تبیان، دستیار زندگی
ست؟ حتما کلمه UNICODE بارها به گوشتان خورده و یا در وب سایت ها و برنامه های کاربردی جدید آن را دیده اید و می‌خواهید بدانید که UNICODE چیست. همینطور که حتما می‌دانید کامپیوتر فقط با عدد و رقم سرکار دارد و تمام اطلاعات نو...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یونیکد(UNICODE) چیست؟


حتما کلمه UNICODE بارها به گوشتان خورده و یا در وب سایت ها و برنامه های کاربردی جدید آن را دیده اید و می‌خواهید بدانید که UNICODE چیست.

همینطور که حتما می‌دانید کامپیوتر فقط با عدد و رقم سرکار دارد و تمام اطلاعات نوشتاری، صوتی و تصویری نهایتا بصوت اعداد و ارقام در کامپیوتر ذخیره و پردازش می‌شوند. خوب حالا ما برای اینکه بتوانیم اطلاعات نوشتاری خودمان را برای کامپیوتر قابل فهم کنیم مجبوریم تا به هر حرف از حروف الفبا، یک کد عددی اختصاص بدهیم. از این رو صدها نوع سیستم کد گذاری به وجود آمده و برای زبان‌های مختلف سیستم های مختلف معرفی شده.

این مسئله در مورد زبان رسمی ایران یعنی فارسی هم صادق بود و تازه هر شرکت نرم افزاری ایرانی هم یک سیستم کد گذاری مخصوص خودش را داشت‌! و هیچ وقت یک سیستم کد گذاری استاندارد برای زبان فارسی بوجود نیامد که همه برنامه نویس‌ها از آن استفاده کنند. این مسئله در مورد زبان های دیگر هم وجود داشت. تا اینکه بالاخره UNICODE معرفی شد.

"یونیکد" (UNIVERSAL CHARACTER SET TRANSFORMATION FORMAT)؛ نه یک نوع فونت خاص است نه یک برنامه خاص بلکه استاند‌ارد‌ی‌ بین‌‌المللی (منطبق‌ بر ‌استاند‌ارد ‌ایزو ?????) بر‌ا‌ى‌ تبادل‌ ‌اطلا‌عات‌ چندزبانه است. "یونیکد" به هر یک از حروف، اعداد یکتایی مستقل از محیط سیستم عامل و برنامه و زبان اختصاص می‌دهد. این سیستم می‌تواند تمام حروف زبان‌های مختلف زنده امروز دنیا را در خودش جای دهد و به هر کدام از این حروف کد یکتایی اختصاص دهد. بکار گیری UNICODE در وب سایت‌ها و برنامه های CLINT -SERVER میتواند بسیار مفید باشد و ما نگران این نیستیم که کاربران وب سایت از چه سیستم عامل و از چه مرورگر اینترنتی استفاده می‌کنند. فقط باید از استاندارد UNICODE پشتیبانی کند.

امروزه بسیاری از شرکت‌های پیشتاز دنیای کامپیوتر این استاندارد را پذیرفته اند و تقریبا تمامی برنامه های کاربردی جدید از این سیستم کد گذاری حمایت میکنند .

برای گسترش و ترویج استانداردUNICODE یک کنسر سیوم ایجاد شده است. این مسئله برای ما فارسی زبان‌ها نیز موقعیت مناسب ایجاد کرده و می‌توانیم در عرصه اینترنت مطالب خود را به زبان فارسی بدون استفاده ازروش های مثل ایجاد فایل‌های تصویری از متن و قرار دادن آن درصفحه وب و یا استفاده از کدگذاری زبان‌های دیگر مانند زبان تازی(عربی) عرضه کنیم. این مسئله فرایند ایجاد وب سایت ها و برنامه های فارسی را بسیار آسان تر و کم هزینه تر کرده.

منبع : ISFAHAN4U.COM


مطالب مرتبط :

1. چگونه E-MAIL فارسی بنویسیم

2. اهمیت رنگ در طراحی وب

3. فرمتهای فشرده سازی تصاویر تحت وب

4. طرح ریزی و برپایی یك سایت (قسمت 2)