تبیان، دستیار زندگی
سه سال از نامگذاری روز بیستم فرودین به عنوان روز ملی فن آوری هسته ای می گذرد و در این روز با حضور رئیس جمهور جشن هایی برپا می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روز ملی هسته ای سه ساله شد

سه سال از نامگذاری روز بیستم فرودین به عنوان روز ملی فن آوری هسته ای می گذرد و در این روز با حضور رئیس جمهور جشن هایی برپا می شود. سه سال پیش، محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران، در شهر مشهد اعلام کرد ایران به فرآوری اورانیوم و تولید کیک زرد دست یافته است. از آن روز مقرر شد بیستم فروردین روز ملی فن آوری هسته ای نامگذاری شود.

روز ملی فناوری هسته ای

با تکرار این جمله که " خبر خوشی در راه است " از بهمن ماه سال قبل از آن و در بین رسانه های داخلی و خارجی هیجان شنیدن خبر را برای مردم افزایش داده بود و سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز همواره در پاسخ به کنجکاوی های خبرنگاران برای اطلاع از ماهیت این خبر می گفت:" خبر را به زودی از زبان رئیس جمهور خواهید شنید ". اما با وجود این تاکید، پیش از اعلام رسمی خبر از سوی محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران، علی اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در اقدامی که برخی ناظران از آن به عنوان " پیشدستی " یاد کردند، از موفقیت ایران در راه اندازی اولین آبشار متشکل از 164 دستگاه های سانتریفوژ در نطنز و تولید مقداری اورانیوم غنی شدن با غلظت صنعتی در این فرآیند خبر داد. اهل نظر دریافتند خبر خوش هسته ای اعلام شده است، اما با این وجود در روز بیست فروردین سال 85 رئیس جمهور ایران رسما خبر دست یابی ایران به فن آوری غنی سازی اورانیوم و راه اندازی یک زنجیره کامل غنی سازی در نطنز را اعلام کرد.

اما در اولین سالگرد بزرگداشت روز ملی فن آوری هسته ای این بار محمود احمدی نژاد در شهر نطنز حاضر شد و اعلام کرد:" سال گذشته در مشهد، دستیابی ایران به فن آوری تولید سوخت هسته ای را اعلام کردم، امروز اعلام می کنم ایران در زمره کشورهای تولید کننده صنعتی سوخت هسته ای قرار گرفته است، امروز در روز ملی فن آوری هسته ای، دانشمندان هسته ای به مرحله تولید صنعتی رسیده اند ". از سوی دیگرعلی لاریجانی، دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی و مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران، همزمان با حضور محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران، در نطنز، به مشهد رفت و جمله ای مشابه جمله رئیس جمهور گفت:" ایران به چرخه کامل سوخت هسته ای دست یافته است"، او در ادامه افزود:" نتیجه تصویب قطعنامه ها علیه ایران کاهش ارتباط ما با آژانس بین المللی انرژی هسته ای و دست یافتن دانشمندان هسته ای ایران به دانش چرخه کامل سوخت هسته ای است.

سال قبل دومین سال بزرگداشت روز ملی هسته ای ایران بود و جشنی همانند سال گذشته برگزار شد. می توان این جشن را با جشنی که پیش از سال 87، رئیس جمهور ایران، به واسطه آخرین گزارش محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی وعده داده بود; پیوند داد. چرا که رئیس جمهور اعلام کرد در آینده نزدیک جشنی در این زمینه برگزار خواهد شد.

اما آنچه که مشخص است اینکه هدف از نام گذاری بیست فرودین ماه به عنوان روز ملی فن آوری هسته ای، تاکید جمهوری اسلامی بر حق برخورداری از فناوری هسته ای است. برخی از تحلیلگران خارجی معتقدند که ایران می خواهد به این وسیله نشان دهد قادر به راه اندازی سانتریفوژها به صورت گسترده و بی وقفه با سرعتی بهینه است. این ها در واقع شرایطی هستند که می توان به کمک آن اورانیوم غنی شده با کیفیت تولید کرد.  جمهوری اسلامی ایران طی دو سال گذشته دو زنجیره 164 تایی از دستگاه های سانترفیوژ را نصب و راه اندازی کرده و امسال نیز توانسته زنجیره سه هزار تایی سانترفیوژ برای رسیدن به مرحله تولید نیمه صنعتی سوخت هسته ای نیروگاه در سایت نطنز را تکمیل نماید. در عین حال پیش از این خبرگزاری های خارجی در اخباری به نقل از منابع ناشناخته اعلام کردند که ایران در حال به کارگیری از نسل جدید سانتریفوژها است که به وسیله آنها می توان با سرعت بیشتر عملیات غنی سازی را انجام داد. با این حال در مورد این که آیا این نسل جدید سانتریفوژها را باید تحول جدید در روند غنی سازی اورانیوم توسط ایران دانست، تردید دارند.

روز ملی فناوری هسته ای

همچنین سال قبل مصادف با سالگرد بزرگداشت روز ملی فن آوری هسته ای، خبر دیگری از دستآوردهای هسته ای ایران از سوی رئیس جمهور این بار هم در سایت نطنز منتشر شد.; خبری تحت این عنوان که "مرحله نصب 6000 سانتریفیوژ جدید در نطنز آغاز شد".

شایان ذکر است مراسم جشن ملی هسته ای سال 88 روز 20 فروردین ماه همزمان با روز ملی فناوری هسته ای با حضور رئیس جمهور در تاسیسات هسته ای اصفهان برگزار خواهد شد.

در این مراسم قرار است رئیس جمهور در خصوص پیشرفت های هسته ای و روابط بین المللی کشور به ایراد سخنرانی بپردازد.

همچنین در این مراسم پیش از سخنان دکتر احمدی نژاد، رضا آقازاده معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان گزارشی در خصوص فعالیت های این سازمان ارائه خواهد کرد.

بخش دانش و فناوری سایت تبیان