تبیان، دستیار زندگی
مدتی بود که خبر خوشایندی از فروش تلفن های هوشمند نوکیا نمی شنیدیم. این کمپانی اخیرا تلفن های هوشمند و جذاب جدید خود را مجهز به سیستم عامل WP7 کرده و از فروش یک میلیونی این گوشی ها جان دوباره ای گرفته است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نوکیا جان دوباره گرفت


مدتی بود که خبر خوشایندی از فروش تلفن های هوشمند نوکیا نمی شنیدیم. این کمپانی اخیرا تلفن های هوشمند و جذاب جدید خود را مجهز به سیستم عامل WP7 کرده و از فروش یک میلیونی این گوشی ها جان دوباره ای گرفته است. در ادامه دلایل موفقیت نوکیا برای فروش یک میلیون تلفن هوشمند لومیا و بازگشت قدرتمند وی به بازار گوشی های موبایل را بررسی می کنیم.

گوشی های موبایل نوکیا از نظر کیفیت ساخت بسیار قوی هستند و هنوز هم در کشور ما بسیاری از کاربران معتقدند که نوکیا بهترین برند گوشی موبایل است. اما نوکیا در بازار تلفن های هوشمند کمی عقب مانده بود و اکنون قصد دارد این کوتاهی را جبران کند.

این شرکت فنلاندی با عرضه گوشی های سری Lumia توانست خود را در بازار تلفن های هوشمند کمی جلو بیاندازد تا در میان رقبای قدرتمندش حرفی برای گفتن داشته باشند.  Lumia 800 به عنوان یکی از اولین مدل های Lumia، از نظر سخت افزاری قدرتمند است. از نظر نرم افزاری نیزمجهز به سیستم عامل WP7 بوده و طرفداران زیادی دارد. همین دو دلیل کافی هستند تا نظر کاربران علاقمند به فناوری های جدید را به سمت خود جلب کند.

Steve Elop مدیر عامل نوکیا در مورد موفقیت اخیر شرکتش اعلام کرد:

در جنگ تکنولوژی ها، رقیبان قدرتمندی در حال مبارزه هستند. ما با مشاهده فروش بالای گوشی های Lumia مطمئن شدیم که در این میدان جنگ، حضور پر رنگی داریم و برای پیروزی، نهایت تلاش خود را می کنیم.

نوکیا جان دوباره گرفت

نوکیا اعلام کرده که نقشه های زیادی برای بالا بردن فروش خود و رقابت با رقیبان قدرتمند چون اپل و گوشی های اندرویدی دارد.

لازم به یادآوری است که تا کنون 60,000 نرم افزار برای Windows Phone نوشته شده که 10 هزار عدد از این App ها در 40 روز اخیر تهیه شده اند.  اگر نوکیا با همین روند به فروش خود ادامه دهد می تواند فاصله خود را با آیفون و اندروید کم کند.

نوکیا جان دوباره گرفت

از طرفی بازار داغ ارائه گزارش های مالی سال 2011 حسابی داغ است و پس از گزارش اپل و خبر سه شرکت سامسونگ، موتورولا و نینتندو ، حالا نوبت به بررسی گزارش مالی شرکت نوکیا می رسد. چیزی که در این گزارش بیش از همه به چشم می آید، این موضوع است که نوکیا هنوز صدرنشین بازار جهانی فروش موبایل است.

گوشی های موبایل نوکیا از نظر کیفیت ساخت بسیار قوی هستند و هنوز هم در کشور ما بسیاری از کاربران معتقدند که نوکیا بهترین برند گوشی موبایل است. اما نوکیا در بازار تلفن های هوشمند کمی عقب مانده بود و اکنون قصد دارد این کوتاهی را جبران کند

گزارشی که دو روز پیش منتشر شده، میزان فروش اسمارت فون ها در دنیا و همچنین میزان فروش کلی گوشی موبایل شرکت های مهم این کارزار را منتشر کرده است. طبق تحقیقات انجام شده اپل با فروش 37 میلیون دستگاه تلفن همراه هوشمند در صدر جدول اسمارت فون ها در سه ماهه چهارم سال 2011 ایستاده است که این به معنی قبضه کردن 23.9 درصد از این بازار است. سامسونگ هم با فروش 36.5 میلیون اسمارت فون و سهم 23.5 درصدی از بازار جهانی بر روی سکوی دوم ایستاده است. نوکیا هم توانسته سکوی سوم را از آن خود کرده و با فروش 19.6 میلیون اسمارت فون در سه ماهه چهارم 2011 سهم 12.6 درصدی از بازار را به دست آورد.

نوکیا جان دوباره گرفت

اما هنگام محاسبه کل گوشی های موبایل فروخته شده در سه ماهه سوم سال گذشته و همچنین کل فروش سال 2011 دنیای موبایل، داستان به کلی متفاوت است. نوکیا در سال گذشته بیش از 417.1 میلیون دستگاه گوشی موبایل فروخته است که از این مقدار 113.5 میلیون دستگاه متعلق به سه ماهه آخر سال است. در سال 2011 نوکیا صاحب 26.9 درصد سهم در بازار جهانی موبایل بوده و سامسونگ در جایگاه دوم بعد از نوکیا قرار می گیرد.

سامسونگ در سال گذشته بیش از 324.4 میلیون دستگاه موبایل فروخته که 95 میلیون دستگاه متعلق به سه ماهه آخر سال است و سهم 23.1 درصدی را برای این شرکت به ارمغان آورده است. اما اپل در سال گذشته تنها توانسته 93 میلیون دستگاه فروش داشته باشد که سهم 8.3 درصدی بازار را به وی اختصاص داده است. این شرکت در سه ماهه چهارم سال گذشته 37 میلیون دستگاه موبایل فروخته است. بقیه فروش موبایل در 2011 با 713.9 میلیون دستگاه، در اختیار دیگر شرکت های تولید کننده موبایل بوده است.

میزان کل فروش موبایل در سال 2011 هم تقریبا 1.6 میلیارد دستگاه در کل جهان برآورد شده است که نسبت به سال گذشته رشد 14 درصدی در استفاده مردم از این ابزار همراه را نشان می دهد. برخی آمارها هم نشان می دهد که هم اکنون در سراسر دنیا بیش از 6میلیارد گوشی موبایل فعال بوده و به شبکه متصل هستند.

به نظر شما در سال 2012 سرنوشت این شرکت ها چگونه ورق خواهد خورد و شاهد چه تغییری در این جایگاه ها (و مهمتر از آن تکنولوژی ها) خواهیم بود؟

فرآوری: فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از zoomit,narenji