تبیان، دستیار زندگی
Tardigrade که به آن «خرس آبی» یا «بچه خوک خزه ای» هم گفته می شود شهرت خاصی در دنیای موجودات زنده دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کشف راز زندگی سرسخت ترین موجود دنیا

خرس آبی

Tardigrade که به آن «خرس آبی» یا «بچه خوک خزه ای» هم گفته می شود شهرت خاصی در دنیای موجودات زنده دارد. این موجود بسیار ریز در هر شرایطی زنده می ماند، از آب جوش گرفته تا دماهای بسیار سرد و حتی فضا. در واقع می توان گفت این موجود آبی بسیار ریز در هر موقعیتی به حیات خود ادامه می دهد.

تا پیش از این دانشمندان چیزی درباره این معمای عجیب نمی دانستند اما حالا توانسته اند آن را حل کنند.

به تازگی گروهی از دانشمندان دانشگاه توکیو در ژاپن نتایج گزارش توالی سازی کامل یکی از گونه های Tardigrade موسوم به Ramazzottius varieornatus را انجام داده اند.

آنها در خلال بررسیهای خود متوجه پروتئین محافظت کننده ای به نام Dsup شدند که به عقیده دانشمندان از DNA این جانور بسیار ریز در برابر اثرات مخرب و مرگبار پرتوهای کیهانی محافظت می کند.

وجود این پروتئین موجب می شود که این گونه از Tardigrade در سخت ترین دماها یعنی از آب در حال جوشیدن تا صفر مطلق به حیات خود ادامه دهد.

این تحقیقات نشان می دهد که حتی اگر این موجودات در فریزر قرار داده و پس از یک دهه به سراغ آنها برویم، همچنان شاهد ادامه حیاتشان خواهیم بود.

دانشمندان در این بررسی متوجه شدند که پروتئین Dsup خود را به دور DNA خرس آبی کشانده و بدین ترتیب مانع از آسیب رسیدن به آن می شود.



منبع: خبرگزاری مهر

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .