تبیان، دستیار زندگی
اگر کمی به دنیای اطراف و اخبار پیرامون خود توجه کنید به سادگی متوجه خواهید شد که استفاده از لوازم و تجهیزات الکترونیکی همه گیر شده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چشم ، گوش و عینک بیونیک


اگر کمی به دنیای اطراف و اخبار پیرامون خود توجه کنید به سادگی متوجه خواهید شد که استفاده از لوازم و تجهیزات الکترونیکی همه گیر شده است. بشر تا جایی پیش رفته است که گویا خود را درون فناوری رایانه ای غرق کرده به طوری که شاید روزی فناوری قسمتی از بدن انسان شود آیا به راستی ما در حال تبدیل شدن به ماشین هستیم؟

چشم، گوش و عینک بیونیک

بیونیک چیست؟

بیونیک به معنای شبیه زندگی است. برخی این واژه را ترکیبی از بیولوژی و الکترونیک می دانند، در ابتدا از بیونیک فقط در زمینه هایی استفاده می شد که به بررسی ماشین هایی می پرداخت که براساس سیستم های زنده طراحی و ساخته شده بودند اما امروزه واژه بیونیک در زمینه های مختلف دیگری نیز به کار می رود از جمله ماشینی شدن انسان، در واقع کمک به انسان ها برای آسان زندگی کردن.

چندی پیش خبری در مورد لباس های الکترونیک بیان شد که شاید به وسیله این لباس بتوان به طور مثال ایمیل هایمان را کف دستمان چک کنیم و یا اینکه فیلم مورد علاقه خود را بر روی آستین لباس خود ببینیم. به کمک پلات فرم به کار رفته در این لباس می توان فناوری های دیجیتالی و اینترنتی مختلفی را بر روی لباس افراد منتقل کرد.

همچنین پارچه ای هوشمند ساخته شد و آن را به لباس سربازان وصل می كردند تا از آن برای انتقال اطلاعات استفاده كنند.اما برای كاركرد این پارچه سربازان می بایست یك باتری را شارژ كنند تا به وسیله آن انرژی مورد نیاز به تمام بخش های لباس منتقل شود.

گوش بیونیک

از فرایندهای بیونیك می توان به گوش بیونیك اشاره كرد، تاکنون دیده اید كه یك سمعك (سمعک وسیله ایست جهت تقویت صدا به مقداری که فرد کم شنوا بتواند از باقیمانده شنوایی خود به بهترین شکل ممکن استفاده کند و تا حد ممکن با افراد به شنوایی طبیعی نزدیک شود.) دارای یك بخش داخلی، پردازنده و یك بخش خارجی است كه گوش را پوشش می دهد. گوش بیونیك نیز به همین نحو مورد استفاده قرار می گیرد اما كاربرد آن به این ترتیب است كه می تواند قدرت شنوایی فرد سالم را افزایش دهد، همچنین برای افراد ناشنوا و كم شنوا نیز كاربرد دارد.

چشم بیونیک

چشم بیونیك نیز یكی دیگر از این فرایندهاست. این چشم كه می تواند امكان دید برای نابینایان را فراهم آورد و اینكه قدرت دید كامل در شب و دیدن دوردست ها را به انسان ها بدهد. این سیستم که موناشی نامیده میشود از سنسور هایی كه روی شبكیه چشم قرار می گیرد استفاده نمی كند بلكه كل كره چشم را دور می زند.در این سیستم دوربین كوچكی نصب است كه كار شبكیه چشم را انجام می دهد.

موناشی از سنسور هایی كه روی شبكیه چشم قرار می گیرد استفاده نمی كند بلكه كل كره چشم را دور می زند در این سیستم دوربین كوچكی نصب است كه كار شبكیه چشم را انجام می دهد

عینک گوگل

در حال حاضر صحبت های زیادی در مورد عینك های گوگل به گوش می رسد اما این عینك ها مانند عینك های معمولی نیستند یا مانند چشم های بیونیك عمل نمی كنند.

این عینك ها كه به شما در انجام كارهای روزانه كمك می كنند می توان گفت عملكردی شبیه موبایل ها و یا تبلت ها دارند برای استفاده از این عینك ها كافی است به اینترنت متصل باشید. این عینك شامل یك نمایشگر برای نشان دادن محتوا و یك سیستم تشخیص صدا و حركت چشم است. این وسیله اطلاعات خود را از گوگل و یا سایر منابع اینترنت به دست می آورد و قابلیت ارائه سرویس های گوگل مانند تقویم و نقشه گوگل، شبكه گوگل پلاس و... را دارد كه به وسیله اینها می توانید در شبكه های اجتماعی حضور داشته و با دوستان خود چت كنید، كارهایی را كه باید انجام دهید در جلوی چشمتان ظاهر شود ، وضعیت آب و هوا را مشاهده كنید و بسیاری از فعالیت های دیگر...

چشم، گوش و عینک بیونیک

در این عینك شما می توانید به صورت صوتی و یا نگاه كردن دستورات خود را صادر كنید.

روی این عینك یك دوربین نصب است كه می تواند برای شما عكسبرداری كند و یا اینكه ضبط ویدیو داشته باشدد مثلا به وسیله دوربین می توانید بفهمید كه لباس مورد علاقه شما در كجا به فروش می رسد!!

با همه امكانات این عینك دیگر چه نیازی به موبایل ها و تبلت ها!!!...

گوگل در تلاش برای كامل شدن هرچه سریعتر این پروژه است. البته شركت گوگل و اپل سعی دارند با همكاری یكدیگر كامپیوتر پوشیدنی را نیز تولید كنند.  دیگر باید منتظر این باشیم كه انسان ها كاملا به كامپیوترهای متحرك تبدیل شوند.

فائزه سیدخاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

" What Our Sci-Fi Glasses Look Like"  by Chris Taylor

usatoday

nytimes

cnet