تبیان، دستیار زندگی
یادداشت تفاهم همکاری های علوم و فناوری فضایی ظهر جمعه به وقت محلی و شامگاه جمعه به وقت تهران در سانتاکروز محل اقامت دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی و هیأت همراه به امضا رسید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایران و بولیوی سند همکاری فضایی امضا کردند

ایران و بولیوی

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، یادداشت تفاهم همکاری های علوم و فناوری فضایی ظهر جمعه به وقت محلی و شامگاه جمعه به وقت تهران در سانتاکروز محل اقامت دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی و هیأت همراه به امضا رسید.
گسترش و توسعه روابط علمی و فنی آکادمیک در حوزه فضا و در زمینه های مورد علاقه دو کشور، همکاری میان دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی، مؤسسات عمومی و خصوصی، همکاری برای تبادل فناوری، تخصص و تجهیزات و غیر منابع مربوطه، تبادل تجربیات در طراحی و ساخت ماهواره، تجهیزات آزمایشگاه فضایی، آموزش نیرو و تبادل دانشمدان و متخصصان فنی از مهمترین محورهای این سند همکاری است که از سوی ایران 'سید رضا طباطبایی شفیعی' سفیر جمهوری اسلامی ایران در بولیوی و از سوی بولیوی 'ایوان سامبرانا' رئیس سازمان فضایی این کشور امضا کردند.
این سند در مراسمی با حضور 'دکتر محمدجواد ظریف' وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و 'دوید چوکی وانکا' همتای بولیویایی و در جمع خبرنگاران به امضا رسید.
به گزارش ایرنا، پس از امضای این سند بالاترین نشان دولتی بولیوی به خاطر تلاش های دکتر ظریف در تقویت روابط دو ملت و نیز تلاش برای استقرار عدالت و صلح در عرصه بین المللی به وزیرخارجه جمهوری اسلامی ایران اهدا شد.
پیش از آن، بزرگترین همایش اقتصادی ایران و بولیوی با حضور وزیران امور خارجه دو کشور و وزیر تجارت بولیوی صبح جمعه به وقت محلی- شامگاه جمعه به وقت تهران- با حضور شمار زیادی از فعالان اقتصادی بخش خصوصی و دولتی دو کشور آغاز به کار کرد. «داوید چوکه هووانکا» و ظریف وزیران خارجه ایران و بولیوی از سخنرانان این همایش بودند.
به گزارش ایرنا؛ ظریف سفر به شش کشور آمریکای لاتین را از یکشنبه هفته گذشته آغاز کرده است و بولیوی شب گذشته استقبال بی نظیری از وزیر امور خارجه کشورمان داشت. هنگام ورود ظریف گارد احترام و مراسم استقبال رسمی با حضور وزیر امور خارجه این کشور برگزار و سرود ملی دو کشور نواخته شد.
این آیین حدود ساعت 10 شب به وقت محلی انجام شد؛ در حالی که در این ساعت معمولاً مراسم استقبال رسمی برگزار نمی شود. همچنین قرار است ضیافت ناهار به افتخار وزیر امور خارجه کشورمان از سوی رییس جمهوری بولیوی برگزار شود.
آخرین مقام رسمی که از سوی جمهوری اسلامی ایران به بولیوی سفر کرده است، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری در سال 1393 برای شرکت در اجلاس گروه 77 بود.
مورالس نیز آبان گذشته برای شرکت در اجلاس اوپک گازی به ایران سفر کرد و آخرین وزیر امورخارجه ایران علی اکبر صالحی بود که در سال 1391 به بولیوی آمده بود.
روابط سیاسی ایران و بولیوی به طور رسمی از سال 1386 آغاز شده و اسفندماه 1386 سفارت ایران در بولیوی گشایش یافت و سال 1389 سفارت این کشور در تهران دایر شد.
اکنون حجم روابط دو کشور سالیانه به یک میلیون دلار می رسد؛ اما فرصت های اقتصادی و سرمایه گذاری و مبادلات میان دو کشور بسیار زیاد است؛ بیشترین حجم صادرات ایران به بولیوی را دارو وسایل کشاورزی مانند تراکتور تشکیل می دهد.



www.irna.ir

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .