تبیان، دستیار زندگی
این مورد معروف به مگس پران(muscae volitantes) به معنای توهم نوری رنجش آوری است که در درون کره چشم تحت شرایط خاص ایجاد می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مگس پران: چرا ذرات غبار مانند در جلوی چشم‌تان می‌بینید؟

این مورد معروف به مگس‌پران(muscae volitantes) به معنای توهم نوری رنجش‌آوری است که در درون کره چشم تحت شرایط خاص ایجاد می‌شود.

بخش دانش تبیان
چشم

مگس‌پران در حقیقت سایه کدورت‌های موجود در مایع زجاجیه است که روی شبکیه می‌افتد و به صورت یک سایه تیره دیده می‌شود. چسبندگی و ضخیم شدن رشته‌های زجاجیه، جمع شدن سلول‌های التهابی در زجاجیه و یا خونریزی در درون چشم می‌تواند از عامل‌های ایجاد مگس‌پران باشد.  اجسام شناور اشیاء ریزی هستند که درون کره چشم و به صورت سایه بر شبکیه چشم، بافت حساس انتهای چشم ایجاد می‌شوند.

این اجسام خارجی ذرات شکسته شده درون بدن همچون پروتئین‌های بافتی، سلول‌های خونی قرمز و یا پروتئین هستند که درون مایع زجاجیه ژل مانند قرار می‌گیرند. این ماده برای پر کردن فضای بین عدسی و شبکیه است. به دلیل کنترل حرکات توسط مایع مذکور و حرکات کره چشم و نگاه کردن به اطراف سعی در تمرکز بر آنها دارید.

مگس‌پران در افراد بالای ۶۰ سال، افراد نزدیک‌بین، افراد با پیشینه جراحی چشمی (به‌ویژه جراحی آب مروارید) و افرادی که سابقه التهاب داخل چشمی (یوئیت) دارند بیشتر دیده می‌شود.

مگس‌پران عارضه بسیار شایعی است و با گذشت سن شیوع آن افزایش می‌یابد به طوریکه بیش از ۷۰- ۶۰٪ افراد بالای ۶۰ سال مگس‌پران را تجربه کرده‌اند. رشته‌های موجود در زجاجیه در بچه‌ها و افراد جوان معمولاً بسیار ظریف است و دیده نمی‌شود اما با بالا رفتن سن این رشته‌ها ضخیم‌تر می‌شوند و در بعضی جاها به هم می‌چسبند و باعث ایجاد کدورت می‌شوند که سایه این کدورت بر روی شبکیه به صورت مگس‌پران احساس می‌شود.مگس ‌پران معمولا علت خطرناكی ندارد و نیازی به درمان نیست.

در اكثر موارد پس از چند هفته تا چند ماه، مگس پران به تدریج كوچك می شود و فرد نیز عادت می كند كه آن را نادیده بگیرد. اما در مواردی كه مگس پران با سوراخ یا پارگی پرده شبكیه همراه باشد، ممكن است نیاز به اقدامات درمانی مثل لیزر یا عمل جراحی برای جلوگیری از پارگی پرده شبكیه وجود داشته باشد.  مگس ‌پران قدیمی كه سال‌ ها وجود داشته و تغییر خاصی پیدا نكرده است، معمولا بی‌خطر است، اما در موارد زیر لازم است حتما به چشم پزشك مراجعه كنید:

مگس‌پرانی كه جدیدا ایجاد شده است (حتی اگر پس از چند هفته خود به خود برطرف شده باشد)
مگس ‌پران قدیمی كه جدیدا بزرگ تر شده، یا تغییر دیگری پیدا كرده است.
مگس ‌پران همراه با جرقه (حتی اگر پس از چند روز جرقه خود به خود برطرف شده باشد)
مگس‌پران همراه با كم شدن یا تاری دید یا احساس وجود پرده در جلوی چشم (این علامت، بسیار مهم است و ممكن است ناشی از كنده شدن بخشی از شبكیه باشد كه به درمان فوری نیاز دارد) .


منبع: خبر آنلاین
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .