تبیان، دستیار زندگی
محققان به تازگی از ربات‌های هوشمندی پرده‌برداری کرده‌اند که توانایی تفسیر نتایج آزمایش‌ها و شرکت در تحقیقات علمی را‌ دارند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اتفاق تازه میان ربات‌ها

محققان به تازگی از ربات‌های هوشمندی پرده‌برداری کرده‌اند که توانایی تفسیر نتایج آزمایش ها و شرکت در تحقیقات علمی را‌ دارند.

robot ,  ربات و رباتیک

دو تیم از مراکز تحقیقاتی جهان ماشین‌های هوشمندی را معرفی کردند که توانایی نتیجه گیری و تبدیل داده‌ها به فرمول و قضیه را دارند.

به این ترتیب این ربات‌ها به زودی می‌توانند در فعالیت‌هایی نظیر طراحی سیستم‌های زیستی، ساخت دارو و ساخت مدل‌های پیش‌بینی آب و هوا به دانشمندان کمک کند.

به گزارش روییترز محققان دانشگاه آبریستویت ولز رباتی به نام "آدام" تولید کرده‌اند که در اولین مراحل کارش آزمایشی بر روی متابولیسم مخمرها انجام داده‌است.

نقش آدام در این آزمایش، مشاهده، جمع‌آوری اطلاعات، اعلام نتیجه و طراحی یک آزمایش پیشرفته تر بود.

راس کینگ که رهبری تیم سازنده آدام را بر عهده دارد در مصاحبه‌ای می‌گوید: "آدام به تنهایی می‌تواند فرضیه‌هایی را بسازد و بر اساس آن‌ها آزمایش انجام دهد و ما درستی فرضیه‌های آدام را تست کرده‌ایم... مردم زیادی از دهه 60 میلادی بر روی چنین فعالیت‌هایی کار کردند، از زمانی که اولین ربات به مریخ فرستاده شد و همه امیدوار بودند که روزی رباتی به مریخ برود که بتواند آزمایشات دلخواهی را در این سیاره انجام دهد. اکنون ما این قابلیت را داریم.

robot ,  ربات و رباتیک

به نقل از همشهری این تیم بر روی ربات دیگری کار می‌کند که دارای قابلیت‌های بیشتری است و برای ساخت ترکیبات دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ژورنال Science علاوه بر چاپ نتایج مطالعات دکتر کینگ و تیمش، به تحقیقات تیم دیگری در دانشگاه کورنل در نیویورک اشاره کرده‌است.

این تیم که هاد لیپسون رهبری آن را بر عهده دارد بر روی ساخت یک برنامه کامپیوتری تحقیق می‌کند که توانایی درک قوانین پایه فیزیک در حرکت آونگ را دارد.

این برنامه تنها با دسترسی به اعداد و نتایج آزمایش معروف آونگ موفق به درک مفاهیم قوانین حرکت و مکانیک این آزمایش شده‌است.

تنظیم برای تبیان: سیدخاموشی