تبیان، دستیار زندگی
... چرا گاهی اوقات ویستا خودش Aero را غیرفعال می‌كند؟ آیا می‌توانم به ویندوز ویستا، ظاهری از یك نسخه قدیمی ویندوز را بدهم؟...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سوالات کاربران از ویندوز ویستا

قسمت دوم

- مرور قسمت اول

ویندوز ویستا و ویندوز ایكس‌پی:

- آیا می‌توانم به ویندوز ویستا، ظاهری از یك نسخه قدیمی ویندوز را بدهم؟

بله، می‌توانید برای اینكار باید بر روی دكمه Start با دكمه راست ماوس كلیك كرده و گزینه Properties را برگزینید. سپس گزینه Classic Startmenu را انتخاب كنید. حتی از طریق desktop نیز كارهایی می‌توان انجام داد. اگر بر روی دسك‌تاپ كلیك كرده و گزینه Properties را برگزینید و سپس در بخش Theme قسمت Classic را انتخاب كنید، ظاهری از صفحه نمایشگر XP/2000 برای شما نمایان خواهد شد.

- مسئله پشتیبانی برای ویندوز ایكس‌پی به كجا خواهد رسید؟ آیا مایكروسافت آن را قطع خواهد كرد؟

خیر، هنوز نه. مایكروسافت چندی پیش اعلام كرد كه مدت پشتیبانی نسخه‌های ایكس‌پی حداقل 5 سال دیگر ادامه خواهد داشت و تا آن زمان و یا حداقل تا سال 2009 به‌روزرسانی‌های دیگری نیز طراحی و ارائه خواهد شد. پس از این مدت، تنها در صورتی باز هم به روز رسانی طراحی خواهد شد، كه شركتی اعلام كند كه شكاف امنیتی را پیدا كرده است. اما پس از آوریل 2014 دیگر هیچ كاری انجام نخواهد شد.

- آیا نرم‌افزارهایی وجود دارند كه تنها با ویندوز ویستا كار كنند و در ایكس‌پی عملكرد نداشته باشند؟

بنا به نرم‌افزارهایی كه تاكنون در نسخه‌های ویندوز كار كرده‌اند، می‌توان گفت كه نرم‌افزارهایی كه در ویندوز ایكس‌پی اجرا می‌شوند، تا مدتی طراحی خواهند شد چرا كه میلیون‌ها نفر از كاربران چند سالی از این سیستم عامل ‌استفاده خواهند كرد.

البته عاشقان بازی‌های كامپیوتری باید زودتر شروع به تبدیل نسخه و استفاده از ویندوز ویستا كنند چرا كه DirectX 10 تنها برای ویستا وجود خواهد داشت و بازی‌ها نیز می‌توانند از امكانات پورت‌ها بهره‌برداری كنند.

- آیا نصب ویندوز ویستا آسان می‌باشد؟

بله، ویندوز ویستا احتیاج به دستورات زیادی از طرف كاربر نداشته و در حدود 30 دقیقه به صورت كامل نصب می‌شود. برعكس ویندوز ایكس‌پی، احتیاج به نصب تمامی درایورها پس از نصب ویندوز ویستا نمی‌باشد. ویندوز ویستا به تنهایی از حدود 15000 دستگاه پشتیبانی می‌كند.

صفحه ظاهری ویستا:

- آیا Aero كار با سیستم عامل را واضح‌‌ تر می‌كند؟

مسائل گوناگونی وجود دارد. از طرفی بعضی از امكانات تنها زیبایی‌های ظاهری را تشكیل داده و از طرف دیگر بعضی از امكانات كار را راحت‌تر می‌كنند.

پنجره‌های شفاف و واضح و همچنین انیمیشن‌های ظریف در هنگام كوچك و بزرگ كردن پنجره‌ها برای چشم لذت بخش بوده و حدودا این امكان را می‌دهند كه فهمید پشت پنجره چه خبر است. نوع قلم استاندارد این نسخه نیز قابل قبول‌تر نسبت به بقیه نسخه‌هاست. اگر نشانگر ماوس را بر روی دیواره پایین صفحه حركت دهید، تمامی نرم‌افزارها برای شما ظاهر می‌شوند و ...

- می‌خواهم AeroGlass را غیرفعال كنم. آیا ممكن است؟

مشكلی نیست با دكمه راست ماوس بر روی دسك‌تاپ كلیك كرده و گزینه مربوط به تناسب بخشیدن را انتخاب كنید. سپس گزینه رنگ پنجره و نمایش را انتخاب كرده و در آخر گزینه خصوصیات مربوط به نمایش كلاسیك را انتخاب كنید. در پنجره آخر می‌توانید نمایشگری كه Aero نباشد را انتخاب كنید.

- چرا گاهی اوقات ویستا خودش Aero را غیرفعال می‌كند؟

این مسئله زمانی پیش می‌آید كه ویستا احساس كند برای یكی از نرم‌افزاها احتیاج به كارآیی بیشتری می‌باشد. برای مثال در Notebook ها این مسئله زمانی رخ می‌دهد كه باتری ضعیف باشد.

- من به دستور Run در منوی Start عادت كرده‌ام!

مشكلی نیست. با دكمه راست ماوس بر روی كلمه Start كلیك كرده و properties را برگزینید. در جای مربوطه به Startmenu در كنار خود گزینه Startmenu دكمه Customize را كلیك كنید. سپس در كنار گزینه Run Command برای فعال شدن آن علامتی بگذارید از این به بعد در منوی Start ظاهر خواهد شد. البته در این قسمت، تنظیمات جدید بسیاری را خواهید دید كه امكانات جالبی را به منوی Start می‌دهند.

- ساعتی كه در سمت راست وجود دارد در ایكس‌پی و 2000 نیز وجود داشت آیا چیزی هم در آن عوض شده است؟

بله، مطمئنا شما می‌توانید ساعات مختلفی را بر روی آن نشان دهید. با یكبار كلیك كردن بر روی ساعت، نمایش بزرگی از ساعت به اضافه تقویم نمودار می‌شود. توسط گزینه مربوط به تغییر تنظیمات ساعت و تقویم به بخش تنظیمات راه می‌یابید. در آنجا ستونی اضافه شده است كه امكان نمایش ساعت‌های دیگری را نیز به شما می‌دهد. این مسئله بسیار برای كاربرانی كه احتیاج دارند بدانند، ساعت در توكیو، سیدنی، نیویورك و ... چند است مهم و قابل استفاده است.

- یك Live-Thumbnail چیست؟

یك عملكرد جدید و جالب از ویندوز ویستا اگر با نشانگر ماوس در یك بخش روی Taskbar حركت كنید. تنها نمایش ظاهر به شما عرضه نمی‌گردد بلكه محتوا نیز نشان داده می‌شود. اگر فیلمی اجرا شود آن نیز در نمایش نشان داده می‌شود.

- عملكرد Alt+Tab چه شد؟

هم اكنون ویندوز به جای این عملكرد، Windows Flip را قرارداده است. این نشانگر، تمامی Thumbnailهای مربوط به نرم‌افزارهایی كه اخیرا باز شده‌اند را نشان می‌دهد.

ویندوز اكسپلورر در ویندوز ویستا:

- آیا از این به بعد همه مسائل در مورد جستجو می‌باشد؟

كاربران روزانه وقت زیادی را صرف جستجو به دنبال مطالبی می‌كنند كه گوشه‌ای در كامپیوتر گذاشته‌اند. این مسئله به خصوص در مورد آن دسته از كاربران صدق می‌كند كه از كامپیوتر خود برای كار استفاده می‌كنند. برای همین مایكروسافت عملكرد جستجو را حدودا در تمامی طبقات سیستم عامل قرار داده است.

عملكرد جستجو نصب شده در ویستا سریعتر شده است و گزینه‌های بیشتری برای جستجو دارد. جواب جستجو می‌تواند در پوشه‌های فعال یا مجازی ثبت شود.

نمایی از دسکتاپ ویندوز ویستا

امنیت:

- تنظیمات مربوط به Windows Firewall كجاست؟

به عنوان پایه، Windows Firewall تمامی فایل‌های ورودی و خروجی را قفل می‌كند. به بخش Setting رفته و گزینه exeptions را برگزینید. در اینجا آن دسته از نرم‌افزارهایی كه اجازه خروج یا ورود به دیواره فایروال را باید به آنها داد، انتخاب كنید.

- نرم‌افزارهای دیگر موجود در Security Center چه می‌كنند؟

با استفاده از این نرم‌افزارها می توانید تنظیم کنید كه كودكان چند ساعت و از چه ساعت تا چه ساعتی اجازه داشته باشند، پای كامپیوتر بنشینند. توسط این نرم‌افزارها و عملكردها می‌توان یك فیلتر اینترنتی را نیز فعال كرد كه كودكان نتوانند به هر صفحه اینترنتی بروند و یا نتوانند توسط messenger با كسی ارتباط برقرار كنند. توسط قفل كننده‌ها می‌توان در بعضی از نسخه‌های ویستا تمامی هارد را قفل كرد بگونه‌ای كه به طور مثال تنها كاربر اصلی بتواند به محتوای هارد دسترسی پیدا كند.

- آیا در ویستا احتیاجی  به یك حفاظ Antispyware است؟

Windows Defender حفاظت در مقابل Spyware را به عهده گرفته است و اكنون بخشی از سیستم عامل می‌باشد عموما این مسئله گفته شده است كه هرگز تنها به یك راه برای Antispywareها اكتفا نباید كرد چرا كه شكاف‌ها روز به روز عوض می‌شوند.

- آیا ویستا از من در مقابل Phishing حفاظت می‌كند؟

بله، این كار توسط اینترنت اكسپلورر 7 انجام می‌شود كه البته برای ویندوز ایكس‌پی نیز وجود دارد.

- ویندوز ویستا از چه لحاظی در بخش امنیتی پیشرفت كرده است؟

تغییرات بسیاری وجود داشته است كه بسیاری از آنان را كاربران متوجه نمی‌شوند. برای مثال: ویندوز ویستا دیگر به نرم‌افزارها اجازه نمی‌دهد تا به راحتی فایل‌هایی را در دایركتوری سیستم بریزند.

نرم‌افزارها به دروغ تصور می کنند كه می‌توانند به دایركتوری دسترسی داشته و فایل‌های خود را در آنجا ثبت كنند اما در حقیقت فایل‌ها به پوشه‌ای كاملا جدا رفته و تنها وقتی فراخوانی می‌شوند كه نرم‌افزار واقعا به آنها احتیاج داشته باشد. این مسئله در مورد حق ثبت در رجیستری نیز صدق می‌كند. در اینجا نیز ویندوز ویستا برای هر نرم‌افزار تنظیم می‌كند كه دقیقا كجا اجازه ثبت دارد.

هر نرم‌افزاری فایل‌های DLL خود را گرچه از دید خود در دایركتوری سیستم نصب می‌كند اما در واقع ویستا این فایل‌ها را در جای دیگری ثبت می‌كند. این گونه نسخه‌های مختلف یك فایل DLL می‌توانند به طور همزمان در یك سیستم اجرا و نصب شوند. توسط عملكردی با معنای كپی سایه‌ها، ویندوز ویستا این قدرت را بدست آورده است كه نسخه‌های مختلف یك فایل یكسان را مدیریت و سازماندهی می‌كند. اگر مشكلی در یكی از فایل ایجاد شود، می‌توان از فایل موجود در نسخه قدیمی‌تری استفاده و آن را جایگزین نمود.

منبع: مجله علم الکترونیک و کامپیوتر

مطالب مرتبط:

سوالات کاربران از ویندوز ویستا - قسمت اول

امن‌تر از ویندوز

هشت سؤال رایج در مورد ویستا

نرم‌افزارهای سازگار با ویستا

جنجال در مورد نسخه آینده ویندوز

ارتباط ویستا با عمرباطری‌ها

کرم اینترنتی با عنوان جعلیIE7