تبیان، دستیار زندگی
مفهوم سرعت در یک اتوموبیل استثنایی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«آکابیون»، موشک خیابانی!

تصور کنید سوار بر خودرویی هستید که از آتلانتا تا نیویورک (یعنی مسافت 1400 کیلومتر) را تنها در دو ساعت و نیم طی می کند. غیرممکن به نظر می رسد... شاید بگویید که نمی توان حتی با هواپیما در کمتر از 3 ساعت چنین مسافتی را پیمود. با احتساب زمان رفتن به فرودگاه و انجام امور معمول اگر بتوانیم 5 ساعته چنین مسیری را طی کنید باید خود را خوش شانس به حساب آورید. ولی چه می شود اگر واقعا بتوان 3 ساعته با خودرو این مسافت را پیمود؟

وقتی فاصله این دو شهر را کمی بیشتر از دو ساعت و نیم طی کنیم. به این معنی است که باید با سرعت 2/547 کیلومتر بر ساعت رانندگی نماییم. البته سرعت، تنها چیزی نیست که طراحان Acabion GTBP به آن فکر می کنند. GTBO برخلاف ظاهرش یک خودرو لوکس، کم مصرف و بسیار پرسرعت است.

در نگاه اول، Acabion به بدنه یک جت جنگنده می ماند که چرخ های موتورسیکلت از دو سوی آن بیرون زده اند. ولی برخلاف موتورسیکلت ها، آن را باید همانند یک خودرو راند. راننده در جایگاه خود می نشیند و غربیلک فرمان را در دست می گیرد.

acabion

دقیقاً همانند کسی که هدایت یک خودروی معمولی را برعهده دارد. البته به جای 70 مایل بر ساعت (7/112 کیلومتر بر ساعت) در جاده های بین شهری، Acabion می تواند با سرعت 342 مایل بر ساعت (4/550 کیلومتر برساعت) به حرکت درآید، در حالی که مصرف سوختی بسیار کم حتی کمتر از تویوتا پریوس هیبریدی دارد.

سرطراح آکابیون، دکتر «پیتر ماسکوس» است. مهندس بازنشسته ای که برای کمپانی های بزرگی چون ب ام و، پورشه و مرسدس بنز کار کرده و بیش از 20 سال از عمر خود را در صنعت خودرو و طراحی خودروهای اسپرت سپری کرده است. داستان از آنجا شروع شد که وی تصمیم گرفت خودروی شخصی خویش را بسازد.

GTBO را باید یک «استریم لاینر» نامید. این گونه خودروها دراگ استر (Dragster) نوعی دوچرخه دست سازی هستند که بیشتر شبیه موشک بوده و معمولاً برای مسابقات سرعت ساخته می شوند. از این منظر باید GTBO را یک نمونه خیابانی به حساب آورد (البته هنوز دارای مجوز رانندگی در خیابان نیست).

به عنوان یک قانون کلی، وزن خودرو برای مهندسینی که خودروهای مسابقه ای و پرسرعت می سازند، یک دشمن سرسخت به حساب می آید. موتورسیکلت ها البته مزیت وزن کم را دارا هستند. آنها کوچک و سبک بوده و نسبت قدرت به وزن بالایی دارند.

در نتیجه می توانند به سرعت های بالایی دست پیدا کرده و حتی از اغلب خودروهای اسپرت پرسرعت و خاص، پیشی بگیرند. موتورسیکلت ها هم چنین به علت داشتن دو چرخ در تماس با جاده نسبت به خودروها بر اصطکاک کمتری غلبه می کنند.

دیگر طرح مفهومی به کار گرفته شده در GTBO مربوط به هوانوردی است. کاکپیت این خودرو به یک گلایدر شبیه است و حتی در قسمت انتهایی، بال هم دارد.

شکل کلی آن نیز شبیه یک گلوله است. بال های موجود نیروی رو به پایین یا لیفت منفی مناسب را برای پایداری بیشتر و چسبندگی مناسب تایرها به جاده فراهم می آورد. برخلاف دیگر استریم لاینرها، GTBO فقط برای سرعت ساخته نشده است. بخش های داخلی این خودرو از چرم مرغوب سوئیسی ساخته شده و سیستم صوتی آن دارای 2 بلندگوی دست ساز سبک وزن نئودیمیوم بوده که صدای دالبی 1/5 را برای سرنشینان فراهم می آورد.

راننده و یک سرنشین، داخل کاکپیتی که برای مقاوم کردن در برابر برخوردهای شدید طراحی شده، جای می گیرند.

acabion

برای دستیابی به مقاومت مورد نیاز و استانداردهای ایمنی، کانوپی از کامپوزیت های کربن کولار ساخته شده و بسیار سبک وزن است. موتور در پشت سرنشینان جای گرفته و بدنه کلی در برگیرنده GTBO از آلومینیم با چگالی بالا ساخته شده است. برای راحت تر ساتن بازدیدها، موتور تنها به وسیله سه پیچ بزرگ به بدنه متصل شده است. در نتیجه یک مکانیک ماهر تواند در زمان خیلی کم ، موتور آن را به اصطلاح پایین بیاورد. تندروترین خودروها و موتورسیکلت های تولیدی در دنیا نمی توانند به سرعت آکاپیون نزدیک شوند و کم مصرف ترین خودروهای هیبریدی نیز در مقایسه با آن، پر مصرف هستند. با وجود این خودروهای شبیه به آن نیز وجود دارد.

همان گونه که در تصاویر مشاهده می کنید GTBO بیشتر یک موتور سیکلت است تا اتومبیل، بنابراین عقلانی است که «آکابیون» را نیازمند یک موتور نیرومند مخصوص موتورسیلکت بدانیم. برای ساختن یک سوپر موتورسیکلت با ایده حرکت با سرعت های بیشتر از 8/482 کیلومتر در ساعت، دکتر «ماسکوس» از موتور سوزوکی هایابوسا استفاده کرد. این موتور با قدرت 185 اسب بخار برای به حرکت درآوردن سوزوکی با سرعت 9/321 کیلومتر در ساعت مناسب است ولی در جنگنده خیابانی از یک موتور هایابوسا 1300 سی سی اصلاح شده توربو شارژدار که 354 اسب بخار قدرت دارد. استفاده شده است.

acabion

«آکابیون» مدعی است این موتور می تواند با ایجاد تغییرات 700 اسب بخار هم نیرو تولید کند.

هم چنین طبق ادعای طراح، GTBO برای رسیدن به سرعت 177 کیلومتر بر ساعت، تنها نصف یک خودروی جمع و جور دیزلی دارای تکنولوژی روز، سوخت مصرف می کند و می تواند تنها در 10 ثانیه از سرعت 7/289 به 6/450 کیلومتر بر ساعت رسیده و به حداکثر سرعت 4/550 کیلومتر بر ساعت دست یابد.

برای ساخت یک خودروی پرسرعت، مهندسین و طراحان به تعادل وزن، آیرودینامیک و قدرت آن توجه دارند. ویژگی های فنی GTBO نشان می دهند که این پارامترها در هماهنگی کامل با هم هستند و رسیدن به سرعت های ادعا شده را برایش ممکن می سازد. اگر ضریب درک واقعاً رقم ناچیز 14/0 و وزن کمتر از 300 کیلوگرم GTBO را با موتور پرقدرت 354 آب بخاری آن ترکیب کنیم، آن وقت است که همه چیز آماده رسیدن به سرعت های بالاست.

آیرودینامیک کمک فراوانی به مصرف کمتر سوخت می کند. GTBO با ضریب درک فوق العاده خود برای حرکت با سرعت 9/160 کیلومتر بر ساعت تنها نیازمند 7/1 درصد از توان موتور است و 42 کیلومتر با هر لیتر سوخت خود به حرکت درخواهد آمد. اگر عجله داشته و مجبور باشید  با سرعت 3/402 کیلومتر بر ساعت رانندگی کنید! هنوز هم مصرف سوخت قابل قبول 5/10 کیلومتر برای هر لیتر را خواهید داشت.

acabion

GTBO یک وسیله نقلیه دست ساز است. پیش بینی شده که طراح آن باید 30 میلیون دلار برای توسعه این طرح کانسپت هزینه کند. از این رود دکتر «ماسکوس» محافظت زیادی از طرح خود می کند و تا به حال هیچ آزمایش مستقلی توسط هیچ گونه منبع خارجی از GTBO به عمل نیامده و ویژگی های فنی و خصوصاً سرعت آن تنها بر پایه آزمایش های سازنده و محاسباتی است که ضریب درگ، اسب بخار و وزن آن را مورد تحلیل قرار داده اند. قیمت هر دستگاه GTBO در حدود 2 تا 3 میلیون دلار پیش بینی شده و البته تولید انبوه آن را هم باید فراموش کرد! چرا که غیرممکن به نظر می رسد. ولی کمپانی سازنده بر این نکته که ساخته آنها به تولید بالا خواهد رسید و به تبع آن قیمتش کاهش خواهد یافت، پافشاری می کند.

«آکابیون» قصد دارد سطوح مختلف ساده تا لوکس GTBO و هم چنین یک نمونه برقی از آن را نیز ارائه دهد. راندن یک GTBO Acabion در خیابان تقریباً غیرممکن به نظر می رسد؛ ولی ممکن است در نهایت به واقعیت تبدیل شود. مسلم است که جاده های ما برای خودرویی که می تواند با سرعت 4/ 550 کیلومتر بر ساعت به حرکت درآید، طراحی نشده اند. پس این مسئله یکی از محدودیت های جدی آن است.

وسایل نقلیه ای هم چون GTBO نیازمند جاده های مخصوص، تونل های زیرزمینی و یا حتی مسیرهای هوایی هستند تا بتوانند سرعت بالای خود را به رخ بکشند. طراح این وسیله هم چنین ساخت نمونه های برقی که از باتری های خورشیدی بهره مندند و تنظیمات آتوپایلت که به راننده اجازه می دهد تا دست خود را از غربیلک فرمان برداشته و ادامه حرکت را به سیستم بسپارد را وعده داده است. شاید این وسیله نقلیه در آینده یک جایگزین اقتصادی برای سفرهای هوایی به حساب آید و در سال های آتی تصمیم بگیریم در سفرهای تجاری و تفریحی طولانی خود، پشت فرمان آن بنشینیم ولی در حال حاضر، این گونه به نظر می رسد که قیمت بالا و عدم توانایی و کشش جاده ها و خیابان ها، مشکل بزرگی بر سرراه رویارویی هر چه سریع تر ما با آن در خیابان ها باشد.

در ادامه ویژگی های فنی GTBO آمده است:

پیشرانه:  سوزوکی GSX-R 1300

قدرت: 354 اسب بخار در دور 9300 rpm

گشتاور: 300 نیوتن متر در دور 6900 rpm

وزن: 300 کیلوگرم

نسبت قدرت به وزن: 9/1 پوند به اسب بخار

ضریب درگ (CD): 14/0

منبع: مجله نوآور

تنظیم برای تبیان: محسن مرادی