تبیان، دستیار زندگی
رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با تشریح سه سطح از برنامه های جدید پارک، فضا و منابع مالی را عمده ترین مشکل پارک علم و فناوری دانشگاه تهران عنوان کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مشکلات مالی بر سر راه پارک علم و فناوری

مدل صندوق نوآوری و شکوفایی در ارائه وام برای استارتاپ‌ها کارآمد نیست


رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با تشریح سه سطح از برنامه‌های جدید پارک، فضا و منابع مالی را عمده‌ترین مشکل پارک علم و فناوری دانشگاه تهران عنوان کرد.

محمدجعفر صدیق دامغان‌زاده

محمدجعفر صدیق دامغان‌زاده، صبح امروز در یک نشست خبری با بیان این که برنامه‌ی منسجمی برای پارک در نظر گرفته شده است که به زودی عملیاتی می‌شود، تصریح کرد: این برنامه در سه سطح لحاظ شده است که سطح اول آن مربوط به کانون‌های نوآوری است و بر اساس آن دانشجویان دارای ایده‌های بازارپسند کشف و شناسایی می‌شوند و از همان دوران دانشجویی بر روی ایده آنها سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد.

وی افزود: بر اساس سطح اول دانشجویان توانمند دوره لیسانس شناسایی می‌شوند که تعداد دانشجویانی که در سطح اول مورد حمایت قرار خواهند گرفت به منابع مالی پارک مربوط است.

دامغانی‌زاده خاطرنشان کرد: فارغ‌التحصیلانی که دارای مدرک لیسانس هستند به دنبال شغل می‌گردند اما فارغ‌التحصیلانی که محصول تولید می‌کنند به دنبال بازار هستند و در این راستا ما تمام انرژی خود را برای این دسته از دانشجویان می‌گذاریم و به دنبال ساختن نسل نوعی از صنعتگران و فناوران ایرانی هستیم.

وی یکی از برنامه‌های وزارت علوم را نیز ایجاد دوره‌های کارورزی عنوان کرد و گفت: این برنامه اختیاری است و در حال حاضر جزو برنامه‌های مصوب وزارت علوم به شمار می‌رود.

رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران سطح دوم برنامه‌های پارک را فعالیت‌های پیش رشد خواند و گفت: در این سطح، ایده‌های دانشجویان به نمونه محصول تبدیل می‌شود و در سطح سوم نیز که مربوط به مرکز رشد است شرکت‌های دانش بنیان شکل می‌گیرد و مرحله بعدی نیز بازار است.

وی تاکید کرد: فضا و منابع مالی عمده‌ترین مشکل پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برای اجرای برنامه‌هایش است.

وی در ادامه نرخ شکست شرکت‌ها را 90 درصد عنوان کرد و گفت: از هر 100 شرکت بعد از سه سال تنها 10 شرکت باقی می‌ماند؛ بنابراین هدف از ایجاد پارک‌های علم و فناوری آن است تا به شرکتهای دانش بنیان کمک کنند تا در مسیر درست حرکت کنند.

رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با تاکید بر این که رفتار توزیع منابع به شرکتهای دانش بنیان باید تغییر یابد، تصریح کرد: اعطای پول از طریق وام دادن به توسعه شرکتهای دانش بنیان استارتاپ کمک نمی‌کند

رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در ادامه سخنانش به مقایسه وضعیت مالی پارک های کشور ایران با سایر کشورهای دنیا پرداخت و گفت: به غیر از دو پارک در سطح ملی، مابقی پارک‌ها به اندازه‌ای پول دارند که بتوانند حقوق و دستمزدهای زیرمجموعه خود را تامین کنند.

وی با بیان این که هر پارک باید 65 درصد پول خود را صرف برنامه‌های مربوطه کند، گفت: به جز شهرک علمی – تحقیقاتی اصفهان مابقی پارک‌ها از این رقم دور هستند.

به گفته وی برای یک پارک متوسط در دنیا 25 تا 50 میلیون دلار و به عبارتی دیگر 75 تا 150 میلیارد تومان توسط دولت سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد این در حالی است که در کشور ما منابعی که در اختیار این دسته از پارک‌ها گذاشته می‌شود 2.5 میلیارد تومان است و لازم است 40 سال اعتبار در اختیار پارک‌ها گذاشته شود تا ما به این تعادل دست یابیم.

رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با تاکید بر این که رفتار توزیع منابع به شرکتهای دانش بنیان باید تغییر یابد، تصریح کرد: اعطای پول از طریق وام دادن به توسعه شرکتهای دانش بنیان استارتاپ کمک نمی‌کند.

وی گفت: مدل صندوق نوآوری و شکوفایی در ارائه وام برای استارتاپ‌ها کارآمد نیست چرا که زمانی که شرکتی به محصول دست یافت باید مورد حمایت‌های این گونه قرار گیرد.

صدیق دامغان زاده خاطرنشان کرد: در این راستا متقاضی هستیم که اعتبارات از طریق پارک‌ها و برنامه‌های مربوطه هزینه شود و در این راستا پارکی که خروجی شرکتهای دانش بنیان را ارائه نمی‌کند باید بررسی شود که پول مردم را خرج چه چیزی می‌کند.

وی در پایان گفت: اعتقاد داریم که رفتار عملیاتی «پول در مقابل شغل» باید تغییر کند چرا که ما مشاغل ساده را نیز نتوانستیم با توزیع پول ایجاد کنیم؛ بنابراین مشاغل دانش بنیان را نیز نمی‌توان با وام دنبال کرد.

بخش دانش و زندگی تبیان