تبیان، دستیار زندگی
آیـا تـا کنون اتـفاق افـتاده کـه در مـورد مـغز خود فکر کنید و نسبت به عملکرد آن اظهار تعجب نمایید؟در این مقاله قصد داریم تا شما را با چند نمونه از سحرآمیز ترین حقایق موجود درمورد مغز شگفت انگیزتان آشنا کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دانستنی های جالب و شگفت انگیز درباره مغز 

آیا تاکنون اتفاق افتاده که در مورد مغز خود فکر کنید و نسبت به عملکرد آن اظهار تعجب نمایید؟در این مقاله قصد داریم تا شما را با چند نمونه از سحرآمیز ترین حقایق موجود درمورد مغز شگفت انگیزتان آشنا کنیم.

فرآوری: سید محمد امین سعادت-بخش دانش تبیان
مغز

_وزن طبیعی مغز یک انسان معمولی چیزی در حدود 1300 تا 1400 گرم می باشد، چیزی در حدود یک کیسه شکر.
ٓ مغز انسان از مغز فیل ها کوچکتر است. وزن مغز یک فیل چیزی در حدود 6000 گرم اندازه گیری شده است. این در حالی است که مغز انسان از مغز میمون ها بزرگتر است. مغز یک میمون وزنی معادل 95 گرم دارد! مغز سگ ها چیزی در حدود 72 گرم و گربه ها 30 گرم برآورد می شود.
ٓ میزان وزن پوست کلی بدن دو برابر میزان وزن مغز انسان می باشد!
ٓ وزن مغز انسان %2 از کل وزن بدن او را تشکیل می دهد. حداکثر عرض آن 14میلی متر، طول 167 میلی متر و ارتفاع 93 میلی متر دارد.
ٓ در ماه های اولیه حاملگی، یاخته های عصبی موجود در مغز با سرعتی معادل 2500 نرون در دقیقه تولید مثل می کنند.
_60 درصد کل حجم مغز را سلول های سفید و 40 درصد آنرا سلول های خاکستری تشکیل می دهند.
ٓ سرعت انتقال اطلاعات در نرون های مختلف، متفاوت است. نرخ این انتقال می تواند به کندی 5/0 متر در ثانیه باشد و یا به تندی 120 متر بر ثانیه باشد. رقم 120 متر در ثانیه معادل عددی نزدیک به 268 مایل در ساعت می باشد.
_75% از مغز یک انسان را آب تشکیل می دهد.
ٓ رشد مغز در سن 18 سالگی متوقف می شود.

اطلاعاتی در مورد مغز

مغز چیست؟

هر یک از سلول ها با هزاران سلول دیگر مغزی در ارتباط هستند. هر بخش از مغز مسئول انجام کار مخصوص به خود می باشد (بوییدن، دیدن، صحبت کردن و غیره). ارتباط سلول های مغزی به گونه ای است که در کنار هم یک شبکه عظیم متصل را تشکیل می دهند. اگر شما بتوانید کل ثانیه هایی را که از زمان دایناسورها تا کنون گذشته است را بشمارید، آنوقت می توانید ارتباطاتی را که میان سلول های عصبی مغز وجود دارد را بشمارید.

مغز انسان یکی از جالب ترین چیزهایی است که بر روی این سیاره یافت می شود.
این ماده گرم و نرم گوشتی به شما اجازه فکر کردن، راه رفتن، صحبت کردن، یاد گرفتن، دوست یابی، درک احساسات، و درک معنای زنده بودن را می دهد.
کدام حیوان بزرگترین مغز را دارد؟
وال برگترین مغز را دارد به طوریکه وزن مغز این حیوان چیزی نزدیک به 6 کیلوگرم می باشد.
با در نظر گرفتن نسبت وزن کلی بدن به وزن مغز، انسان ها بزرگترین مغز را نسبت به وزن بدن خود دارند.
سلول های مغزی چه کاری انجام می دهند؟
هر یک از سلول ها با هزاران سلول دیگر مغزی در ارتباط هستند. هر بخش از مغز مسئول انجام کار مخصوص به خود می باشد (بوییدن، دیدن، صحبت کردن و غیره). ارتباط سلول های مغزی به گونه ای است که در کنار هم یک شبکه عظیم متصل را تشکیل می دهند. اگر شما بتوانید کل ثانیه هایی را که از زمان دایناسورها تا کنون گذشته است را بشمارید، آنوقت می توانید ارتباطاتی را که میان سلول های عصبی مغز وجود دارد را بشمارید.
آیا مغز هنگامیکه چیزی را یاد می گیریم تغییر می کند؟
دانشمندان بر این باورند که هر بار که یک فکر جدید به ذهنتان خطور می کند و یا چیزی را در ذهن خود حفظ می کنید، یک پیوند عصبی جدید در مغز ایجاد می شود.
آیا می توانم حافظه خود را تقویت کنم؟
البته؛ حافظه شما هم مانند یک ماهیچه ها، شبیه به ماهیچه های دیگر بدن است. هرچقدر بیشتر از آن استفاده کنید، بهتر می شود. بنابراین می توانید برای آن تمرینات روزانه ای در نظر بگیرید. به عنوان مثال در مورد ریزترین جزئیات کارهایی که در طول امروز انجام داده اید، فکر کنید: زمانیکه در حال قدم زدن به طرف محل کار یا مدرسه بودید، زمانی که با کسی صحبت می کردید یا سعی کنید تمام چهره های جدید، نام ها، بوها، و یا مکان هایی که را که امروز با آنها شدید را به خاطر بیاورید.
آیا می توانم یادبگیرم که سریع تر فکر کنم؟
بله، مانند سایر چیزهای دیگر، زمانیکه تمرین کنید، مطمئناً می توانید از عهده آن بر بیایید. مثلاً در مورد تمام لغاتی که با حرف "پ" شروع می شوند، و یا به یاد آوردن نام تمام حیوانات، شروع کنید. حل جداول حروف متقاطع، پازل، و معما نیز انعطاف پذیری مغز را بیشتر کرده و به شما اجازه می دهند تا روند تفکر خود را تسریع بخشید.

