تبیان، دستیار زندگی
ممکن است شما هم تبلیغات بازرگانی را دیده باشید که مشتریان را ترغیب به خرید می کنند تا ملحفه ها را نو کنند. دلیلی که آنها برای تعویض ملحفه ها با ملحفه های نو مطرح می کنند، این است که در مدت ده سال وزن یک ملحفه دو برابر می شود. پس شما باید ملحفه های جدید ب
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سمیه جولایی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا ملحفه ها به مرور زمان سنگین می شوند؟

ممکن است شما هم تبلیغات بازرگانی را دیده باشید  که مشتریان را ترغیب به خرید می کنند تا ملحفه ها را نو کنند. دلیلی که آنها برای تعویض ملحفه ها با ملحفه های نو مطرح می کنند، این است که در مدت ده سال وزن یک ملحفه دو برابر می شود. پس شما باید ملحفه های جدید بخرید. آیا واقعا این طور است؟ راز نهفته در این نوع تبلیغات بازرگانی چیست؟

مترجم: دکتر سمیه جولایی - بخش دانش و زندگی تبیان
ملحفه

از نظر علمی، ملحفه ها به مرور زمان، پوست های مرده، گردوغبارمحیط، کرم های ریز خاک خور، روغن و رطوبت جذب می کنند. اگر تصور کنیم که ملحفه ای با  سرعت ده درصد در هر سال سنگین تر شود، زیرا زمانی فرا می رسد که از شدت سنگینی ملحفه ها، تخت شما خواهد شکست؛ قطعاً این میزان سنگینی باید بیشتر بررسی شود.البته در حقیقت این اتفاق هرگز رخ نمی دهد!
گلن نیدهام، متخصص حشره شناسی در دانشگاه ایالتی می گوید:" تا آنجا که پژوهش ها نشان می دهد هیچ پاسخ علمی برای افزایش وزن ملحفه ها با این سرعت یا وجود کرم های تغذیه کننده از خاک وجود ندارد". وی در ادامه درباره این شایعه می گوید: " من شنیده ام که گفته می شود، وزن ملحفه ها هر هشت سال دو برابر می شود اما هیچ مطالعه ای در جهان به چنین نتیجه ای نرسیده و این گفته را تأیید نمی کند."

گلن نیدهام،  متخصص حشره شناسی در دانشگاه ایالتی می گوید:" تا آنجا که پژوهش ها نشان می دهد هیچ پاسخ علمی برای افزایش وزن ملحفه ها با این سرعت یا وجود کرم های تغذیه کننده از خاک وجود ندارد". وی در ادامه درباره این شایعه می گوید: " من شنیده ام که گفته می شود،  وزن ملحفه ها هر هشت سال دو برابر می شود اما هیچ مطالعه ای در جهان به چنین نتیجه ای نرسیده و این گفته را تأیید نمی کند."

کارین ماهونی، سخنگوی انجمن محصولات خواب بین المللی می گوید:" میان مردم شایع است که می گویند رختخواب ها به طور عمومی، محیط زندگی اولیه کرم خاکی است؛ جایی که یک سوم زندگی کثیف شان را به سر می برند. مطابق منابع علمی که در دانشگاه اوهایومنتشر شده است، یک ملحفه استفاده شده معمولی ممکن است صد هزار تا ده میلیون کرم در درون خودش داشته باشد. ده درصد از وزن یک بالشت -که دو سال از خرید آن می گذرد و استفاده شده است- می تواند از جسد کرم های مرده و بقایای باشد. کرم ها، محیط گرم، و رطوبت - مانند ملحفه ای فردی که روی آن می خوابد - را ترجیح می دهد. یکی از غذاهای مورد علاقه آنها، پوسته های مرده جدا شده از پوست بدن ماست و هرکس حدود یک پنجم اونس، از پوست خود را هر هفته به صورت پوسته های ریز از دست می دهد و قطعاٌ مقداری از ان بر روی ملحفه می ریزد. نکته جالب دیگر این که وقتی در جای تاریکی هستیم که اشعه ای از نور آفتاب می تابد، حدود هشتاد درصد ذرات ریزی که در ان اشعه نور معلق است، در واقع همین پوسته های ریز مرده پوست ماست.
بنابراین با این همه کرم ها و پوسته های مرده ، ملحفه قطعاً سنگین تر از ملحفه نو است؛ اما دو برابر شدن وزن آن قطعا ً علمی نیست و واقعیت ندارد و قدری خنده دار است.