تبیان، دستیار زندگی
من قصد استخدام یک دستیار را دارم. مشخصات مورد نیاز: هماهنگی برنامه ها، دیکته برداری، ساعت کاری شناور، یادگیری هنگام کار، و عدم حضور فیزیکی !
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

Google Now، الکسا، کورتانا یا سیری ؟؟

من قصد استخدام یک دستیار را دارم. مشخصات مورد نیاز: هماهنگی برنامه ها، دیکته برداری، ساعت کاری شناور، یادگیری هنگام کار، و عدم حضور فیزیکی !

ترجمه: محمد امین سعادت- بخش دانش وزندگی تبیان
، گوگل ناو

گوگل (Google Now)، آمازون (الکسا)، مایکروسافت (کورتانا) و اپل (سیری)، تنها رقیبان ارائه دهنده بهترین دستیار دیجیتالی هستند.
دستیار دیجیتالی چیست ؟ دستیار دیجیتالی یک ویژگی نسبتا جدید است که در گوشی های هوشمند قرار داده شده که بتوسط فرمان های صوتی، دستوراتی مشخص را برای کاربران انجام می دهند.
در این مطلب گزارش مصاحبه استخدام هریک از این چهار دستیار را آورده ایم تا با آنها و ویژگی هایشان آشنا شویم! پس با ما همراه باشید ( ;

من برای بررسی آنها رایج ترین کار را انتخاب کردم : مصاحبه کاری؛ و از داوطلبان درخواست کردم که وظایف ساده ی یکسانی را انجام دهند و بر اساس دقت، سرعت و نحوه عملکرد، آن ها را بسنجم.
آنها گزارش آب و هوا را ارائه می دادند، مسیر های رانندگی را تا مقصد تعیین می کردند و جوک تعریف می کردند. همچنین از سر زدن گاه و بی گاه عذرخواهی می کردند.

    - بهترین ویژگی شما چیست ؟
سیری در متوجه شدن گفتار طبیعی بهترین است. او یک سوال یکسان و با گفتار های متفاوت را درک می کند و لازم نیست که برای درخواست از او از یک جمله خاص استفاده کنید.
گوگل بهتر از همه شما را می شناسد. کلکسیون خارق العاده گوگل از اطلاعات شخصی شما باعث می شود که او رفت و آمد روزانه شما را بداند، علاقه مندی هایتان را بشناسد، و جزئیات برنامه هایتان را در اختیار داشته باشد. همه این اطلاعات منجر به ارائه "کارت ها" می شود. آپشنی که علاقه مندی هایتان را قبل از اینکه خودتان اعلام کنید برایتان پیش بینی می کند! (البته اپل نیز در iOS ورژن 9 در صدد اضافه کردن این قابلیت به سیری است.)
کورتانا کاملا هوشیار است و کارهایی که باید بصورت روزانه یا خاص انجام دهید را به خوبی برایتان یادآوری می کند.
الکسا نیز همواره آماده است تا اسم او را صدا کنید تا به سرعت به دستوراتتان عمل کند. او حتی با صدای معمولی در اتاق نیز می تواند شما را شناسایی کند. الکسا عمدتا خرید اینترنتی می کند، کارهایتان را یادآوری می کند، موسیقی پخش می کند و گاهی نیز اخبار فوری را اعلام می کند.

   - بدترین ضعف شما چیست ؟
دستیاران دیجیتالی برای اینکه واقعا کارآمد باشند، باید بتوانند که با برنامه های جانبی دیگر اندروید ارتباط برقرار کنند و برایشان دستور ارسال کنند، که خوشبختانه همه دستیاران این امکان را دارند. " Siri, please send me a note on Yahoo Messanger for Mehrdad!  " تمام شرکت ها در صدد ارتقای ارتباط با برنامه های جانبی هستند. گوگل و کورتانا در این مسئله پیشتاز هستند و اپل در میان آنها از همه کند تر است. البته اپل نیز قصد تغییر دارد و از سازندگان برنامه ها درخواست کرده که کد های مربوط به ارتباط با سیری را در برنامه هایشان قرار دهند.
گوگل تقریبا به مثابه یک جست و جوگر اینترنتی می ماند. البته تعجبی هم ندارد، چرا که از شرکتی بیرون آمده که خود در ابتدا یک موتور جست و جو بوده است!
کورتانا هم که فقط بر روی گوشی های ویندوز فون کار می کند و قرار است که برای ویندوز 10 کامپیوتر هم راه اندازی شود.
الکسا اما مانند رقیبانش نیست و خیلی دقیق عمل نمی کند. او یک نوع مخلوق ساده است.

