تبیان، دستیار زندگی
در قسمت اول مواردی که شما را تبدیل به فردی زرنگ تر می کند ارائه کردیم. اگر به این ده مورد عمل کردید، درقسمت نظرات، نتیجه آن را برای ما بفرستید. در ادامه موارد بیشتری را با هم مرور خواهیم کرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سمیه جولایی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سوپر زرنگ شوید!

در قسمت اول  مواردی که شما را تبدیل به فردی زرنگ تر می کند ارائه کردیم. اگر به این ده مورد عمل کردید،  درقسمت نظرات، نتیجه آن را برای ما بفرستید.  در ادامه موارد بیشتری را با هم مرور خواهیم کرد.

دکتر سمیه جولایی- بخش دانش تبیان
سوپر زرنگ شوید!

11- فهرستی از " انجام شده ها" بسازید. در پایان هر روز در دفترچه تان مواردی را که انجام دادید یادداشت کنید. مخصوصاً اگر ناامید هستید این کار به شما احساس بهتری در مورد کارهایی که می کنید خواهد داد. همچنین به شما نشان می دهد که انسان ارزشمند و تولید کننده ای هستید و این که به شما کمک می کند در نوشتن فهرست " کارهایی که باید انجام شود"  موفق تر و واقع بینانه تر عمل کنید.
12- فهرستی از مواردی که "نباید انجام دهید" بسازید. عادت های ناپسند و بیهوده ی حال و گذشته تان را در این فهرست وارد کنید و سعی کنید آن ها را از زمانی که در فهرست وارد می شوند، ترک کنید. بهتر است برای هر عادت ناپسند یک عادت پسندیده در ذهن داشته باشید و ان را جایگزین عادت ناپسند  کنید. جمله ی معروفی در این زمینه می گوید: « تفاوت انسان های موفق و خیلی موفق در این است که انسان های خیلی موفق تقریباً به هر چیزی "نه" می گویند!»
13- آنچه را آموخته اید یادداشت کنید. می توانید از یک وبلاگ برای یادداشت آنچه فراگرفته اید استفاده کنید. از دفترچه های یادداشت هم می توانید استفاده کنید، مهم این است که این یادداشت های گاه به گاه مانند یک پیشینه برای شما باقی می ماند و به شما انگیزه ی ادامه ی راه می دهد.
14- ذهن تان را تحریک کنید. انجام یک نوع ورزش ساده و بی هزینه ی روزانه مانند پیاده روی در عین حالی که سلامت شما را تضمین می کند، ذهن تان را هم فعال می کند. در طی ورزش می توانید ذهن تان را بر روی تصمیم های جدید متمرکز کنید.

سوپر زرنگ شوید!

15- از دوره های آنلاین برای آموختن استفاده کنید. ابتدا مطمئن شوید به خودتان فشار نمی آورید. تنها بر روی یک یا دو مورد از اهدافی که نوشته بودید تمرکز کنید و به دنبال آموختن آنها باشید. فرقی نمی کند که منبع این آموختن مطالعه ی یک کتاب است یا شرکت در یک کارگاه آموزشی ، مهم این است که شروع کنید.
16- با افرادی که به نظرتان جالب هستند صحبت کنید. حتی اگر آنها غریبه هستند، نترسید، جلو بروید و باب گفت و گو را باز کنید. از علائق آنها بپرسید و این که چگونه در کارشان موفق شده اند. اغلب اوقات از کسانی چیزی می آموزیم که کمتر می شناسیمشان.

سوپر زرنگ شوید!

17- با افرادی که از شما زرنگ ترند معاشرت کنید. گذراندن اوقاتی از روز با چنین افرادی می تواند انگیزه ی شما را بالا ببرد. همواره متواضع باشید و سعی کنید بیاموزید. تا می توانید بپرسید. اگر در کنار افرادی زندگی می کنید که از شما داناترند چاره ای ندارید جز این که بیاموزید.
18-سؤالات تان را دنبال کنید. اگر چیزی مشاهده کردید یا چیزی شنیدید که جالب بود، آن را رها نکنید بلکه پیگیری کنید ، کنجکاوانه پیگیری کنید تا پاسخ سؤال را بیابید.
19- هر روز یک لغت جدید به زبان مادری یا زبان خارجی یاد بگیرید. به این شکل شما در دراز مدت خودتان را در آزمون های زبان یا سایر آزمون ها موفق تر خواهید دید. اگر وقت بیشتری داشتید می توانید از یک لغت در روز شروع کنید و آن را به تدریج بیشتر کنید.
20- هر روز یک آیه ی قرآن یا یک روایت از یکی از ائمه علیهم السلام یاد بگیرید. این کار باعث می شود تا شما در زمینه ی دین و ارزش های دینی هم به تدریج رشد کنید.
21- یک کار ترسناک انجام دهید. خارج شدن از محدوده ی آرام و جزیره ی خوشبختی که در آن به سر می بریم ما را زرنگ تر خواهد کرد. هر روز خود را مجبور کنید که کمی به پیش بروید. سعی کنید در یک جمع به تدریج صحبت کنید. در محل کارتان داوطلب انجام کاری شوید. حتماً در زندگی تان مواردی هست که بتوانید انجام دهید و خود را بسنجید.
 21- به مکان های جدید بروید. اگر توان مسافرت خارج از شهر یا خارج از کشور را ندارید مشکلی نیست سعی کنید مکان جدیدی در شهر خودتان بیابید. می توانید با افراد متفاوتی ملاقات کنید و چیزهای جدیدی یاد بگیرید و یا چیز نویی در مورد جهان بیاموزید. این کار بهتر از نشستن در خانه و تماشای تلویزیون خواهد بود.
22- بازی هایی که هوش تان را بالا می برد انجام دهید. برخی از بازی های رایانه ای و غیر رایانه ای مانند شطرنج ذهن را تقویت می کنند. وقتی اقدام به بازی می کنید ذهن درگیرو فعال می شود. نمونه ی دیگر حل جدول است، سعی کنید جدول را بدون استفاده از لغت نامه حل کنید. سودوکو هم جز بازی هایی فکری است که در این زمینه توصیه می شود.
23- گاهی گوشه ای بنشینید و کاری نکنید. بله درست است ، کاری نکنید. همین ساکت نشستن می تواند به شما کمک کند تا تمرکز پیدا کنید و به آنچه در طی روز انجام داده اید بیاندیشید.
24-آنچه را آموخته اید عملیاتی کنید. اگر اخیراً دوره ی آموزشی را گذرانده اید یا شیوه ی استفاده از وسیله ای را آموخته اید سعی کنید از این مهارت در زندگی تان بهره ببرید.
25- ورزش کنید و تغذیه ی سالمی داشته باشید. غذا سوخت ذهن شماست؛ بنابراین بهترین غذاها را در حجم کم مصرف کنید و از مصرف دخانیات و الکل بپرهیزید. پیاده روی کنید تا جریان خون در مغز بهتر انجام شود و بهتر عمل کند. افراد مشهوری همچون ماهاتما گاندی به پیاده روی های طولانی معروف بودند.
برای ما از ایده هایتان در این مورد بنویسید.