تبیان، دستیار زندگی
همزمان با آغاز ساخت نسل جدید زیردریایی های هسته ای موشک انداز در انگلستان، نامگذاری اولین نمونه از این زیردریایی ها انجام شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زیردریایی که نیاز به سوخت گیری ندارد

همزمان با آغاز ساخت نسل جدید زیردریایی های هسته ای موشک انداز در انگلستان، نامگذاری اولین نمونه از این زیردریایی ها انجام شد.

بخش دانش و زندگی تبیان
زیردریایی

همزمان با آغاز ساخت نسل جدید زیردریایی های هسته ای موشک انداز در انگلستان، نامگذاری اولین نمونه از این زیردریایی ها انجام شد.

ملکه انگلیس، نام "اچ ام اس دریدنویت"(H.M.S Dreadnought) را بر بزرگترین زیردریایی نیروی دریایی انگلیس گذاشت. این زیردریایی نهمین دریاپیمایی است که در طول ۴۵۰ سال گذشته چنین نامی بر آن گذاشته شده و زمان این نامگذاری مصادف است با روز نبرد دریایی ترافالگار و نیز ۵۶ امین سالگرد به آب اندازی اولین زیردریایی هسته ای انگلستان که اتفاقا آن زیردریایی نیز "دریدنوت" نام داشت.

زیردریایی "دریدنویت" جدید اولین نمونه از چهار دریاپیمای کلاس ساکسسور است که با هدف جایگزینی زیردریایی های قدیمی ونگارد ساخته شده اند. زیردریایی های ونگارد تا کنون مجری سیاست مستقل بازدارندگی هسته ای بریتانیا بوده اند که بر اساس آن، همواره یک کشتی مسلح به موشک هسته ای باید در دریا حاضر باشد. پس از تایید ساخت این زیردریایی جدید در پارلمان و در روز 5 اکتبر، فرآیند ساخت این زیردریایی در مرکز 'بارو این فورنس ' (Barrow-in-Furness) و توسط شرکت صنایع دفاعی و فضایی بی ای ئی سیستمز (BAE Systems ) آغاز شد. البته به منظور اجتناب از تاخیر در روند تولید این زیردریایی، از دو سال پیش برخی مراحل مقدماتی در قسمت های مختلف کلید خورده بود.

به منظور کاهش هزینه ها و اجتناب از دوباره کاری، طراحی زیردریایی جدید "دریدنویت" بر اساس زیردریایی های کلاس Astute (آستوت) انجام شده است. طول این زیردریایی پس از تکمیل 152.9 متر (502 فوت) بوده، توانایی حمل 17.200 تن بزرگ (19000 تن کوچک) را دارا است و نیز مجهز به امکاناتی از قبیل پزشک تمام وقت، سالن ورزشی، روشنایی در روز و شب و محل اسکان و وسایل راحتی برای بانوان است که برای اولین بار در زیردریایی های نیروی دریایی پادشاهی بریتانیا فراهم شده اند.

بخش موشکی مشترک آمریکا و انگلیس خود متشکل از ۱۲ قسمت موشکی با ۸ سامانه موشکی و ۴۰ کلاهک هسته ای ساخت انگلیس است که روی جنگ افزارهای MIRV سوار شده اند. وظیفه ی زیردریایی "دریدنوت" در این بخش، حمل موشک های Trident D5 ساخت آمریکا خواهد بود. تعداد کلاهک های حمل شده در هر یک از ۴ دریاپیمای کلاس ساکسسور محرمانه است.

سوخت این زیردریایی جدید به وسیله راکتور هسته ای رولز رویس مدل PWR3 تامین خواهد شد و این زیردریایی در تمام مدت فعالیت خود از سال 2028 تا 2050 هرگز نیازی به سوخت گیری نخواهد داشت و اصولا در طراحی این زیردریایی مکانی برای سوخت گیری تعریف نشده است.

این زیردریایی با شروع فعالیت خود به نهمین دریاپیمایی تبدیل خواهد شد که از دوران "ملکه الیزابت" تا کنون نام "دریدنویت" بر آن گذاشته شده است. اولین دریاپیما با این نام به فرماندهی "سر فرانسیس دریک" به مقابله با ناوگان آرمادای اسپانیایی پرداخت و دریاپیمای بعدی با این نام در سال 1805 در جنگ دریایی ترافلگار جنگید که در آنجا دریاسالار "لرد نلسون"، ناوگان مشترک فرانسه و اسپانیا را شکست داد.

از بین ۹ دریاپیمایی که نام "دریدنویت" را یدک می کشند، معروف ترین آن ها ششمین مورد بود که فعالیت خود را در سال 1906 آغاز کرد. این دریاپیمای "دریدنویت" که ماحصل افکار دریاسالار "جکی فیشر" بود، اولین نمونه از کشتی های جنگی مدرن تلقی می شود و مهر خود را روی این نوع کشتی ها ثبت کرده است. خصوصیات متمایز این کشتی مثل قدرت زرهی بالا، تیربارهای ۱۲ اینچی و سرعت ۲۱ گره دریایی (۲۴ مایل در ساعت یا ۳۹ کیلومتر در ساعت) باعث منسوخ شدن سایر نبردناوهای آن دوران شد و شعله ی رقابت تسلیهاتی تازه ای را بین ابرقدرت ها برانگیخت.

هشتمین دریاپیمایی که دریدنویت نامیده شد در حقیقت اولین زیردریایی هسته ای بریتانیا بود و تا سال 1980 به عنوان یک زیردریایی آزمایشی و تجربی به فعالیت خود ادامه داد. در آن زمان حواشی و جنجال های فراوانی پیرامون تولید این زیردریایی پدید آمد چرا که درون آن یک راکتور هسته ای ساخت آمریکا نصب شده بود و دریاسالار آمریکایی به نام "هایمن ریکوور" به شدت مخالفت با دادن آن راکتور به بریتانیا بود.


منبع: زومیت
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .