تبیان، دستیار زندگی
شاید برای شما به عنوان یک کاربر دنیای مجازی جالب باشد که بدانید چه کسی اولین ایمیل را ارسال کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایمیل توسط چه کسی ساخته شد؟

شاید برای شما به عنوان یک کاربر دنیای مجازی جالب باشد که بدانید چه کسی اولین ایمیل را ارسال کرده است.

فرآوری: محسن بابایی - بخش  دانش تبیان
ایمیل

اولین ایمیل را یک مهندس انفورماتیک به نام "ری تاملینسون" اواخر سال 1971 ارسال کرد. درست مثل اولین تلگراف یا تماس تلفنی که برقرار شد، نخستین ایمیل نیز نقطه ای عطف در تاریخ بشر و همچنین لحظه ای تاثیر گذار در سیر تکامل ارتباطات به حساب می آید. اما شاید متاسفانه، پیغامی که در این اولین نامه الکترونیکی رد و بدل شد، به مهمی این پدیده نوظهور نبود.

در حقیقت متن ارسالی چیزی شبیه به این عبارت تشکیل شده بود:" QWERTYUIOP"

رِی تاملینسون اولین ایمیل را به خودش ارسال کرد چرا که نامه سفری بسیار کوتاه از یک کامپیوتر به کامپیوترکناری اش را در شهر کمبریج در ایالت ماساچوست آمریکا را ارسال کرده بود. مسافت پیموده شده بسیار کوتاه این ایمیل از آن جهت بود که در حقیقت وی در حال آزمایش ابداع خود بود. بعدها این پروژه توسط وزارت دفاع آمریکا خریداری شد.
چند نکته جالب دیگر هم در مورد تاریخچه ایمیل وجود دارد:
- تاملینسون برای  "بولت برانک "و  "نیومن " کار می کرد که در واقع یک شرکت مهندسی بوستونی بود که طراحی اصلی سخت افزار و نرم افزار آرپانت، شکل اولیه اینترنت امروزی محسوب می شود. تمامی اختراعات او در این شرکت انجام گرفته است.
- برای قرار دادن @ در آدرس ایمیل، تاملینسون می بایست برنامه خود را به تمامی سایت های آرپانت ارسال می کرد که خوشبختانه در آن زمان یعنی سال 1972 میلادی تنها 12 سایت دیگر در دنیا وجود داشت.

در مورد علامت @ در آدرس ایمیل که نمی دانید!

تاملینسون پدیدآورنده بسیاری از ابداعات ایمیل مانند علامت @ است .حالا شمایی که سال هاست از ایمیل استفاده می کنید دلیل وجود علامت @ را می دانید؟ این علامت یک نوع حرف اضافه است که هم جداکننده آدرس و نام سرور است و هم هیچگاه با دیگر حروف اشتباه گرفته نمی شود.

اولین ایمیل را یک مهندس انفورماتیک به نام "ری تاملینسون" اواخر سال 1971 ارسال کرد. درست مثل اولین تلگراف یا تماس تلفنی که برقرار شد، نخستین ایمیل نیز نقطه ای عطف در تاریخ بشر و همچنین لحظه ای تاثیر گذار در سیر تکامل ارتباطات به حساب می آید


تاملینسون درباره انتخاب این علامت می گوید:
" به کیبورد نگاه کردم، و فکر کردم: چه چیزی را می توانم انتخاب کنم که با بقیه حرف ها اشتباه گرفته نشود؟ اگر فردی وجود داشت که در نامش حرف @ وجود داشت این علامت انتخاب مناسبی نیست اما خوشبختانه این علامت جزو حروف الفبا نیست و به نظر مناسب است. علامت های دیگری مانند کاما، اسلش، پرانتز، خط تیره و براکت را ممکن است افراد در نام کاربری خود به کار ببرند، به این ترتیب تنها سه یا چهار کاراکتر باقی می ماند و @ به نظر مناسب ترین آنهاست. همچنین این علامت که at خوانده می شود مشخص می کند که نام کاربری در چه سروری واقع است. "

نکاتی جالب درباره ایمیل که نمی دانستید!

مطالعات نشان می دهد افرادی که در سراسر جهان به نگارش و ارسال ایمیل می پردازند عادت های خاصی را دنبال می کنند.
به گزارش سرویس فضای مجازی باشگاه خبرنگاران؛ درحالی که حدود دو دهه از پیدایش ایمیل می گذرد، محققان هنوز نتوانسته اند به درستی درباره اینکه افراد در استفاده از این ابزار ارتباطی چگونه عمل می کنند. مطالعات نشان می دهد افرادی که در سراسر جهان به نگارش و ارسال ایمیل می پردازند عادت های خاصی را دنبال می کنند.
اینکه یک فرد به طور میانگین در روز چه تعداد ایمیل دریافت می کند و همچنین تهدیدهای موجود در این عرصه تا چه حد ادامه پیدا می کند،سوالاتی است که همواره در این زمینه مطرح بوده است.
محققان آزمایشگاههای یاهو،ایمیل های دو میلیون کاربر خود را که در یک بازه زمانی مشخص که بیش از 16 میلیارد ایمیل ارسال کرده اند برای یافتن پاسخی مناسب به این پرسشها مورد بررسی دقیق قرار داد.
آنها هویت ارسال کنندگان و دریافت کنندگان ایمیل ها، موضوعات آنها، زمان ارسال، طول ایمیل ها و شمار تصاویر و فایلهای ضمیمه شده در ایمیل ها را مورد کنکاش دقیق قرار دادند.
محققان یاهو سن شرکت کنندگان و دستگاههایی که از طریق آن ایمیل ها را دریافت یا ارسال می کنند را نیز مد نظر قرار دادند.
نتایج این مطالعه نشان داد طول جملات پاسخ ها و همچنین شمار ایمیل هایی که ارسال می شود آنقدر قابل پیش بینی است که می توان برای آن الگوریتمی نیز تعریف کرد.
بر این اساس افراد جوانتر ایمیل ها را سریعتر ارسال کرده و پاسخ های کوتاه تری نیز می نویسند. همچنین مردان در مقایسه با زنان پیامهای کوتاه تری در ایمیل هایشان می نویسند.
بخشی از این نتایج به طرز هیجان انگیزی نشان داد افراد در حین ساعات کاری ایمیل ها را با سرعت بیشتری نوشته و ارسال می کنند و جالب تر اینکه پاسخ هایشان نیز طولانی تر است.
گفتنی است ایمیل هایی که در تلفن همراه نوشته و توسط آن ارسال می شود کوتاه تر هستند و هرچه فرد ایمیل بیشتری دریافت کند به شمار کمتری از آنها نیز پاسخ می دهد و حتی همان پاسخ ها نیز کوتاه تر از مواقع دیگر هستند.


منابع:  گرداب، سیتنا، باشگاه خبرنگاران