تبیان، دستیار زندگی
پس از ماه ها انتظار، اپل سرانجام از آخرین محصول رده آیفون، طی نطقی عظیم در کنفرانس سانفرانسیسکو تحت عنوان iPhone 6S پرده برداری کرد و همانند دیگر S ها، تکاملی بود بر ماحصل سال گذشته اپل.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرانجام، تکامل 6 به 6S

پس از ماه ها انتظار، اپل سرانجام از آخرین محصول رده آیفون، طی نطقی عظیم در کنفرانس سانفرانسیسکو تحت عنوان iPhone 6S پرده برداری کرد و همانند دیگر " S " ها، تکاملی بود بر ماحصل سال گذشته اپل.

ترجمه:محمد امین سعادت- بخش دانش و زندگی تبیان
اپل

دوربین ارتقا یافته، قابلیت لمس سه بعدی هوشمند به کار رفته در صفحه نمایش و استفاده از مواد جدید در ساختار فیزیکی، از سرفصل های تکامل 6 در 6 اس هستند.

طراحی باطنی مستحکم، طراحی ظاهری یکسان !
اگرچه آیفون 6 بطور کلی یک سر و گردن از رقبا بالاتر بود، ولی اگر بطور نسبی بررسی کنیم، از نظر ظاهری نسبت به آیفون های گذشته کمی عقب تر بود. ترکیبی از باند پلاستیکی آنتن، بدنه کناره های بیش از حد خمیده و لنز مرکب بیرون زده از بدنه گوشی، چیزی نبود که حقیقتا نام سنگین اپل را به یدک بکشد و متاسفانه در 6S شاهد تغییر ظاهری نسبت به 6 نیستیم. تنها تغییر، ارتقای سری آلومینیوم از 6300 به 7000 است که مستوجب استحکام بیشتر و اطمینان خاطر از عدم تکرار رسوایی خمیدگی بدنه گوشی می شود.

شاهکار لمس سه بعدی
در لابلای تغییرات نه چندان ارزشمند، افزوده شدن قابلیت لمس سه بعدی به صفحه نمایش، تغییری است که نمی شود به راحتی از کنار آن گذشت. قابلیتی که در ساعت اپل تحت عنوان Force Touch شنیدیم و اکنون با نام لمس سه بعدی از آن یاد می شود، در اوایل سال میلادی به وارد محدوده لپ تاپ های اپل شد و اکنون با غرور در ساختار آیفون 6S جای گرفته است. البته شرکت هواوی هم ممکن است به نوعی با معرفی افزودن قابلیتی مشابه به گوشی Mate S با اپل در این زمینه وارد رقابت شده باشد، اما سابقه اپل نشان می دهد که هنگام افزودن امکان استفاده از قابلیت های جدید به برنامه های نوظهور، تا چه میزان زیادی با شرکت های رقیب فاصله دارد.

اپل

همانطور که شایعات نقل می کنند، این قابلیت قرار است در اکثر برنامه ها پیاده سازی شود. بطور مثال با لمس سه بعدی آیکون سبز رنگ تلفن، وارد پیامگیر صوتی می شوید و یا با لمس سه بعدی صفحه هنگام تماشای فیلم، سرعت نمایش فیلم افزایش می یابد و سریع تر می شود. همچنین با لمس سه بعدی آیکون دوربین وارد حالت سلفی می شوید.
از دیگر ویژگی های این قابلیت، لمس سه بعدی کناره صفحه برای سوییچ و انتقال به لیست برنامه های درحال اجرای دیگر، و یا به عبارت دیگر، حالت Multitasking است. 

ارتقای دوجانبه دوربین به عکسبرداری 12 مگاپیکسل و فیلمبرداری 4k
هرچند آیفون 6 از یک دوربین جذاب 8 مگاپیکسلی بهره مند بود، و بزرگ شدن اندازه پیکسل ها در سنسور برای جذب نور بیشتر موجب خلق عکس های لذت بخشی می شد، اما بهبود این دوربین در آیفون 6 پلاس و همچنین استفاده نصفه و نیمه از این دانش در گوشی های اندرویدی از سال 2015 مانند گلکسی S6، باعث شد که دوربین 8 مگاپیکسلی جای خودش را به یک دوربین 12 مگاپیکسلی بدهد که این عمل افزایش ثبت جزئیات را سبب می شود. افزایش تعداد پیکسل ها همچنین این امکان را می دهند که بتوان از این به بعد با کیفیت 4k فیلمبرداری کرد که این اولین گوشی در اپل است که به این کیفیت از فیلمبرداری ارتقا یافته است.

