؛ اما با دیدن این موبایل کمی کنجکاوی ایجاد می شود که آیا این محصول نمونه اولیه ای از آیفون ۸ خواهد بود؟

از زمانی که مشخص شد آیفون۷ فقط کمی بهبود نسبت به ۶ اس پیداکرده است مشخص بود که اپل می خواهد تغییر طراحی عمده خود را در سال ۲۰۱۷ و هم زمان با ۱۰ سالگی آیفون به نمایش بگذارد.۲۰۱۷ یعنی یک دهه قبضه بازار توسط آیفون برای همین به احتمال زیاد با یک طراحی انقلابی آن ها بخواهند چنین رویدادی را جشن بگیرند. البته از دید طراحی جای خیلی زیادی برای تغییر وجود ندارد.

پس انتخاب های اپل چه چیزهایی می تواند باشد؟ می تواند آیفون را باریک تر کند که طرح چندان انقلابی دیگر محسوب نمی شود. می تواند آیفون را به صورت منحنی بسازد مانند کاری که سامسونگ در گلکسیRound و ال جی در G Flex انجام دادند که چنین کاری هم دیگر جدید و نوآورانه نیست. تنها چیزی که برای آیفون می ماند ارتقای جنس بدنه و نسبت صفحه نمایش به کل بدنه است.

همراه با HTC ونوکیا، اپل استفاده از آلومینیم را به عنوان مواد اصلی ساخت گوشی های هوشمند هرچه بیشتر محبوب کرد. این کار سال ها برای اپل سود فراوانی داشت اما همیشه جایی برای بهبود وجود دارد. حالا که همه در حال تغییر مواد مصرفی خود هستند، شاید وقتش باشد اپل هم چنین کاری انجام دهد. سرامیک جدیدترین جایگزین آلومینیم توسط کمپانی هایی است که می خواهند تغییر و تحولاتی در ساخت محصولات خود به وجود بیاورند؛ مانند کاری که شرکت one plus با ساخت گوشی هوشمند one plus x از جنس سرامیک به صورت محدود انجام داد. خود اپل هم وارد این بازار شده است و اپل واچ بر پوسته ی سرامیکی سفیدی سوار شده است. در حالت کلی دلیل های منطقی زیادی وجود دارد که اپل حتماً به سمت استفاده از سرامیک برود. البته اپل می تواند مانند بعضی از شرکت ها در سالگرد ۱۰ سالگی آیفون این محصول را به صورت محدود در این جنس عرضه کند تا بازار و نظرات را برای عرضه عمده بررسی کند.

اما آیا واقعاً سرامیک بر آلومینیم برتری واضحی دارد؟ می شود گفت که چندان نه؛ اما با نگاهی به سابقه ساخت محصول های اپل می توان گفت این کمپانی علاقه خاصی به ساخت محصولاتش با ظاهر درخشان دارد و مزایای سرامیک مانند مقاومتش بر خش دار شدن چیزی نیست که به راحتی بتوان از آن گذر کرد؛ اما واضح است آیفونی از جنس سرامیک مانند یک اثر هنری است و این چیزی است که اپل در ۱۰ سالگی محصول خود بخواهد با آن مانور بدهد.

درنهایت باید به بحث حاشیه ی صفحه نمایش آیفون اشاره کنیم. این حاشیه ها بدون شک بزرگ هستند و یکی از قدیمی ترین قسمت های طراحی در این پرچم دار اپل محسوب می شوند. حذف آن ها کاری انقلابی از طراحی برای اپل است، البته با حذف کردن دکمه Home در آیفون ۷ قدمی را در مسیر چنین کاری برداشته اند. با فنّاوری های جدیدی که وجود دارد و وجود سنسور مختلف برای حل مشکلات حذف اسپیکر مکالمات و سنسورهای دیگر در Mi Mix حالا می توان مطمئن بود که اپل می تواند به طور کل در آیفون جدیدش از شر حاشیه های صفحه نمایش خلاص شود.

اما قسمت جالب دنیای فنّاوری این است که لازم نیست منتظر اپل بمانیم تا چنین فنّاوری را عملی کند. همین حالا هم قسمت اعظمی از چنین تغییراتی درگوشی ها اجراشده است. شیائومی موبایل سرامیکی را معرفی کرده که در عرض ۹ روز آینده به بازارها عرضه می شوند. شیائومی از سیستمی استفاده کرده که از قاب فلزی گوشی برای ایجاد صدا به جای اسپیکر مکالمات استفاده می کند.

آیا فکر می کنیم شیائومی با طراحی MI Mix سوپر موبایل درست کرده است؟ البته که نه. به احتمال زیاد این طراحی محصول این کمپانی برای جلب توجه و قبضه کردن بازار است؛ اما به احتمال زیاد چنین طراحی ای موبایل های آینده را به نمایش می گذارد، چه ساخت شیائومی باشد، چه ساخت اپل و یا هر شرکت دیگر اما Mix به نوعی همان آیفونی است که اپل برای دهمین سالگرد عرضه ی آیفون در ذهن می پروراند.


منبع: زومیت

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .