تبیان، دستیار زندگی
با ارائه سرویس پك 2 به بازار مایكروسافت پس از تلاش و كار بسیار سرویس پك 2 را برای ویندوز ایكس پی ارائه كرد. به گفته بیل گیتس این بسته حاصل تلاش شبانه‌روزی متخصصان این شركت است. این بسته نرم‌افزاری كه به طور اختصار2 SPنامیده ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مایكروسافت برگ برنده دیگری رو كرد با ارائه سرویس پك 2 به بازار

مایكروسافت پس از تلاش و كار بسیار سرویس پك 2 را برای ویندوز ایكس پی ارائه كرد. به گفته بیل گیتس این بسته حاصل تلاش شبانه‌روزی متخصصان این شركت است.

این بسته نرم‌افزاری كه به طور اختصار2 SPنامیده می‌شود، ابزارهای جدیدی به ویندوز می‌افزاید كه هر كسی باید آنها را در مورد كامپیوتر بداند. یادگیری آنها بسیار آسان است و این مقاله سعی می‌كند كه اطلاعاتی راجع به آنها فراهم كند.

سرویس پك چیست؟

تقریبا هر سال یك بار مایكروسافت مجموعه‌ای از بروز رسانی‌های نرم‌افزاری را برای ویندوز ایكس پی ارائه می‌كند. این بسته نرم‌افزاری امنیت، ثبات و سازگاری ویندوز را بهبود می‌بخشد.

سرویس پك 2 ویندوز XPبه طور زیادی به مبحث امنیت می‌پردازد. این بسته، ابزاری را جهت مشاهده، فهمیدن و كنترل نقطه نظرهای امنیتی در كامپیوتر شما ارائه می‌دهد. همچنین تغییرات در سیستم عامل كه مربوط به امنیت كامپیوتر و شبكه می‌باشد را شامل می‌شود. بلوكه كننده پنجره‌های (Blocker pop-up) pop-up، مركز امنیت (Security center)و رابط گرافیكی شبكه‌های بی‌سیم از اجزای قابل توجه و قابل رویت2 SPاست و بسیاری دیگر از این بروز رسانی‌ها قابل رویت نیست.

بروز رسانی خودكار جدید

متاسفانه بسیاری از مردم اطلاع زیادی درباره به روز نگه داشتن ویندوز ندارند و همین امر سبب می‌شود تا ویندوز در برابر ویروس‌ها و حمله مهاجمان آسیب‌پذیر باشد. برای مثال كرم بلستر (MSBlaster)كه مدتی كاربران ویندوز را دچار مشكل ساخت، از حفره‌ای وارد ویندوز شد كه این حفره چند هفته قبل از آن توسط وصله‌ای (Patch)كه مایكروسافت ارائه كرده بود ترمیم شده بود.

ویندوز ایكس پی قبل از این هم دارای به‌روز رسانی خودكار یا همان Windows Updateبوده است اما هر كسی اهمیت و آسانی كاربرد آن را درك نمی‌كرد. بسیاری از مردم نیز نمی‌دانستند كه بدون به‌روز رسانی خودكار، آنها نیاز به ورود به سایت Windows Updateو دریافت وصله‌های امنیتی را دارند.

هنگامی كه كسی به اینترنت متصل می‌شود، اشتباه یك كاربر در سالم و به‌روز نگه داشتن كامپیوتر بر دیگران نیز تاثیر می‌گذارد. یك اشتباه در نصب یك وصله امنیتی، سیستم شما را برای نفوذ تروجان‌ها آسیب‌پذیر می‌كند. یك برنامه بسیار كوچك كه به هكرها اجازه سوءاستفاده از كامپیوتر و اطلاعات شما را می‌دهد. این تروجان ممكن است یك حمله Dosیا Denial of Serviceرا شروع كند كه باعث افزایش ترافیك بیش از حد سایت‌ها و عدم سرویس به كاربران با موجب می‌شود. شما ممكن است هرگز متوجه حضور این تروجان در كامپیوتر خود نشوید.

هنگامی كه شما سرویس پك 2 را نصب و كامپیوتر را دوباره راه‌اندازی می‌كنید، اولین صفحه‌ای كه ظاهر می‌شود به شما اجازه فعال كردن به روز رسانی خودكار (Automatic Updates)را می‌دهد.

فعال كردن به روزسانی خودكار

مایكروسافت همواره كاربران را به فعال كردن این سرویس تشویق می‌كرد. اما سرویس پك 2 شما را ملزم به انجام آن می‌كند، قبل از اینكه كار دیگری انجام دهید! شما باید آن را فعال كنید، دوستان، خانواده و تمامی كاربران به خاطر این عمل و شركت در مبارزه با انتشار كرم‌ها، ویروس‌ها و تروجان از شما تشكر خواهند كرد.

پس از نصب این بسته نر‌م‌افزاری سایت Windows Updateنیز رابط گرافیكی جدید خود را به نمایش خواهد گذاشت.

دیوار آتش ویندوز(Windows Firewall)

یك فایروال یا دیواره آتش سیستم نرم‌افزاری یا سخت افزاری است كه از دسترسی غیر مجاز به كامپیوتر شما جلوگیری می‌كند. كرم بلستر كه پیش از این نیز در مورد آن صحبت شد، از كامپیوترهایی بهره می‌برد كه فایروال آنها غیر فعال بود.

فایروالی كه در داخل ویندوز ایكس پی قرار داشت به صورت توكار (Built-in)بود. اما در2 SPاین ابزار را با نام Windows Firewallارائه شده است. این ابزار متحمل تغییرات زیادی شده است كه بسیار قوی‌تر و قابل تنظیم می‌باش2د. SPبه صورت پیش فرض Windows Firewallرا برای تمامی Network Connectionها فعال می‌كند،Dial-upها، اترنت‌های با سیم یا بدون سیم.

در حال حاضر كاربران باید Firewallرا كه با عنوان Internet Connection Firewallشناخته می‌شود، برای هر كدام از Network Connectionفعال كنند، و بسیاری هنوز از آن خودداری می‌كنند و اطلاعی درباره آن ندارند.

البته فایروال راه حل نهایی نیست و شما باید سیستم خود را با آنتی ویروس‌ها نیز تقویت كنید، اما فایروال همواره اولین خط دفاع است.

بسیاری از كاربران كامپیوتر خواستار این موضوع هستند كه فایروال امنیتی شما را مجبور به تعیین و تنظیم اینكه كدام پورت باز باشد نكند و سایر برنامه‌های كامپیوتر نیز به درستی كار كنند.

Windows Firewallنیز حول همین امر كار می‌كند و به شما اجازه انتخاب برنامه‌ای را می‌دهد كه می‌تواند ترافیك را از Network Connectionدریافت كند.

اگر Windows Firewallترافیك ورودی ناخواسته‌ای را بیابد، اخطاری را نمایش می‌دهد. شما این اخطارها را هنگام اجرای برنامه‌هایی كه نیاز به تقابل دو طرفه با كامپیوتر دارند مشاهده می‌كنید، مایكروسافت فرانت پیچ و اكثر بازی‌ها در این گروه قرار می‌گیرند.

در صورتی كه هركدام از برنامه‌های شما پس از نصب2 SPكار نكرد، می‌توانید با نام آن را اضافه كنید. همچنین می‌توانید پورت‌ها را به صورت دستی باز كنید. بدین ترتیب كامپیوترها در داخل شبكه خانگی می‌توانند ترافیك و داده‌ها را برای یك برنامه یا بازی مشخص عبور دهند و افراد خارج از شبكه دسترسی به آن ندارند.


گشت و گذار راحت در اینترنت

یكی از چندین تغییر قابل رویت در2 SP، اضافه شدن POP-up blockerبه اینترنت اكسپلورر است. بعد از اولین گشت و گذار، نواری به صورت خودكار در بالای مرورگر باز ظاهر خواهد شد كه به شما می‌گوید این سایت بدون اجازه شما قصد نشان دادن یك پنجره pop-upرا دارد و شما به آن جواب مثبت یا منفی خواهید داد. از این به بعد هر بار كه سایتی قصد نشان دادن پنجره pop-upداشته باشد،Information Barدر بالای صفحه ظاهر خواهد شد.

بدین ترتیب از باز شدن ناخواسته پنجره pop-upجلوگیری می‌شود.


مركز كنترل امنیت (Security Center)

سرویس پك 2 ویندوز XPیك مركز كنترل امنیت با نام Security Centerرا ارائه كرده است كه قابلیت كنترل نقاط امنیتی ویندوز XPرا داراست.

Security Centerرا می‌توان از طریق Control Panelاجرا كرد، شما می‌توانید وضعیت امنیتی كامپیوتر خود را مشاهده و آن را كنترل كنید. وضعیت Windows Firewall،Windows Updateو آنتی ویروس‌ها از جمله گزینه‌های موجود می‌باشد.

در صورت نیاز به هر گونه اقدام امنیتی نیز اخطاری به كاربر نشان داده می‌شود.

تسهیلات شبكه‌های بی‌سیم

سرویس پك 2 شامل تغییراتی برای كسانی است كه امكانات شبكه‌های بی‌سیم استفاده می‌كنند. به كمك آن می‌توان فهمید كه كدام یك از شبكه‌ها فراهم می‌باشند و مسائل امنیتی مربوط به هر كدام چگونه تنظیم شده‌اند. اینها عمده تغییرات اعمال شده  در بسته نرم‌افزاری2 SPبود. تغییرات دیگری مانند كنترل نامه‌های الكترونیكی و محافظت در برابر حمله مهاجمان نیز در این سرویس پك قرار داده شده‌اند كه نقش زیادی را در امنیت ویندوز ایفا می‌كنند.

مایكروسافت سال‌هاست كه در تامین امنیت ویندوز تلاش می‌كند و موفقیت‌های زیادی را نیز در این امر به دست آورده است. سرویس پك 2 حاصل تلاش متخصصان مایكروسافت در مسائل امنیتی است و یكی از دلایلی كه به صورت بسته نرم‌افزاری ارائه می‌شود، آشنا نبودن اكثر كاربران به اهمیت به روز رسانی ویندوز است. باید دید كه آیا این بار مایكروسافت در این رقابت پیروز می‌شود و یا هكرها؟

به اعتقاد مخالفان مایكروسافت، این شركت  هیچ‌گاه نخواهد توانست ویندوز را به سیستم عاملی امن تبدیل كند! اما باید از آنها پرسید كه اگر سایر سیستم‌ عامل‌ها به اندازه ویندوز كاربرد داشتند، آیا حفره‌های امنیتی آنها همچنان مخفی می‌ماند؟

لازم به ذكر است كه بهترین راه دریافت2 Service Packاز طریق سایت Windows Update‌است. اما می‌توان كمی منتظر ماند تا مایكروسافت آنرا به صورت پك كامل ارائه كند. البته نسخه‌های آزمایشی آن هم‌اكنون در بازار ایران نیز فراهم هستند ولی هیچ توصیه‌ای به نصب آنها نمی‌شود. در حال حاضر تنها نسخه‌ای جهت نصب از طریق شبكه بر روی چند كامپیوتر فراهم می‌باشد كه می‌توانید از طریق آدرس زیر آن را دریافت كنید:

http://www.microsotf.com/downloads/details.aspx?FamilyID=049c9dbe-3b8e-4f30-8245-9e 36 8d3 cdb 5a& Display lan=en

حجم فایل فوق 272 مگابایت می‌باشد كه كمتر كسی در ایران نسبت به دریافت آن اقدام می‌كند و بهتر است از طریق سایت Windows Updateو به صورت جز جز دانلود شود.

پس از دانلود و نصب، آن را به دوستان، خانواده و همكاران خود پیشنهاد كنید تا همه از سیستم عاملی مطمئن بهره‌مند شوند.



برگرفته از www.donya-e-eqtesad.com