تبیان، دستیار زندگی
دستگاه لیزر پروستات، لیزر سنگ و بافت نرم دستگاه ادراری، لیزر برای درمان دردهای مفصلی در حوزه طب فیزیکی، لیزر دندانپزشکی و دو دستگاه لیزر در حوزه بیماری های پوستی تاکنون در داخل کشور تولید شده و در بیمارستان شهدای تهران مورد استفاده قرار گرفته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت 6 دستگاه لیزر در داخل کشور

دستگاه لیزر پروستات، لیزر سنگ و بافت نرم دستگاه ادراری، لیزر برای درمان دردهای مفصلی در حوزه طب فیزیکی، لیزر دندانپزشکی و دو دستگاه لیزر در حوزه بیماری های پوستی تاکنون در داخل کشور تولید شده و در بیمارستان شهدای تهران مورد استفاده قرار گرفته است.

بخش دانش  و زندگی تبیان
 لیزر

دکتر محمدرضا رزاقی روز یکشنبه در نشست خبری دومین سمینار کاربرد لیزر در اورولوژی اظهار کرد: دستگاه لیزر پروستات، لیزر سنگ و بافت نرم دستگاه ادراری، لیزر برای درمان دردهای مفصلی در حوزه طب فیزیکی، لیزر دندانپزشکی و دو دستگاه لیزر در حوزه بیماری های پوستی تاکنون در داخل کشور تولید شده و در بیمارستان شهدای تهران مورد استفاده قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه کیفیت این دستگاه ها مشابه نمونه خارجی است، افزود: معاونت علمی ریاست جمهوری به منظور حمایت از تولید ملی، برای تامین بخشی از هزینه های ساخت این دستگاه ها اعلام آمادگی کرده و مابقی هزینه ها را بیمارستان ها و مراکزی که خواهان استفاده از این دستگاه ها هستند تامین خواهند کرد.
رزاقی به طراحی تحقیقاتی مرکز تحقیقات کاربرد لیزر در علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: در زمینه کاربرد لیزر در حوزه تشخیص بیماری ها و نشان دار کردن داروها برای درمان بیماری ها تحقیقاتی در این مرکز در دست انجام است.

** تدوین نقشه راه لیزر
رئیس قطب علمی آموزشی کاربرد لیزر در علوم پزشکی با اشاره به تدوین 'نقشه راه لیزر' طی سال های 89 و 90 با همکاری دست اندرکاران و کارشناسان حوزه علوم پزشکی و غیرپزشکی گفت: مرکز تحقیقات کاربرد لیزر در علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی از سال 1384 فعالیت خود را آغاز کرد و پس از تدوین اساس نامه این مرکز، فعالیت ها در راستای بومی سازی دانش لیزر در کشور آغاز شد.
رزاقی با بیان اینکه درمان پروستات با لیزر از سال 1372 در ایران آغاز شده است، افزود: در آن سال ها دستگاه لیزر پروستات و فیبر آن وارداتی بود که سبب می شد هزینه های درمانی بیماران افزایش یابد اما با ساخت نوع داخلی این دستگاه توانستیم هزینه های بیماران را کاهش دهیم.

** جاذبه خاص لیزر در بین مردم
رئیس قطب علمی آموزشی کاربرد لیزر در علوم پزشکی با بیان اینکه لیزر در بین مردم جاذبه خاصی یافته است، افزود: برخی بیماران توقع دارند که هرگونه درمان پزشکی برای آنها با لیزر انجام شود؛ این درحالی است که باید بدانند همه اعمال پزشکی را نمی توان با لیزر انجام داد و تشخیص استفاده از لیزر به جای جراحی برعهده پزشک معالج است.
رزاقی اظهار کرد: بیشتر بیماران مبتلا به پروستات تمایل دارند که به جای جراحی باز پروستات، با لیزر بیماری آنها درمان شود زیرا هزینه های بستری، دارو و خدمات آنها کاهش می یابد اما همه انواع پروستات را نمی توان با لیزر درمان کرد.
وی میزان موفقیت استفاده از لیزر در درمان بیماری ها را هم اندازه جراحی عنوان کرد و افزود: علاوه بر این میزان عوارض درمان بیماری با استفاده از لیزر نسبت به جراحی بسیار کمتر است.
رزاقی گفت: حتی برای درمان واریس پا که معمولا از لیزر استفاده می شود، گاهی نمی توان برای برخی بیماران از لیزر استفاده کرد بنابراین بهتر است بیماران برای استفاده از کاربردهای لیزر در درمان بیماری خود اصرار نکنند و تشخیص آن را برعهده پزشک بگذارند.
دومین سمینار کاربرد لیزر در اورولوژی در روزهای 18 و 19 آذرماه در دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار می شود.


منبع:www.irna.ir

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .