تبیان، دستیار زندگی
شركت خودروسازی فورد یكی از شركت‌های خودروسازی معروف آمریكاست كه سال 1903 میلادی با مشاركت و همكاری یازده سرمایه‌گذار، توسط هنری فورد تاسیس و راه‌اندازی شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فورد، خودرویی به قدمت یك قرن

شركت خودروسازی فورد یكی از شركت‌های خودروسازی معروف آمریكاست كه سال 1903 میلادی با مشاركت و همكاری یازده سرمایه‌گذار، توسط هنری فورد تاسیس و راه‌اندازی شد.

فورد

در سال 1919 میلادی فورد، همسرش كلارا و پسرش اوسل با به دست آوردن مالكیت، همه شركت را به نام خود به ثبت رساندند. تا سال 1956 و پیش‌فروش سهام این شركت، فورد انحصارا در مالكیت خانواده فورد و ورثه آنها بود.

هنری فورد در سال 1896 موفق به ساخت نخستین خودروی آزمایشگاهی در كارگاهی در پشت خانه شخصی‌اش در ایالت میشیگان شد و به این ترتیب زمینه مناسبی برای مونتاژ اولین اتومبیل فورد در ژوئیه سال 1903 میلادی فراهم شد و سال بعد خودرو مدل آ فورد به بازار عرضه شد. افزایش تقاضا و حجم انبوه درخواست‌های ارائه شده برای این خودرو مدیران این شركت را بر آن داشت تا راهكار جدیدی را برای تولید انبوه این خودرو و پاسخگویی به نیازهای مشتریان طراحی و ارائه كنند.

هنری فورد

پس از آن در سال 1911 میلادی نخستین شعبه از شركت اتومبیل‌سازی فورد خط مونتاژ خود را در آمریكا راه‌اندازی كرد كه همزمان با آن شعبه‌ای از این كارخانه اتومبیل‌سازی در منچستر انگلیس فعالیت خود را آغاز كرد. فورد از نخستین شركت‌های خودروسازی است كه توانست در سال 1913 مـیــلادی نـخـسـتـیـن خـط مـونـتـاژ مـتـحـرك را در كـارخـانـه اتـومـبـیـل‌سـازی مـتـعـلـق به این شركت راه‌اندازی كرده و مورد بهره‌برداری قرار دهد. موفقیت این شركت در جلب رضایت مشتریان توانست علاوه بر افزایش میزان تولید با افزایش مزد روزانه هر كارگر به 5 دلار برای هشت ساعت كار وضعیت اقتصادی زندگی كارگران را نیز به میزان قابل توجهی تحت تاثیر خود قرار دهد. این در حالی است كه پیش از این مزد كارگران برای 9 ساعت كار، تنها 34/2 دلار بـود. در سـال 1908 مـیـلادی نـخـسـتـین مركز فروش بین‌المللی خودروهای فورد در فرانسه افتتاح شد و تا اواسط سال 1914 میلادی بیش از 500 هزار خودرو مدل آ در جاده‌ها و خیابان‌های سراسر دنیا در حال تردد بودند. تا سال 1923 این شركت بزرگ خودروسازی تولید بیش از نیمی از اتومبیل‌های آمریكایی را بر عهده داشت. تا پایان دهـه 1920 مـیـلادی بـیش از 20 خط مونتاژ خارجی از شركت خودروسازی فورد در اروپا، آمریكای لاتین، كانادا، آفریقای جنوبی و استرالیا افتتاح شد. فورد یكی از شركت‌های خودروسازی نام‌آشنای آمریكایی است كه از گذشته‌های دور بسیاری از افراد در آرزوی راندن یكی از خودروهای ساخت این شركت بوده‌اند. با پیشرفت این شركت در عرصه‌ بین‌المللی، مدیران آن بتدریج سهام شركت‌های دیگری همچون جگوار، آستون مارتین، هرتز و ولوو را نیز خریداری كردند. این شركت در سال 2000 سهام شركت لندرور و همچنین بخشی از سهام مزدا را نیز خریداری كرد و به این ترتیب در قرن بیست و یكم میلادی فورد توانست به موازات تولید قطعات و لوازم یدكی خودرو، تولید و ساخت خودروهای مسافربری، كامیون و تراكتور را نیز بر عهده گیرد.

منبع: جام جم