تبیان، دستیار زندگی
این محفظه بادشونده 4 متر درازا و 3/2 متر قطر دارد و قرار است در آینده به عنوان محل سکونت روی ماه یا مریخ مورد استفاده قرار گیرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ناسا یک اتاقک بادشونده در فضا راه اندازی کرد

این محفظه بادشونده  4 متر درازا و 3/2 متر قطر دارد و قرار است در آینده به عنوان محل سکونت روی ماه یا مریخ مورد استفاده قرار گیرد.

بخش دانش تبیان

ناسا

به گزارش تبیان به نقل از روز یکشنبه گروه علمی ایرنا از شبکه خبری بی بی سی، این محفظه بادشونده 4 متر درازا و 3/2 متر قطر دارد و قرار است در آینده به عنوان محل سکونت روی ماه یا مریخ مورد استفاده قرار گیرد.
این ماژول 'بیم' (BEAM) نام دارد که مخفف Bigelow Expandable Activity Module است و توسط شرکت هوافضایی 'بیگلو' به سفارش ناسا طراحی شده است.
این اتاقک به هنگام پرتاب در حالت جمع شده است، اما پس از رسیدن به مقصد با دمیدن هوا به درون آن باز می شود.
پس از نصب و راه اندازی این ماژول در روز شنبه هشتم خردادماه (28 ماه می) فضانوردان چندین آزمایش را برای اطمینان خاطر از عدم نشت هوا انجام دادند. قرار است پس از آماده سازی های مختلف هفته آینده آنها برای نخستین بار وارد آن شوند.
فضانوردان پیش از این نیز سعی در راه اندازی این ماژول کرده بودند که به دلایل فنی این عملیات ناتمام ماند.
هزینه طراحی و ساخت 'بیم' 18 میلیون دلار است که برای نخستین بار در فضا آزمایش می شود. طبق طرحی که ناسا و شرکت هوافضایی بیگلو در دست انجام دارند، ماژول های بادی در دهه های آینده به عنوان محفظه های قابل سکونت روی کره ماه یا مریخ مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
بزرگترین مزیت این ماژول ها این است که فضای اندکی را به هنگام حمل به فضا اشغال می کنند.
با این حال اینکه آیا این ماژول ها می توانند از فضانوردان در برابر تابش شدید خورشید و تغییرات شدید دما محافظت کنند، هنوز مشخص نشده است. همچنین مقاومت این ماژول ها در برابر زباله های سرگردان فضایی موضوعی است که باید در آزمایش ها سنجیده شود.


منبع:ایرنا
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .