تبیان، دستیار زندگی
حفظ امینت در سیستم موجب می شود تا در هر زمانی داده های خود را در معرض خطر نبینید و مطمئن باشید تنها کسی که به آن ها دسترسی دارد خود شما هستید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روش‌های مهم امنیت کامپیوتر

(قسمت دوم)


در قسمت قبل به برخی موارد امنیتی همچون آنتی ویروس، فایروال و... پرداختیم و در ادامه به بقیه راه کارهایی که می توانید از سیستم خود محافظت کنید می پردازیم.

حفظ امینت در سیستم موجب می شود تا در هر زمانی داده های خود را در معرض خطر نبینید و مطمئن باشید تنها کسی که به آن ها دسترسی دارد خود شما هستید.

روش‌های مهم امنیت کامپیوتر

قسمت اول

مراقب برنامه هایی که دانلود و اجرا می کنید باشید.

شاید این موضوع بسیار ساده باشد اما کاربران ویندوز با برنامه های مخرب بسیاری روبه رو هستند و به نظر می رسد که دانلود برنامه ها ونصب آن ها یکی از عوامل پخش بدافزارها در سیستم کاربران است.

در صورتی که می خواهید برنامه ای را نصب و یا این که آن را آپدیت کنید بهتر است از سایت رسمی آن برنامه استفاده کنید و از هر تبلیغی که در اینترنت مشاهده می کنید، استفاده نکنید.

همچنین برنامه هایی که از طریق ایمیل در قالب فایل های اجرایی برای شما ارسال می شود را باز نکنید.

زمانی که به لینک دانلود می رسید مراقب باشید تا تبلیغات در صفحه دانلود موجب نشوند تا شما را با فوت و فن های مختلف به سمت دانلود برنامه های مخرب بکشانند.

روش‌های مهم امنیت کامپیوتر

به یاد داشته باشید که برنامه های مختلفی وجود دارند که می توانند آسیب رسان باشند به عنوان مثال screensaver ها که با فرمت SCR هستند می توانند به نوعی آسیب رسان باشند.

برخی از انواع مختلف پسوندهایی که می توانند به طور بالقوه در ویندوز خطرناک باشند عبارتند از:

.EXE: بسیاری از برنامه های کاربردی بر روی ویندوز در قالب برنامه های اجرایی (EXE) هستند.

JAR: فایل های اجرایی، که شامل کدهای اجرایی جاوا هستند. در صورتی که در حال حاضر جاوا بر روی سیستم شما نصب شده است JAR به عنوان یک برنامه اجرا خواهد شد.

HTA: یک برنامه HTML است که برخلاف برنامه های کاربردی HTML که در مرورگر اجرا می شوند، فایل های HTA به عنوان یک برنامه قابل اعتماد اجرا می شوند بدون آن که نیاز به sandboxing داشته باشند.

COM: گونه اصلی از برنامه هایی که توسط MS-DOS استفاده می شوند.

روش‌های مهم امنیت کامپیوتر

هنگامی که شما یک نرم افزار کرک شده و یا به عبارتی یک نرم افزار به سرقت برده شده را به دست می آورید، در حال دریافت خطری بزرگ هستید. چرا که با اجرای یک فایل EXE در این نرم افزارها تمامی فایلهای خود را به خطر می اندازید. در بدترین حالت اگر نیاز به اجرای چنین برنامه های داشته باشید نمی توانید بدانید که آیا این نرم افزار شامل برنامه های مخرب است یا نه!!

از نقطه نظر امنیتی دانلود نرم افزارهای کرک شده تنها یک ایده بد است. این موضوع بیش از پیش به چشم می خورد که افراد چنین نرم افزارهایی را بدون توجه دانلود کرده و نتیجه ای جز آلودگی را در پی نخواهد داشت.

البته دانلود کردن برنامه های غیر مجاز که در قالب ویدیو و موسیقی ارئه می شوند می تواند به مراتب خطرناک تر باشند. این گونه برنامه ها در قالب کدهایی ارائه می شوند که افراد بی تجربه آن ها را اجرا می کنند.

مراقب فیشینگ و مهندسی اجتماعی باشید و از آن دوری کنید.

در صورتی که در هر کجا از پسوردهای یکسان استفاده کنید هکرها می توانند به وب سایت و یا حساب کاربری شما دسترسی داشته باشند. نفوذ به یک سایت این معنی را می دهد که نام کاربری، رمز عبور و آدرس ایمیلتان شناخته شده هستند

مرورگرها و برنامه های ایمیل سعی می کنند که از شما در برابر فیشینگ ها حمایت کنند اما آن ها کامل نیستند. یک حمله فیشینگ معادل تماسی به شما از طریق وب است و به عنوان یک بانک از شما اطلاعات کارت اعتباری را درخواست می کند. به این موضوع آگاه باشید که هیچ بانکی از شما نمی خواهد تا اطلاعات بانکی خود را از طریق ایمیل برایشان بفرستید.

زمانی که آنلاین هستید مراقب افشای اطلاعات محرمانه خود باشید. مثلا به هنگام دسترسی به وب سایت بانک خود، حتما از لینک مستقیم آن استفاده کنید و هرگز از لینک هایی که مطمئن نیستید مانند لینکی در ایمیلتان استفاده نکیند. ممکن است این لینک ها شما را مستقیما به سایتی غاصب منتقل کنند.

روش‌های مهم امنیت کامپیوتر

از رمز عبورهای خود مجددا استفاده نکنید. استفاده مجدد از یک رمز عبور یک مشکل بزرگ است. در صورتی که در هر کجا از پسوردهای یکسان استفاده کنید هکرها می توانند به وب سایت و یا حساب کاربری شما دسترسی داشته باشند. نفوذ به یک سایت این معنی را می دهد که نام کاربری، رمز عبور و آدرس ایمیلتان شناخته شده هستند. هکرها می توانند تمامی این موارد را در کنار یکدیگر قرار داده و سعی در دسترسی به Account شما داشته باشند. همچنین می توانند از روش ترکیب پسورد و ایمیل شما استفاده کنند تا در نهایت شما را در یک دردسر بزرگ بیاندازند.

روش‌های مهم امنیت کامپیوتر

فاش شدن پسورد با فرکانس های نگران کننده همراه است. در صورتی که در هر کجا از پسوردهای منحصر به فرد استفاده کنید می توانید نگرانی خود را در مورد فاش شدن پسوردتان کم کنید. البته می توانید از یک برنامه مدیریت رمز عبور استفاده کنید تا این کار برای شما آسان تر شود.

استفاده از برنامه های مدیریت پسورد به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید پسوردی طولانی و منطقی را انتخاب کنید. برخی کاربران به اشتباه و از روی بی تجربگی پسوردهایی همچون password ‌ و یا شماره شناسنامه خود و از این قبیل را انتخاب می کنند که قطعا هیچ یک از این ها ایمن نیستند.

فائزه خاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

howtogeek

Important Computer Security Practices You Should Follow”‌ Chris Hoffman”‌

File Extensions That Are Potentially Dangerous on Windows

مطالب مرتبط:

تدابیر امنیتی آسان در اینترنت

عوامل مۆثر انسانی در امنیت کامپیوتر (قسمت سوم)

عوامل مۆثر انسانی در امنیت کامپیوتر (قسمت چهارم)