تبیان، دستیار زندگی
بسیاری از اختراعات بشر ناشی از نیازهایی بوده است که بشر در طول تاریخ حس کرده و یا آرزو کرده است که ای کاش وسیله‌ای بود که زندگی را آسان‌تر کند و این شروع یک ایده و نهایتا عملی کردن آن ایده می‌شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تازه های دنیای فناوری


بسیاری از اختراعات بشر ناشی از نیازهایی بوده است که بشر در طول تاریخ حس کرده و یا آرزو کرده است که ای کاش وسیله‌ای بود که زندگی را آسان‌تر کند و این شروع یک ایده و نهایتا عملی کردن آن ایده می‌شد.

دوچرخه ای که سه متر از زمین فاصله می‌گیرد

یک شرکت آمریکایی قصد دارد یک دوچرخه پرنده فناوری پیشرفته در سال 2017 به بازار عرضه کند که برای حمل دو نفر طراحی شده و می تواند تا سه متر از زمین فاصله بگیرد و با سرعت 72 کیلومتر بر ساعت حرکت کند.

دوچرخه

شرکت Aerofex اعلام کرده است که دوچرخه Aero-X hoverbike را در سال 2017 یا قیمت تخمینی 85 هزار دلار به بازار عرضه می کند و اکنون در حال بررسی برخی چالش های مرتبط با کنترل و ثبات این دوچرخه است.

در این دوچرخه، ملخ هایی از جنس فیبر کربن جایگزین چرخ شده است. این دوچرخه می تواند به طور عمودی از زمین بلند شده و بر آن فرود بیاید.

سازندگان آن می گویند با یک دوره آموزش کوتاه مدت می توان چگونگی راندن این دوچرخه را آموخت و رانندگی با آن به سادگی رانندگی با موتور سیکلت است.

در این دوچرخه که دارای ابعاد چهار متر و 50 سانتی متر در دو متر و 10 سانتی متر است، در ناحیه ای نزدیک زانو، فرمانی تعبیه شده که خلبان می تواند با آن دوچرخه را کنترل کند.

وزن این دوچرخه پیش از سوخت گیری حدود 356 کیلوگرم است و می تواند تا 140 کیلوگرم وزن را بلند کند. این دوچرخه می تواند 75 دقیقه با مخزن سوخت پر، پرواز کند.

یک شرکت آمریکایی قصد دارد یک دوچرخه پرنده فناوری پیشرفته در سال 2017 به بازار عرضه کند که برای حمل دو نفر طراحی شده و می تواند تا سه متر از زمین فاصله بگیرد و با سرعت 72 کیلومتر بر ساعت حرکت کند

مفهوم این دوچرخه در دهه 1960 مطرح شد اما مسایل مرتبط با ثبات مانع از واقعیت یافتن آن شد. اکنون این شرکت با ساخت سیستمی که به دوچرخه امکان می دهد به حرکات راننده و تعادل طبیعی واکنش نشان دهد، به این چالش ها پرداخته است.

پنکه هوشمند ژاپنی ها برای کاهش مصرف انرژی

پژوهشگران ژاپنی پنکه ای ساخته اند که می تواند در صورت تشخیص افراد در اتاق روشن شده و در صورت نبود افراد در اتاق، خاموش می شود.

کولر و پنکه امکان تحمل گرمای تابستان را آسان تر می کنند اما این وسایل، مصرف برق را افزایش داده و هزینه های خانوار را بالا می برد.

پنکه

در پنکه شرکت Iris Ohyama، یک حسگر فرو سرخ تعبیه شده است. وقتی فردی در دامنه تشخیص این حسگر باشد، پنکه روشن می شود و وقتی افراد اتاق را ترک کنند خاموش می شود. این دستگاه "پنکه نوسانی حس کننده انسان"  مدل شماره LFDJ-301K نام دارد.

این پنکه با قیمت 176 دلار به بازار های ژاپن عرضه شده است و اما هنوز برنامه ای برای صادرات این محصول به دیگر کشورها وجود ندارد. این شرکت مدعی است تا سال آوریل سال آینده بیش از 25هزار دستگاه ازاین پنکه به فروش خواهد رفت.

یک حسگر فروسرخ زیر پره های این پنکه قرار دارد و می تواند نشانه های گرمایی محیط اطراف خود را تشخیص دهد. وقتی یک انسان را شناسایی کند، پنکه روشن می شود.

حساسیت این حسگر برای اطمینان از اینکه تشخیص درستی صورت گرفته در سه سطح مختلف تعیین شود.

این دستگاه همچنین می تواند چندین نفر را رهگیری کند و اگر بیش از یک نفر را تشخیص دهد به سوی تک تک آنها باد خنک گسیل می دارد. اگر به مدت یک دقیقه کسی را در اطرافش تشخیص ندهد خاموش شده و هوای خنکی تولید نمی کند. از این رو این دستگاه بویژه برای کشورهای گرم، نه تنها دستی و قابل حمل است بلکه می تواند مصرف انرژی را کاهش دهد.

فرآوری: راضیه کتابچی

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: مهر

مطالب مرتبط:

7 فناوری هوشمندانه برگرفته از طبیعت

فناوری و طبیعت

تازه هایی از دنیای دانش و فناوری