تبیان، دستیار زندگی
گروهی از محققان دانشگاه تگزاس، کنتاکی و سوانسی موفق به یافتن اثباتی جدید برای یک تئوری ریاضی شدند که در دهه 80 میلادی مطرح شده بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مساله سه گانه فیثاغورث پس از 30 سال حل شد!

گروهی از محققان دانشگاه تگزاس، کنتاکی و سوانسی موفق به یافتن اثباتی جدید برای یک تئوری ریاضی شدند که در دهه 80 میلادی مطرح شده بود.

بخش دانش تبیان

کامپیوتر

به گزارش تبیان به نقل از سرویس علمی ایسنا، محققان این پژوهش با استفاده از 200 ترابایت داده ثبت شده توانستند تا پاسخ پیشینی را که برای این تئوری اعلام شده بود رد کرده و به حل این مساله بپردازند.

رونالد گراهام،یکی از ریاضیدانان مطرح دهه 80 در آن زمان یک مساله محاسباتی را طرح کرد و برای حل این مساله 100 دلار جایزه تعیین کرد. در آن زمان پاسخهایی برای این مساله ارائه شد اما در حال حاضر و پس از زمانی بالغ بر 30 سال محققان به پاسخی قطعی و متفاوت از پاسخهای پیشین رسیده اند.

این مسئله که "مساله سه گانه فیثاغورث" نام دارد به این صورت بود که شرکت کنندگان باید به این سوال پاسخ می دادند که آیا می توان اعداد صحیح را به رنگ آبی و قرمز رنگ آمیزی کرد، اما هیچکدام از سه گانه عددی فیثاغورثی شامل a و b و c، که در معادله a2 b2=c2 استفاده شده اند دارای رنگ یکسان نباشند؟

اکنون پس از گذشت سه دهه، محققان موفق به رد این تئوری شدند و دریافتند که چنین چیزی در ریاضیات وجود نداشته و آن را نفی کرده اند.

این دانشمندان با صرف دو روز و استفاده از 800 پردازنده عظیم و پرقدرت و ثبت 200 ترابایت داده، موفق به حل این مساله شدند. این در حالی است که رکورد قبلی برای حجم داده ها تنها 13 گیگابایت بوده است.

جزئیات این پژوهش در مجله Nature به چاپ رسیده است.


منبع: ایسنا
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .