تبیان، دستیار زندگی
آزمون جدید مصرف مواد مخدر می تواند با بررسی فقط یک اثرانگشت مشخص کند آیا فرد مظنون به کوکائین ها دست زده یا آن را مصرف کرده است. این روش غیرتهاجمی و غیرقابل جعل است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دقیق‌ترین آزمایش مصرف مواد مخدر، فقط با یک اثرانگشت


 آزمون جدید مصرف مواد مخدر می‌تواند با بررسی فقط یک اثرانگشت مشخص کند آیا فرد مظنون به کوکائین‌ها دست زده یا آن را مصرف کرده است. این روش غیرتهاجمی و غیرقابل‌جعل است.

انگشت نگاری در قرآن

گروهی از پژوهشگران آزمونی جدید و غیرتهاجمی ابداع کرده‌اند که قادر است با تجزیه‌وتحلیل فقط یک اثرانگشت، تشخیص دهد آیا مظنون کوکائین مصرف کرده است یا خیر. برخلاف آزمون‌های موجود، روش جدید می‌تواند دقیقاً مشخص کند که آیا مظنون فقط به کوکائین دست زده یا آن را مصرف کرده است.

تست استعمال مواد مخدر یکی از کارهای معمول مأموران نیروی انتظامی، دادگاه‌ها، زندان‌ها و دیگر سازمان‌های اعمال قانون است، اما روش‌های فعلی محدودیت قابل‌توجهی دارند، اغلب آن‌ها نیازمند حضور کادر متخصص و تجزیه‌وتحلیل در آزمایشگاه است. این در حالی است که روش جدید هرچند هنوز برای استفاده روزمره آماده نیست، می‌تواند همه کارها را آسان‌تر سازد. این روش غیرتهاجمی و بهداشتی است و ازآنجایی‌که رد ماده مخدر را در اثرانگشت فرد جستجو می‌کند، غیرقابل جعل نیز هست.

در این روش اثرانگشت فرد مظنون با استفاده از طیف‌سنج جرمی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفته و وجود یا عدم وجود آثار methylecgonine و benzoylecgonine بررسی می‌شود. این دو ماده شیمیایی از متابولیسم کوکائین در بدن برجای می‌مانند. برای تشخیص وجود این مواد شیمیایی، باریکه‌ای از مواد حلال روی فیلم حاوی اثرانگشت پاشیده می‌شود.

گروهی از پژوهشگران آزمونی جدید و غیرتهاجمی ابداع کرده‌اند که قادر است با تجزیه‌وتحلیل فقط یک اثرانگشت، تشخیص دهد آیا مظنون کوکائین مصرف کرده است یا خیر.

این روش که یونیزاسیون الکتروافشانی دفعی (DESI) نام دارد، روش شناخته‌شده‌ای در پزشکی قانونی است، اما برای نخستین بار است که در تشخیص استعمال مواد مخدر به کار می‌رود.

این تحقیق توسط گروهی از دانشمندان دانشگاه سوری (Surrey)، آزمایشگاه ملی فیزیک، کینگزکالج لندن، دانشگاه شفیلد هالام (همگی در انگلیس) و موسسه پزشکی قانونی هلند انجام شده و نتایج آن در نشریه آنالیست منتشر شده است.

بخش دانش و زندگی تبیان

منبع: خبرانلاین