تبیان، دستیار زندگی
وقتی که صحبت از مسافرت هوایی به میان می آیند چند پیش بینی محتمل وجود دارد اما ساخت صندلیهای هواپیما که خود را براساس اندازه بدن مسافر تغییر می دهد، تاکنون در فهرستهای پیش بینی شده هوایی وجود نداشته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صندلی هواپیما برای سایز شما


وقتی که صحبت از مسافرت هوایی به میان می آیند چند پیش بینی محتمل وجود دارد اما ساخت صندلیهای هواپیما که خود را براساس اندازه بدن مسافر تغییر می دهد، تاکنون در فهرستهای پیش بینی شده هوایی وجود نداشته است.

یک شرکت بریتانیایی ایده صندلیهایی را مطرح کرده است که اندازه آن قابل تغییر است و مسافر هنگام رزرو بلیط هواپیما می تواند اندازه و شکل ظاهری مورد نظر خود را ارائه دهد.

صندلی هواپیما برای سایز شما

در کنار همه دغدغه های مربوط به مسافرت با هواپیما، یکی از مشکلات عمده ای که اکثر مسافران هواپیما به خصوص مسافران کلاس اکونومی (عادی) با آن مواجه می شوند، مشکل عرض صندلی ها است. خانواده سه نفره ای را در نظر بگیرید که پدر خانواده به زور خود را در صندلی اش جا داده و فرزند خردسالش حتی نیمی از صندلی کناری را اشغال نکرده.

به نظر می رسد یک شرکت طراحی در لندن، با طرح مفهومی خود موسوم به مورف (Morph) راه حل جالبی برای این مشکل پیدا کرده است.

 

صندلیهای هواپیما که می تواند خود را براساس اندازه افراد شکل دهد "مورف" نامیده شده است و این امکان را برای افراد لاغر نیز فراهم می کند که پول کمتری برای بلیط خود پرداخت کنند چرا که آنها فضای کمتری اشغال می کنند.

عرضه این صندلیها به این معنا است که مسافران چاقی که تاکنون در پروازهای هوایی به ویژه پروازهای هوایی طولانی مدت احساس ناراحتی و یا فشرده شدن داشتند و مجبور بودند که کلاس بلیط خود را تغییر داده و یا مبلغی دو برابر یک بلیط اقتصادی پرداخت کنند، از این پس به سادگی می توانند روی یک صندلی قابل انعطاف سفر کنند.

طبق طرح مورف، شرکت های هواپیمایی می توانند قبل از هر پرواز عرض صندلی ها را بر اساس نیاز مسافران تنظیم کنند. از آن طرف هم مسافران تنها بابت فضای مورد نیازشان پول خواهند داد. با همین ترفند ساده، هم مسافرت با هواپیما سفارشی تر از سابق شده و هم بسیاری در هزینه های بلیتشان صرفه جویی می کنند. و هم افراد چاقی که در حالت عادی برای خودداری از ایجاد مزاحمت برای فرد کناری، دو صندلی رزرو می کردند، دیگر نیازی به این کار نخواهند داشت.

صندلی های خط هوایی کلاس اقتصادی تا 45 سانتیمتر به طور متوسط وسعت می یابد برای مثال این صندلی ها به زوجی که همراه فرزند خود سفر می کنند این امکان را می دهد که یک صندلی 55 سانتیمتری رزرو کنند تا در طول سفر آسوده باشند

اگر حالت استاندارد را در نظر بگیریم، صندلی اکثر هواپیماها به صورت مجموعه های سه تایی و چسبیده به هم طراحی شده، که معمولا عرض هر یک از این صندلی ها به طور میانگین 46 سانتی متر است. در حالت عادی هر یک از این صندلی ها فوم و دسته ثابت خودشان را دارند. اما طرح مورف پیشنهاد دیگری دارد.

طبق سیستم مورف، بهتر است یک فوم و پارچه، کل عرض سه صندلی را بپوشاند، و برای تنظیم عرض هر صندلی، دسته صندلی و ناحیه استراحتگاه سر صندلی جابجا شوند. در این سیستم صندلی ها در حالت پیش فرض به صورت نیمه خوابیده قرار می گیرند، و تنها در مواقع برخاستن یا نشستن هواپیما، در حالت عمودی قرار می گیرند.

صندلی های خط هوایی کلاس اقتصادی تا 45 سانتیمتر به طور متوسط وسعت می یابد برای مثال این صندلی ها به زوجی که همراه فرزند خود سفر می کنند این امکان را می دهد که یک صندلی 55 سانتیمتری رزرو کنند تا در طول سفر آسوده باشند.

جزئیات سایز و نیازهای مسافران به یک رایانه ارائه می شود و کارکنان خط هوایی تنظیمات صندلی را با لمس یک دکمه پیش از بلند شدن هواپیما انجام می دهند. صندلیهای طراحی شده توسط شرکت سیمورپاول در لندن مورد توجه سازندگان هواپیما چون بوئینگ و ایرباس قرار گرفته است. در ماه آوریل امسال خطوط هوایی ساموآ به اولین خط هوایی تبدیل شده که سیستم پرداخت براساس وزن را اجرایی کرده است.

صندلی هواپیما برای سایز شما

جرمی وایت از شرکت سیمورپاول اظهار داشت که برخی از خطوط هوایی نسبت به تغییر صندلی براساس سایز افراد مقاومت نشان می دهند اما این ایده از سوی مسافران مورد استقبال قرار می گیرد.

وایت همچنین یادآور شد که این صندلی ها طوری تغییر شکل می دهد که نیازهای حریم خصوصی برای مسافران تنها، مادران همراه فرزندان و مسافرانی که در طول پرواز کار می کنند و یا مسافرانی که دارای معلولیت جسمانی هستند را پاسخ دهند.

به نظر می رسد این ایده ساده، کم هزینه، کاربردی و در عین حال خلاقانه، تا حد زیادی در شخصی سازی مسافرت های هوایی به مسافران کمک کند. شما در این مورد چه فکر می کنید؟

فرآوری: راضیه کتابچی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع: افکار، نارنجی