دانستنی های جالب درباره مغز

هواپیما و سردرد: نتایج تحقیقات نشان می دهد که ارتباط مستقیمی بین پرواز و سردرد وجود دارد به طوری که 6 درصد از افراد در سفرهای هوایی سردرد می گیرند.
تردستی: نتایج تحقیقات جدید نشان می دهد که شعبده بازی می تواند در مدت یک هفته مغز فرد را تغییر دهد. این نتایج حاکی از آن است که یادگیری هر مورد تازه به بروز تغییرات سریع در مغز فرد منجر می شود.
والت دیزنی و خواب: تحقیقی که در ژورنال علمی طب خواب منتشر شده شرح می دهد که چطور تولیدکنندگان فیلم های پویانمایی دیزنی از اختلالات خواب در بسیاری از کارتون های خود بهره برده اند؛ از خرخر های تام گرفته تا راه رفتن در خواب جری!
چشمک: هر بار که چشمک می زنیم، مغزمان فعال شده و همه ی تصاویر را روشن نگه می دارد، ما در طول روز به طور متوسط بیش از 20 هزار بار چشمک می زنیم.
خنده: خندیدن به شوخی ها به هیچ وجه کار ساده ای نیست چرا که در هر خنده پنج بخش مغز فعال می شود.
خمیازه مسری است: خمیازه واگیردار است، پس اگر کسی در اطرافمان خمیازه بکشد ما نیز خواسته یا ناخواسته کار او را تکرار خواهیم کرد. دانشمندان معتقدند این اقدام پاسخی به عادت دیرینه ی انسان های دوران کهن است که از خمیازه برای برقراری ارتباط استفاده می کردند؛ خودمانی خوب شد تلفن و پیامک اختراع شدند!

نتایج برخی تحقیقات علمی نشان می دهد که آدمی دارای ژنی است که مغز را در برابر بیماری های پرایون (Prion) محافظت می کند. این بیماری ها از خوردن گوشت انسان به وجود می آید. متخصصان علم پزشکی معتقدند در گذشته های بسیار دور احتمال اینکه انسان ها، همنوعان خود را می خوردند وجود داشته است.

بانک مغز: دانشگاه هاروارد دارای بانک مغزی با بیش از 7000 مغز واقعی انسان است که از آن برای انجام تحقیقات گوناگون استفاده می شود.
فضای لایتناهی: نبود جاذبه در محیط خارج از جو زمین بر مغز انسان تأثیرات متعددی می گذارد که میزان و علت آن هنوز تحت بررسی دانشمندان است. به همین خاطر تا روشن شدن موضوع پیشنهاد می کنیم سفرتان به ماه را کنسل کنید.
موسیقی: آموزش موسیقی در کودکان و بزرگ سالان تا حد زیادی به تقویت توانایی مغزی و سازماندهی موارد موجود در آن کمک می کند.
افکار: آدمی به طور متوسط بیش از 70 هزار بار در روز فکر می کند!
توانایی دو دست: بخش پینه ای یا (Corpus Collosum) مغز افراد چپ دست یا دو دست 11 درصد بزرگ تر از افراد راست دست است. بخش پینه ای، دو نیم کر مغز را به هم متصل می نماید.
کارهای پراضطراب: بر اساس نتایج تحقیقی که در دانشگاه بریستول صورت گرفته است، حسابداران صنفی از جامعه هستند که بیشترین سردرد کاری را تجربه می نمایند. پس از آن ها کتابداران و رانندگان اتوبوس و کامیون قرار می گیرند.
آدم خواری: نتایج برخی تحقیقات علمی نشان می دهد که آدمی دارای ژنی است که مغز را در برابر بیماری های پرایون (Prion) محافظت می کند. این بیماری ها از خوردن گوشت انسان به وجود می آید. متخصصان علم پزشکی معتقدند در گذشته های بسیار دور احتمال اینکه انسان ها، همنوعان خود را می خوردند وجود داشته است.



منابع: زومیت / روزانه انلاین