تبیان، دستیار زندگی
کاربرانی که از ویندوز خوششان نمی آید می گویند ویندوز 8 یک پروژه ی شکست خورده است. اما آیا مایکروسافت در بازار با شکست ویندوز 8 مواجه شده است؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ویندوز 8؛ شکست خورده یا پیروز میدان


کاربرانی که از ویندوز خوششان نمی آید می گویند ویندوز 8 یک پروژه ی شکست خورده است. اما آیا مایکروسافت در بازار با شکست ویندوز 8 مواجه شده است؟

مایکروسافت با ویندوز 8 بر روی آینده سرمایه گذاری کرده است. دیدگاه اولیه مایکروسافت در مورد ویندوز 8 پیروزی و موفقیت در کوتاه مدت نبود. هنوز معلوم نیست که آیا مایکروسافت می تواند در آینده به این هدف دست پیدا کند یا نه ولی آنچه مسلم است این است که آنها هنوز شکست نخورده اند.

ویندوز 8؛ شکست خورده یا پیروز میدان

میزان فروش ویندوز

در 6 ماه ابتدایی عرضه ویندوز 8، مایکروسافت توانست 100 میلیون لایسنس ویندوز 8 را بفروشد. این میزان تقریبا با میزان فروش 6 ماهه نخست عرضه ویندوز 7 برابر بود. این عدد و ارقام در ظاهر می تواند به معنای یک شروع خوب برای وندوز 8 باشد. اما آنچه باید مورد توجه قرار بگیرد این است که ویندوز 7 در هر ماه به طور متوسط 20 میلیون لایسنس فروخت ولی این رقم برای ویندوز 8 به طور میانگین عددی برابر 16.7 میلیون بود.

بالاترین میزان فروش ویندوز 8 مربوط به دوره ای است که مایکروسافت پیشنهاد به روز رسانی یک سوپر چیپ را به همراه ویندوز ارائه کرد. در این دوره فروش ویندوز 8 به شکل مصنوعی بالا رفت و بعد از سرعت فروش لایسنس ویندوز 8 کندتر شد و به 13.3 میلیون واحد در ماه رسید. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که میزان فروش ویندوز 8 نسبت به ویندوز 7 به طور میانگین کمتر بود.

آنچه حائز اهمیت است این است که ویندوز 8 فقط برای PC ها نیست و تبلت ها را هم تحت پوشش قرار می دهد. از آنجایی که ویندوز 8 هم تبلت ها و هم PC ها را مورد هدف قرار داده این میزان فروش برای ویندوز 8 یک موفقیت به حساب نمی آید.

استیون سینوفسکی کارهای مهم و تاثیرگذاری برای ویندوز 8 انجام داد ولی درست چند هفته بعد از انتشار این ویندوز از مایکروسافت جدا شد. وی ویندوز 8 را سیستم عامل Touch-First خواند و به خاطر همین عبارت نیز خیلی معروف شد

باید بدانید میزان فروش لایسنس آمار خوبی از کاربرانی که از ویندوز 8 استفاده می کنند را به دست نمی دهد. مثلا کاربری می تواند یک دیوایس با ویندوز 8 خریداری کند ولی چون ویندوز را نمی پسندد آن را سریع به ویندوز 7 دانگرید کند. ویندوز 8 نصب شده روی دیوایس جزو آمار فروش لایسنس محسوب می شود و این درحالی است که کاربر از آن اصلا استفاده ای نمی کند.

میزان فروش PC

بر اساس گزارش IDC میزان صادرات جهانی PC در سه ماه نخست سال 2013 نسبت به همین دوره در سال 2013 حدود 13.9 درصد افت داشته است. این رقم بیشترین میزان کاهش فروش در طول گزارش های دوره های سه ماهه است. اکنون شرایط طوری پیش رفته که میزان فروش PC برای 4 دوره سه ماهه متوالی از خود کاهش نشان داده است. یعنی افت فروش به مدت یک سال کامل.

ویندوز 8 نتوانسته میزان روند افت فروش PCها را کاهش دهد. IDC گزارش می دهد که در حال حاضر ویندوز 8 نه تنها نتواسته که میزان فروش PCها را افزایش دهد و وضع آنها را بهبود ببخشد بلکه به نظر می رسد باعث افت فروش آنها هم شده است. زیرا تغییر رادیکالی رابط کاربری ویندوز 8 از جذابیت های PC کاسته است.

بر اساس گزارش ها قبل از عرضه ویندوز 8، فروش PCها با افت شدید مواجه شده بود و با عرضه این ویندوز نیز این افت ادامه پیدا خواهد کرد زیرا کابران هیچ تمایلی ندارند که PCهای خود را عوض کنند. بلکه ترجیح می دهند پول خود را برای خرید گجت های دیگر صرف کنندو مایکروسافت امیدوار بود با عرضه ویندوز 8 تمایل کابران به سمت خرید PCهای هایبریدی (دورگه) برود که هم PC هستند و هم تبلت. ولی کاربران همچنان به سمت خرید تبلت های iOS و اندروید جذب می شوند.

ویندوز 8؛ شکست خورده یا پیروز میدان

میزان فروش تبلت

دنیای PC ها را فراموش کنید. حال ببینیم تبلت های دارای ویندوز 8 مثل سرفیس مایکروسافت در رقابت با سایر تبلت ها چه وضعتی دارند.

بر اساس آمار Strategy Analytics در سه ماهه نخست سال 2013، تبلت های مجهز به ویندوز 8 و ویندوز RT، 7.5 درصد از بازار جهانی تبلت را به خود اختصاص دادند و مایکروسافت و شرکت های همکارش توانستند با فروش 3.4 میلیون تبلت، سهمی از بازار تبلت ها را بدست بیاورند.

جالب است بدانید آیپدها 48.2 درصد و تبلت های اندرویدی 43.4  درصد از صادرات تبلت ها را در اختیار داشتند. این بین سهم 7.5 درصدی مایکروسافت بد به نظر نمی رسد.

به دلیل رقابت های شدید قیمت گذاری، نبودن تبلت ها مینی و محدوده کم اپلیکیشن های مایکروسافتی، صدمات زیادی به فروش محصولات مایکروسافت وارد شد. ولی با تمام این اوصاف ویتدوز 8 نسبت به ویندوز 7 و XP در نسخه Tablet PC فروش موفق تری داشت.

ویندوز 8؛ شکست خورده یا پیروز میدان

آینده ویندوز 8 و ویندوز Blue

استیون سینوفسکی کارهای مهم و تاثیرگذاری برای ویندوز 8 انجام داد ولی درست چند هفته بعد از انتشار این ویندوز از مایکروسافت جدا شد. وی ویندوز 8 را سیستم عامل Touch-First خواند و به خاطر همین عبارت نیز خیلی معروف شد.

وقتی منتقدان از نسخه اولیه ویندوز 8 استفاده کردند و عنوان کردند که رابط کاربری مترو و دسکتاپ گیج کننده است، او این ادعا را رد کرد و با سرسختی از ویندوز  دفاع کرد.

وقتی کاربران از نرم افزارهای متفرقه برای بازگردادن دکمه استارت به ویندوز 8 یا بوت کردن به رابط کاربری دسکتاپ استفاده کردند سینوفسکی تلاش کرد تا جلوی اینگونه نرم افزارها را بگیرد.

اما بعد از رفتن سینوفسکی، مدیریت بخش ویندوز مایکروسافت کمی صلح جویانه تر برخورد می کند و برای مثال ویندوز 8.1 که با نام Blue میشناسیم دارای ویژگی هایی مثل دکمه استارت، یک راهنمای کامل و ویژگی بون به رابط کاربری دسکتاپ است. یا به زلان ساده تر تمام ویژگی هایی که سینوفسکی برداشته بود چون احساس میکرد به آنها نیازی نیست!

واضح است که هدف غیرقابل انعطاف ویندوز 8 شکست خورده است. مایکروسافت می گوید که صدای اعتراض کاربرانش شنیده برای همین ویژگی های فوق را به ویندوز برگردانده است ولی همین کاربران در حین طراحی ویندوز 8 نادیده گرفته شدند.

آیا ویندوز 8 شکست خورده است؟

ویندوز 8 شاید در کوتاه مدت شکست خورده به نظر برسد ولی در دراز مدت مایکروسافت ممکن است بازار PCها و تبلت ها را بار دیگر به سلطه خود در بیاورد. باید منتظر آینده شد!

فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع:

مقاله Has windows 8 failed از makeuseof