دستیار دیجیتالی یک ویژگی نسبتا جدید است که در گوشی های هوشمند قرار داده شده که بتوسط فرمان های صوتی، دستوراتی مشخص را برای کاربران انجام می دهند.

   - شما تا چه حد محیط اطراف را می شناسید ؟
"Where should I go for coffee?" یک سوال بسیار ساده!
سیری به سرعت عمل می کند و یک کافه مطلوب در نزدیکی شما را برای تان می آورد و شما نیازی به انتخاب ندارید.
هر سه دستیاری که بر پایه گوشی هستند (سیری و گوگل و کورتانا) تعدادی گزینه برای شما ارائه می کنند تا با توجه به آنها به شما مقصدی را معرفی کنند. گزینه هایی مانند کیفیت، فاصله اش با شما و موارد مشابه. از میان اینها انتخاب کورتانا از همه گیج کننده تر است.
الکسا نیز مانند قبل از رقیبان عقب بوده و اصلا نمی داند که دنیایی در اطرافش وجود دارد.

   - در سختی ها چگونه عمل می کنید ؟
گاهی اوقات ممکن است دستیار صدای فرمان ما را نشنود یا متوجه دستور ما نشود، که این در صورت تکرار می تواند عذاب آور باشد. در این صورت دستیاران برای اینکه فرمان را متوجه نشده اند عذر خواهی می کنند یا یک سری نتیجه از فرمان ما از اینترنت جست و جو کرده و برای ما نشان می دهند و به نوعی از اینترنت کمک می گیرند.
در این میان چیز های زیادی هستند که الکسا نمی داند. او گاهی اوقات می ایستد و می گوید: “Sorry, I can't “find an answer to the question. اما اکثر مواقع به روی خودش نمی آورد که ما از او درخواستی کرده ایم و هیچ واکنشی نشان نمی دهد! مسلما او تنها دستیاری است که استخدام نمی شود!

- محدوده فعالیت شما کجاست ؟
سیری معمولا با خانه ارتباط برقرار می کند (HomeKit)، گاهی در ماشین تان (CarPlay) و حتی گاهی در بدنتان ! (HealthKit)
گوگل اکثرا با مسائل شخصی در ارتباط است و برعکس سیری که تنها در دستگاه های اپل فعالیت می کند، گوگل اکنون در گوشی های اندرویدی و آیفون ها و کامپیوتر ها امکان فعالیت دارد.
سرنوشت کورتانا مختوم به ویندوز 10 می باشد. که مایکروسافت قول داده که طی دو تا سه سال آینده در 1 میلیارد دستگاه وجود داشته باشد. اما او نیز قرار است در اندروید و iOS نیز قرار بگیرد و طبق برنامه ریزی های مایکروسافت، در سال 2020 مورد استفاده ترین دستیار دیجیتالی باشد.
الکسا هم مورد مشابه دارد و قرار است در آینده در تمام محصولاتی که از فروشگاه اینترنتی آمازون به فروش می رسند، حضور داشته باشد.

   - کدام دستیار استخدام می شود ؟
من گوگل را برای هماهنگی مسائل شخصی انتخاب می کنم. چرا که او آرام است، همیشه سر اصل مطلب می رود، کار کردن با او خوشایند است و از اطلاعات شخصی من خبر دارد.


منبع
http://money.cnn.com/2015/07/28/technology/digital-assistant-interview/index.html