تبیان، دستیار زندگی
بسیاری از ما کم و بیش با دوربین های مختلف، از موبایل و کامپکت گرفته تا DSLR های رده بالا سر و کار داشته ایم، و اطلاعات مختلفی کسب کرده و یا شنیده ایم. اما بد نیست بدانید که برخی از این اطلاعات و باور ها اشتباه هستند....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باورهای غلط رایج درباره دوربین عکاسی

بسیاری از ما کم و بیش با دوربین های مختلف، از موبایل و کامپکت گرفته تا DSLR های رده بالا سر و کار داشته ایم، و اطلاعات مختلفی کسب کرده و یا شنیده ایم. اما بد نیست بدانید که برخی از این اطلاعات و باور ها اشتباه هستند....

ترجمه: سید محمد  امین سعادت- بخش دانش و زندگی تبیان

دوربین


جنگ برندها: نیکون از کنون بهتر است، x ازy  بهتر است


در ابتدا باید گفت که در رده دوربین های کامپکت، برندهای مختلف نظیر سونی و پنتاکس دوربین های فوق العاده ای می سازند. درست است که به نام دوربین های DSLR در اختیار دو شرکت کنون و نیکون قرار دارد، اما در رده کامپکت به آن صورت نمی توان جرقه ی خاصی میان برندهای امروزی قائل شد.
از طرف دیگر در مقایسه DSLR ها، مانند مقایسه 2 عدد سیب با همدیگر است. چرا که اگر لنز و لوازم جانبی را در نظر نگیرید، بدنه هر دو دوربین کنون و نیکون از نظر ویژگی ها و کیفیت تصویر به شدت مشابه یکدیگر هستند. اگر شما قصد خرید دوربین  دارید، شما به نام برند اکتفا نکنید؛ از عکاسان کمک بگیرید، خودتان تحقیق کنید و مدل های مختلف را در دست بگیرید و با قابلیت هایشان کار کنید. در این صورت است که می توانید تصمیم بگیرید که کدام دوربین برای شما مناسب است. مگاپیکسل بیشتر، کیفیت بهتر کاربران لزوماً با تجربه و عرفه ای نیستند. بنابراین معمولاً به حدس و گمان خود تکیه می کنند. بسیاری از مردم عموماً نمی دانند که مگاپیکسل دقیقاً چیست. سازندگان و فروشندگان نیز از همین عدم آگاهی استفاده می کنند و از این ویژگی نه چندان مهم برای بهتر نشان دادن محصول شان استفاده می کنند.
حقیقت این است که نه تنها مگاپیکسل همه چیز نیست، بلکه حتی جنس پیکسل ها با هم فرق دارد. برای مثال، دو گوشی آیفون 5S و آیفون 6 هر دو دوربین 8 مگاپیکسلی دارند. اما تفاوت واضحی در جزییات و رنگ مابین شان وجود دارد.


PPI و DPI یکسان است

هر چند گاهی این دو عبارت حتی توسط افراد با تجربه نیز به یک معنا تصور می شوند، اما در حقیقت این دو عبارت دو مفهوم جداگانه دارند.
Pixels Per Inch یا همان PPI که گاهی اوقات به آن تراکم پیکسلی نیز گفته می شود، در حقیقت رزولوشن یک تصویر است، و مشخص می کند که در یک مساحت مشخصی، چه تعداد پیکسل رنگی وجود دارد.
Dots Per Inch یا همان DPI در واقع رزولوشن پرنیت است.
با فرض اینکه شما با یک دوربین 5 مگاپیکسلی یک عکس بگیرید، حداکثر رزولوشن خروجی تصویر شما 1944× 2592 پیکسل خواهد بود. 2592 پیکسل در عرض و 1944 پیکسل در طول یا ارتفاع.
اگر این تعداد پیکسل را بخواهیم در کامپیوتر ببینیم، عکس در ابعاد 70× 90 سانتی متر نمایش داده می شود؛ چرا که تراکم  پیکسل یا DPI مانیتور کامییوتر 72 پیکسل بر انیچ معادل 180پیکسل بر سانتی متر می باشد. یعنی یک مانیتور می تواند در هر سانتی مربع حداکثر 180 پیکسل رنگی نمایش داده شود.
در طرف مقابل، DPI به تعداد نقطه جوهری  یک پرنیتر مربوط می شود که در هر اینچ مربع فرود می آید و چاپ می کند. برای چاپ یک عکس با کیفیت، پرنیتر به 300 DPI نیاز دارد. در مثال بالا اگر تصویر 5 مگاپیکسلی  را بخواهیم چاپ کنیم، تصویر چاپ شده با مقدار DPI 324 در ابعادی حدود 15×24 سانتی متر خواهد بود.
بنابراین هر چند PPI و DPI مفهوم مشابهی داشته باشند، اما مرجع استفاده آنها با یکدیگر تفاوت دارد.

