تبیان، دستیار زندگی
محققان ایرانی موفق شدند با مطالعه محیط های پرشور و دریاچه های نمک ایران، میکروب های نفت خواری را شناسایی کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کشف میکروب های نفت خوار توسط محققان ایرانی

محققان ایرانی موفق شدند با مطالعه محیط های پرشور و دریاچه های نمک ایران، میکروب های نفت خواری را شناسایی کنند.

بخش دانش تبیان

میکروب

محمدعلی اموزگار، عضو هیات علمی دانشگاه  تهران در خصوص مطالعه حیات میکروبی در محیط های بسیار شور و سخت ایران به خبرنگار مهر گفت: با این مطالعه توانسیتم بیش از ۴۵ میکروب را مورد شناسایی قرار دهیم.

وی افزود: این میکروب ها توانایی زیست فناوری و بیوتکنولوژی فراوانی دارند و میکروب هایی هستند که در حذف آلاینده های نفتی به عنوان نفت خوارها، حذف آلاینده های صنایع نساجی،  حذف فلزات سمی در طبیعت اهمیت دارند. همچنین از این میکروب ها می توان در صنایع دارویی و غذایی بهره برد.

وی با بیان اینکه تاکنون این میکروب ها در دنیا شناسایی نشده بودند، اظهار داشت: در دنیا ۱۲ هزار میکروب معرفی شده که اکنون ۴۵ نوع به این میکروب ها اضافه شده است.

آموزگار اظهار داشت: این میکروب ها از محیط های پرشور و دریاچه های نمک ایران ( دریاچه نمک آران و بیدگل واقع در کویر مرکزی ) شناسایی شده اند.

وی با بیان اینکه این ۴۵ گونه میکروبی در بانک ژن جهانی به ثبت رسیده است، گفت: اکنون این میکروب ها در مرکز ذخایر زیستی و ژنتیکی ذخیره شده اند.

به گزارش مهر، این طرح با همکاری سید ابولحسن شاهزاده فاضلی، علی مخدومی کاخکی، کلیجه مهرشاد، مریم باقری، مریم دیدری، الهه محمودی با عنوان « مطالعه منابع زیستی میکروارگانسیم های هالوفیل ایران» انجام گرفته که در بیست و نهمین جشنواره بیم المللی خوارزمی موفق به کسب رتبه دوم پژوهش های بنیادی شده است.


منبع: مهر
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .