تبیان، دستیار زندگی
مطمئنا گاهی اوقات برایتان پیش آمده كه بخواهید اطلاعات مهمی را بین دو یا چند كامپیوتر جابجا كنید ویكی از وسائل بسیار مهم  و كاربردی برای اینكار flash drive میباشد . با این وسیله شما بعنوان مثال میتوانید اطلاعات لازم را ازطریق...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


نصب فلش درایو با پورت usb در لینوكس

مطمئنا گاهی اوقات برایتان پیش آمده كه بخواهید اطلاعات مهمی را بین دو یا چند كامپیوتر جابجا كنید ویكی از وسائل بسیار مهم  و كاربردی برای اینكار

flash drive

میباشد . با این وسیله شما بعنوان مثال میتوانید اطلاعات لازم را ازطریق كامپیوتر خودتان كه مجهز به لینوكس ردهت

9

بوده و به شبكه اینترنت متصل است بدست آورده و به كامپیوتر همكاران یا همكلاسیهای دیگر یا حتی كامپیوتر كودك خردسال خود كه ارتباطی با اینترنت ندارد و سیستم عامل آن مثلا لینوكس زوزه 9 یا لینوكس فدورا 2 یا ویندوزxp‌  میباشد منتقل نمائید .

فلش درایو یكی از بهترین و سهل الاستفاده ترین لوازم جانبی كامپیوتر شماست و البته در بعضی موارد از كارت ریدر با پورت

usb

هم میتوان برای انتقال اطلاعات خصوصا عكسهای گرفته شده توسط دوربین دیجیتالی استفاده كرد .

اغلب فلش كارتهای تولیدی شركتهای معتبر همراه سی دی نحوه عملكرد آن و یك كابلUSB‌ عرضه میشوند . اغلب دستورات كارخانه سازنده بافرمتPDF‌ وHLP  و یاDOC  روی سی دی وجود دارد اما ممكن است اتفاقا دستور كار دستگاه در محیط لینوكس وجود نداشته باشد .

در این موارد اصلا نگران نباشید ، ابتدا دستگاه فلش درایو را به كابل رابط آن وصل كرده و به یكی از پورتهایUSB كامپیوتر خود متصل نمائید . سپس بعنوان كاربر ریشهROOT  با دستورSU  و دادن كلمه رمز وارد محیط منسولXtermمتنی شده و یك دایركتوری برای اتصال یاmount point  دستگاه خود در مسیر/mnt/  با دستورmkdir /mnt/flashdrive بسازید . سپس شما با دستورfdisk –l   میتوانید اطلاعات لازم را در مورد اینكه این دستگاه جدید درحال حاضر با چه نامی توسط سیستم شناخته شده بدست آورید . نتیجه چیزی شبیه فرامین زیر است :

bash-2.05b# fdisk -l

Disk /dev/sdb: 130 MB, 130023424 bytes

16

heads, 32 sectors/track, 496 cylinders

Units = cylinders of 512 * 512 = 262144 bytes

Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System

dev/sdb1   *           1         495      126704    6  FAT16/

همانطوریكه می بینید درایور این دستگاه در مسیر

/dev/sdb

شناخته شده و فایل سیستم فلش درایو من همFAT16  میباشد با حجم 130  مگابایت.

حالا باید فایل پیكربندی/etc/fstab  را كه محل پیكربندی اتصالات فایل سیستمها را با با یك ویرایشگر متنی مثلEmacs‌ یاKwrite  یاvi  دستور زیر را به صورت یك خط به فایلfstab  اضافه كرده :

dev/sdb1        /mnt/flashdrive        auto        auto,user,rw  0   0/

اینكار سبب میشود كه هركاربری كه بخواهد در سیستم عامل لینوكس شما به این دستگاه دسترسی داشته باشد به سهولت با یك دستور ساده فلش درایو را به سیستم متصل یاMOUNT  نمود ه :

mount   /mnt/flashdrive #

و سطح دسترسیPERMISSION  را برای همگان آزاد تعریف نمائیم:

Chmod  755  flashdrive #

حالا همه كارهای لازم انجام شده و برای سهولت كاربران می توانید آیكون میانبر آنرا روی دسكتاپ قرار دهید و اطلاعات ذخیره شده روی فلش درایو در دایركتوریflashdrive  و در مسیری كه قبلا تعریف نمودید یعنی/mnt/flashdrive/  قابل مشاهده و تغییر است.



برگرفته از farsilinux.org