در جلو نیز دوربین FaceTime  سلفی، از مجموع 1.2 مگاپیکسل به مقدار منطقی 5 مگاپیکسل افزایش پیدا کرده است. شما همچنین می توانید از صفحه نمایش گوشی هنگام سلفی گرفتن بعنوان فلش یا منبع نوری استفاده کنید. امکانی که مدت ها پیش در وب کم آی مک، کامپیوتر رومیزی اپل دیده شده بود، بدین صورت که در لحظه عکسبرداری، صفحه نمایش یک لحظه به رنگ سفید و پر نور درمی آید و مجددا پس از ثبت عکس به تصویر قبلی باز می گردد.
لمس سه بعدی در مرور عکس ها نیز این امکان را به شما می دهد که با لمس سه بعدی، عکس ها زنده شوند! یا به عبارتی فیلم کوتاهی که بلافاصله از بعد از زمان عکس برداری ضبط شده است، نمایش داده می شود.

پردازنده سریعتر
هیچ آیفونی تا کنون به RAM بیشتر از 1 گیگابایت مجهز نشده است. هرچند اپل در کنفرانس خود مطرح نکرد، اما گویا قرار است که 6S مانند آیپد Air2 به 2 گیگابایت RAM تجهیز شود. این تغییر دلپذیر یعنی برنامه های بیشتری می توانند همزمان فعالیت کنند، بازی ها روانتر اجرا شوند و صفحه های اینترنتی نیازی به زمان زیاد برای بارگذاری نخواند داشت.
ارتقای بعدی ارتقای دلنشین پردازنده است. چیپ خروجی A8 جای خود را به A9 می دهد و این تغییری است که سالی یکبار توسط اپل صورت می گیرد و ما انتظارش را داشتیم. از جنبه های خوب این تغییر، ساختار آن است، که طی یک روند ساخت جدید، حجم فیزیکی آن کاهش و بازدهی آن افزایش داشته و به سبب آن، استفاده اش از باتری نیز کمتر می شود. کارایی GPU به 90% افزایش داشته و CPU هم از شتاب 70% برخودار شده است.

بهره مندی از iOS 9
طبق رسم همه ساله اپل، آیفون جدید امکان به روز شدن به آخرین سیستم نرم افزاری را دارد. که البته به لطف لمس سه بعدی، ویژگی های انحصاری ای خواهند بود.
نسل 9 ام سیستم عامل اپل همراه با Siri جدیدی می آید که گویا ترفند هایی از Google Now را مانند امکان نقطه یابی در جست و جو های مکانی در برنامه های مختلف برداشته است. امکان استفاده از برنامه های تازه تولید شده از این قابلیت جدید و همچنین کارایی پایین تر نسبت به گوگل، موجب شده که این مسئله خیلی خوب به چشم نیاید.
برنامه همیشه مشکل دار Maps نیز با افزودن مسیر دهی حمل و نقل و اضافه کردن جزئیات ایستگاه ها بهبود یافته که این به نوبه خود خوب است، اما همچنان برای اینکه با Google Maps وارد رقابت شود، فاصله بسیاری دارد.

دیگه.....؟؟
مثل همیشه آیفون سری S جدید با سه حجم حافظه 16 گیگ ( که همچنان متاسفانه مدل پایه به حساب می آید)، 64 گیگ و 128 گیگ عرضه می شود، و مانند همیشه خبری از کارت حافظه خارجی نیست.
صفحه نمایش 4.7 اینچی تغییری نکرده و با همان رزولوشن750 *1,334 پیکسلی، از تعدادی از رقبای اندرویدی خود که وضوح نمایش 4K را ارائه داده اند، از نظر آماری عقب تر است، اما از نظری کیفیت نمایش کمبودی ندارد.


منبع:
http://www.trustedreviews.com/opinions/iphone-6s-vs-iphone-6