تبیان، دستیار زندگی
دوست داران ریاضی روز جمعه 23 اسفند 1392 (2014 March 14) را به پاس سالروز اکتشاف عدد بسیار مشهور پی جشن گرفتند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دانستنی های جالب در مورد عدد پی


دوست داران ریاضی روز جمعه 23 اسفند 1392 (2014 March 14) را به پاس سالروز اکتشاف عدد بسیار مشهور پی جشن گرفتند.

عدد پی که به نسبت محیط دایره به قطر آن تعریف می شود جزو اعداد گنگ یا اصم شناخته می شود و به صورت یک کسر ساده نمی توان آن را نوشت. تعداد ارقام اعداد آن به صورت نا متناهی است و هیچ تکراری در روال اعداد آن نیست و می توان عدد (3.14) را به صورت تقریبی با کسر (7/22) نمایش داد.

عدد پی

در این مقاله سعی داریم چند دانستنی جالب در مورد این عدد را بیان نماییم:

1- کشف عدد پی

بابلیان عدد پی را نزدیک به 4000 سال پیش می دانستند چرا که یک قرص دایره شکل بابلی بین 1900 تا 1680 سال پیش از میلاد مسیح یافت شده است! و در ساخت آن عدد پی را برابر با 3.125 در نظر گرفته اند. یک سند معتبر مصری این عدد را برابر 3.1605 در نظر گرفته بود و ارشمیدس نیز آن را با استفاده از رابطه فیثاغورث با رابطه بین طول اضلاع و مساحت چند ضلعی هایی که در دایره محاطی و محیطی مثلث قائم الزاویه قرار می گرفتند محاسبه نموده بود که به عدد پی امروزی نزدیک بوده است.

2- زبانی به نام پی وجود دارد

در ادبیات عامه لاتین لهجه ای بوجود آمده به نام پیلیش (Pilish) که در آن تعداد حروفی که در یک جمله به کار می رود باید به اندازه رقم های متوالی عدد پی باشد! به طور مثال:

Now I fall, a tired suburbian in liquid under the trees,

Drifting alongside forests simmering red in the twilight over Europe.

که اگر به طور متوالی بررسی کنیم کلمه Now  دارای 3 رقم است مشابه عدد 3 در اولین رقم عدد پی و I  دارای 1 رقم است و fall  دارای 4 رقم است و الی آخر!

در این زبان که بسیار سخت است باید کلمات به گونه ای چیده و گنجانده شود که همه رقم ها مشابه رقم های متوالی عدد پی باشد!

این محاسبات در زمان های قدیم که بدست آوردن محیط کار ساده ای نبود،

به مراتب سخت تر بود و اغلب در بدست آوردن گوشه های شکل دایروی دقت بسیاری وجود نداشت. اکنون با کمک ابر کامپیوتر ها عدد پی را با دقت 12 میلیارد رقم! بدست آورده اند

3-به خاطر سپردن عدد پی

علاقمندان بسیاری از سراسر دنیا بسیاری از ارقام عدد پی را حفظ کرده اند. آنها اغلب از تکنیک های حافظه برای یاد گیری استفاده می کنند. بسیاری نیز با حفظ اشعاری به زبان پیلیش که در واقع رقم را نظیر به نظیر با تعداد حروف کلمه نشان میدهد استفاده می کنند.

رکورد حفظ ارقام عدد پی متعلق به چائو لو از چین است که در رکوردهای گینس ثبت شده است. وی در سال 2005 میلادی توانست 67890 رقم عدد پی را از حفظ بگوید!

4-  هرم بزرگ جیزه

هرم بزرگ جیزه در مصر که درحوالی  2589 تا 2566 سال قبل از میلاد مسیح ساخته شده است بر اساس عدد پی ساخته شده است. چرا که اگر محیط قاعده آن را بر ارتفاع آن تقسیم کنیم عددی که بدست می آید که بسیار نزدیک به عدد پی به همین دلیل در زمان ساخت هرم بزرگ جیزه عدد پی شناخته می شد!

عدد پی

5- محاسبه عدد پی

هرچند با امکانات امروزی محاسبه عدد پی بسیار ساده تر شده است و کافیست که با تقسیم ساده محیط بر قطر یک شکل دایروی آن را بدست آوریم، این محاسبات در زمان های قدیم که بدست آوردن محیط کار ساده ای نبود، به مراتب سخت تر بود و اغلب در بدست آوردن گوشه های شکل دایروی دقت بسیاری وجود نداشت. اکنون با کمک ابر کامپیوتر ها عدد پی را با دقت 12 میلیارد رقم! بدست آورده اند.

هر ساله سالروز عدد پی در موزه ریاضیات مایکل آلبرت در ایالت کالیفرنا با برگزاری جشنی با شکوه برگزار می شود.

رامتین مجتهدی

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: livescience

مطالب مرتبط:

11 معادله ریاضی شگفت انگیز!

بمب ریاضی امسال: راه‌حلی برای مسأله 2300 ساله

حل سریع جداول سودوکو