زوم بیشتر بهتر است

دوربین

اولین چیزی که شما باید بدانید، تفاوت زوم اپتیکال و زوم دیجیتال است. زوم اپتیکال زوم حقیقی است. این نوع زوم از موتورهای درون لنز و جابجایی شیشه ها و عدسی استفاده می کند.
زوم دیجیتال اما اصلاً با لنز سر و کار ندارد. بلکه قسمتی تصویر گرفته شده یا ورودی را بزرگنمایی می کند، که این عمل نتیجتاً با افت کیفیت همراه خواهد بود. این در حالی است که زوم اپتیکال به هیچ وجه افت کیفیت نخواهد داشت.


فرمت  RAW از Jpeg بهتر است


این را بدانید که RAW یک فرمت تصویری مانند Jpeg نیست. لغت RAW در زبان انگلیسی به معنای خام می باشد؛ و دلیل نام گذاری آن روی این فرمت این است که یک فایل RAW ، اطلاعات پردازش نشده ای است که در صورت پردازش شدن به یک فرمت تصویری مانند Jpeg  تبدیل می شود که قابل پرنیت گرفتن نیز می باشد. RAW به عبارتی نگاتیو دیجیتال است که حتی اجرای آن نیاز به نرم افزارهای خاص دارد.
عکاس های حرفه ای عکس های خود را با فرمت RAW می گیرند. چرا که فرمت Jpeg که خود دوربین عکاسی ارائه می دهد، دارای افت کیفیت بسیار زیادی می باشد. اما عکاسان می توانند با پردازش فرمت RAW عکسی به مراتب با کیفیت تر داشته باشند.


شما حتماً به یک DSLR نیاز دارید


در اینجا قصد ندارم بگویم که دوربین های DSLR به درد نمی خورند. اما حقیقت این است که بسیاری از کاربران از تمام ویژگی ها و قابلیت های یک دوربین DSLR استفاده نمی کنند. امروزه تکنولوژی به قدری پیشرفت کرده که دوربین های کامپکت کفاف این بسیاری از کاربران را بدهند. آنها عکس های فوق العاده می گیرند، فیلمبرداری HD می کنند، و حتی این قابلیت را دارند که عکس ها را در صفحات اجتماعی به اشتراک بگذارند حتی با اغماض می توان گفت که برخی کاربران نیاز عکاسی شان با دوربین گوشی های هوشمند نیز مرتفع می شود.


اگر DSLR میخواهید، گرانترین بدنه را بخرید


هنگام خرید یک تک لنزی بازتابی ممکن است این دغدغه پیش بیاید که تمام بودجه در دسترس را صرف خرید آخرین مدلی که توان خریدش را داشته باشید بکنید.
بعد از بدنه، بخش اصلی دوربین های DSLR را لنز ها تشکیل می دهند. و اینکه  اگر شما بدون تغییر برند، بدنه دوربین خود را به مدل بالاتر ارتقا دهید، نیازی به تغییر و ارتقای لنز نیست، و همان لنز قبلی در دوربین جدید نیز می تواند استفاده شود. در واقع دهانه لنز در تمام بدنه های دوربین های هر دو مارک کنون و نیکون با یکدیگر یکی است. لنزی که به یک دوربین کنون بخورد، به تمام دیگر دوربین های کنون نیز میخورد، و همینطور نیکون.
لنز های خوب می توانند برای یک دهه فعالیت کنند و در میان دوربین های مختلف بچرخند. بدنه دوربین اما از روز خرید بسیار آهسته به سمت کهنگی و فرسودگی حرکت می کنند.
از طرف دیگر، یک دوربین عالی با یک لنز معمولی همانقدر بی نتیجه است که یک دوربین معمولی با یک لنز عالی همراه شود. لنز ها تاثیر مستقیمی بر عملکرد ویژگی های کلیدی دوربین ها مانند تولید رنگ، عمق میدان و کنتراست دارند. نتیجه اینکه اگر توان خرید یک دوربین خوب و یک لنز خوب در کنار هم را ندارید، ابتدا با یک دوربین و لنز متوسط شروع کنید، سپس کم کم به سمت خرید لنز خوب بروید و پس از آن بدنه خود را به مدل مناسب تر ارتقا دهید.


منبع: Makeuseof