تبیان، دستیار زندگی
بر اساس یافته های جدیدی که فرضیه ی قدیمی را مبنی بر اینکه روش های کشاورزی ارگانیک نمی تواند برای تمام مردم جهان مواد غذایی تولید کند را رد می کند، کشاورزی ارگانیک می تواند تا میزان سه برابر کشاورزی صنعتی در یک زمین واحد، محصول داشته باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیریِ جهان با کشاورزی ارگانیک!


بر اساس یافته های جدیدی که فرضیه ی قدیمی را مبنی بر اینکه روش های کشاورزی ارگانیک نمی تواند برای تمام مردم جهان مواد غذایی تولید کند را رد می کند، کشاورزی ارگانیک می تواند تا میزان سه برابر کشاورزی صنعتی در یک زمین واحد، محصول داشته باشد.

کشاورزی ارگانیک

محققان دانشگاه میشیگان در تحقیقات خود به این یافته رسیده اند که در کشورهای صنعتی، محصولات کشاورزی ارگانیک تقریبا با محصولات کشاورزی صنعتی برابری می کرد. اما در کشورهای در حال توسعه، محصولات کشاورزی ارگانیک می توانست دو تا سه برابر محصولات کشاورزی غیر ارگانیک باشد. اینها گفته های "پرفکتو" پروفسور دانشگاه یو-ام است.

پرفکتو می گوید: امیدوارم سرانجام بتوانیم این فرضیه که کشاورزی ارگانیک نمی تواند به میزان کافی مواد غذایی تولید کند را برای همیشه ریشه کن کنیم.

علاوه بر مسئله ی میزان محصولات ارگانیک، این محقق معتقد است که برای کشاورزی ارگانیک می توان از کودها و منابع طبیعی موجود استفاده کرد و نیازی به بهره برداری بیش از حد از زمین های کشاورزی نیست.

"ما از مطالعه ی اینکه تا چه میزان مواد غذایی می تواند توسط کشاورزی ارگانیک تولید شود، به وجد آمده بودیم". نتایج بررسی ها بحث های اساسی گذشته را رد می کرد؛ و این نتیجه را قطعی تر می کرد که کشاورزی ارگانیک کمترین آسیب را به محیط زیست وارد کرده، و بیشترین میزان محصول دهی را دارد.

مدافعان کشاورزی ارگانیک معتقدند که کشاورزی غیر ارگانیک هم چنین باعث فرسایش خاک، نشر گازهای گلخانه ای، افزایش آفت و از بین رفتن گونه های زیستی می شود

کشاورزی زیستی یا کشاورزی ارگانیک، طبیعی یا آلی، نوعی کشاورزی است که در تولید و فرآوری محصولات آن از کودهای شیمیایی، سموم، هورمون‌ها و دگرگونیها و دستکاری‌های ژنتیکی استفاده نشود و همه مراحل تقویت زمین، کاشت و برداشت با استفاده از نهاده‌های طبیعی (همچون کود زیستی، کمپوستها، حشرات سودمند، ریزاندامگان کارآ باشد.

كشاورزی ارگانیك سیستمی تولیدی است كه سلامت خاك، اكوسیستم ها و انسان را پایدار می سازد و بر فرایند بوم شناسانه، تنوع زیستی و چرخه های سازگار با شرایط محلی تكیه دارد. فراورده‌های کشاورزی زیستی در کشور ما با نام محصولات سالم و در کشورهای اروپایی وامریکایی با نام کشاورزی زیستی (Organic farming)‏ و یا کشاورزی بیولوژیک (Bio) شناخته می‌شود.

کشاورزی ارگانیک

کشاورزی زیستی، یک سیستم مدیریتی جامعی است که کمیت و کیفیت محصولات از تولید تا فرآوری و انتقال به مصرف کننده، سلامت خاک، گیاه، حیوان، انسان، میکروارگانیسم‌ها، محیط سیاره زمین بعنوان یک موجود زنده واحد، اصول اکولوژیکی، محیط زیست، اصول عدالت و روابط اجتماعی، احترام به مخلوقات و اصول پایداری زیستی در آن مد نظر است.

این یافته خصوصا برای کشورهایی که به هر دلیل امکان وارد کردن مواد غذایی لازم را از کشورهای دیگر ندارند، مفید است. زیرا آنها خواهند توانست مواد غذایی مورد نیاز خودشان را از این طریق تامین کنند. هرچند این نتیجه ممکن است کمی متناقض به نظر بیاید، اما منطقی است. چرا که این کشورها به هر دلیل امکان دسترسی به کودهای شیمیایی خاص یا مواد کشنده حشرات موذی ندارند.

پس از مقایسه ی این دو نوع کشاورزی، محققان به مسئله تامین نیتروژن مورد نیاز پرداختند. بدین منظور، آنها زمین های کشاورزی موجود را با میانگین نیتروژن مورد نیاز برای کاشت محصولات در نظر گرفتند (در صورتی که کودهای طبیعی به کار رود).

کشاورزی ارگانیک

کودهای طبیعی کودهایی هستند که هنگام شخم زدن زمین در خاک قرار می گیرند تا خاک را غنی کرده و نیازی به کودهای ترکیبی نباشد. آنها به این نتیجه رسیدند که استفاده از کودهای طبیعی نیتروژن کافی برای کشاورزی ارگانیک را تولید می کند تا هیچ گونه نیازی به کودهای ترکیبی نباشد.

کشاورزی ارگانیک بسیار مهم است، زیرا کشاورزی صنعتی –که شامل کشت سریع و گسترده، کاشت مکانیزه، استفاده از کودهای ترکیبی و آفت کش ها است- برای محیط زیست بسیار مخرب و مضر است. برای مثال کود موجود در کشاورزی صنعتی عامل اصلی زمین های کشاورزی مُرده است –زمین هایی با اکسیژن کم که گیاهان در آن رشد نمی کنند- .

مدافعان کشاورزی ارگانیک معتقدند که کشاورزی غیر ارگانیک هم چنین باعث فرسایش خاک، نشر گازهای گلخانه ای، افزایش آفت و از بین رفتن گونه های زیستی می شود.

کشاورزی ارگانیک

در این زمینه، محققان تعبیر "ارگانیک" را اینگونه تعریف می کنند: فعالیت هایی که به صورت پایدار یا زیست محیطی صورت می گیرد، که از مواد مغذی خام و غیر ترکیبی بهره می برد و باعث بهبود کیفیت خاک می شود.

پرفکتو این ایده که کشاورزی ارگانیک باعث گرسنگی مردم جهان می شود را، خنده دار خواند.

او معتقد است شرکت های بسیاری به کشاورزی و بهره وری از مقولات مربوط به کشاورزی علاقه مندند. زیرا تحت تاثیر شرکت های تولید مواد شیمیایی، شرکت های تولید کننده ی مواد آفت کش و تولید کود مصنوعی است. تمام این شرکت ها نقش بسزایی در ایجاد این باور عمومی داشته اند که برای تولید مواد غذایی کافی، نیازمند استفاده از روش های پیشرفته و غیر ارگانیک هستیم!

راضیه کتابچی

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: Science Daily، ویکی پدیا