تبیان، دستیار زندگی
یک مدیر شبکه برای محافظت از شبکه و داده هایش می بایست با روش های نگهداری شبکه آشنایی کامل داشته باشد. برای محافظت از داده های شبکه، نسخه پشتیبان گیری و دفاع در برابر ویروس ها و ... دارای اهمیت بالایی هستند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راهکارهای محافظت از شبکه

(قسمت اول)


یک مدیر شبکه برای محافظت از شبکه و داده هایش می بایست با روش های نگهداری شبکه آشنایی کامل داشته باشد. برای محافظت از داده های شبکه، نسخه پشتیبان گیری و دفاع در برابر ویروس ها و ... دارای اهمیت بالایی هستند.

برای محافظت از شبکه می بایست با تمامی راه کارهای آن همچون Backup ، ضد ویروس ها، Update ها و ... و تصمیم بر استفاده و یا عدم استفاده از آن ها آشنا بود.

محافظت از شبکه

در شبکه ها، در هر لحظه این امکان وجود دارد که به هر دلیلی یکی از هارد دیسک های حاوی داده های شبکه را از دست بدهید مثلا در اثر آتش یا هر حادثه دیگری اطلاعات با ارزش شما از بین بروند، داده ها از بین رفته اند و شما به عنوان مدیر شبکه مسئول بازیابی اطلاعات هستید. در چنین شرایطی در صورتی که از داده های خود یک نسخه Backup داشته باشید، نگرانی نخواهید داشت.

مطلب مورد نظر توضیحی در مورد ابزارهای سخت افزاری پشتیبان گیری از داده های شبکه می باشد.

Backup در واقع کپی برداری منظم از داده ها است تا اگر به دلایل مختلف داده های شما از بین رفت، بتوانید آن ها را به سرعت بازیابی کنید. حتی اگر شما از امکاناتی همچون RAID نیز بهره ببرید باز هم نیاز به Backup در شبکه حس خواهد شد.

منظور از RAID و یا آینه بندی این است که هر داده ای که بر روی هارد اول ذخیره شود می بایست بر روی هارد دوم نیز ذخیره شود تا در صورت خرابی هارد اول، رایانه از روی هارد دوم بوت شود. البته به این نکته باید توجه داشت که برد رایانه باید قابلیت پشتیبانی از این موضوع را داشته باشد.

محافظت از شبکه

Backup گیری در شبکه ها هم امری پیچیده و هم ساده است. از این نظر پیچیده عنوان می شود که داده ها بر روی چندین دستگاه ذخیره شده اند و از این نظر ساده هستند که به وسیله شبکه می توان به تمامی دستگاه ها دسترسی داشت.

قبل از پشتیبان گیری در ابتدا می بایست مشخص شود که از چه داده ای نسخه برداری شود. همچنین رسانه یا دستگاه مورد استفاده در Backup گیری حائز اهمیت است چرا که باید وسیله ای انتخاب شود که بدون نیاز به تعویض مداوم، بتوان همه داده های مورد نیاز را در آن ذخیره نمود. انتخاب یک وسیله مناسب برای پشتیبان گیری نیاز به تامل دارد چرا که هر یک دارای سرعت های متفاوتی هستند و در صورتی که بخواهیم سریع ترین آن ها را انتخاب کنیم می بایست هزینه بالایی نیز پرداخت کنیم. در اغلب این وسایل یک سری رسانه های قابل تعویض همچون دیسک یا نوار نیز استفاده می شود که موجب می شود شما بتوانید اطلاعات شبکه خود را در جای امن دیگری مثلا صندوق امانات نیز نگهداری کنید.

در انتخاب دستگاه باید به مدت زمانی که برای پشتیبان گیری از داده ها فرصت دارید نیز توجه کنید. بهتر است کپی برداری زمانی انجام شود که از شبکه استفاده نمی شود.

از جمله دستگاه های نسخه برداری می توان به درایوهای CD-ROM اشاره کرد. اگرچه حجم سی دی ها محدود است اما هزینه کم آن ها باعث شده که به عنوان یک وسیله مقرون به صرفه برای نسخه برداری معرفی شوند.

محافظت از شبکه

یکی از مزیت های استفاده از سی دی ها این است که علاوه بر پشتیبان گیری برای مصارف خانگی دیگر نیز استفاده میشوند و به وسیله ای که مخصوص نسخه برداری باشد، نیازی نیست اما این ابزار برای نسخه برداری از داده های شبکه مناسب نیستند چرا که داده های شبکه به چندین گیگابایت می رسند و اگر قرار باشد از سی دی رام ها استفاده شود نیاز به تعویض تعداد زیادی دیسک می باشد علاوه بر این نرم افزارهای مخصوص نسخه برداری از داده های شبکه معمولا درایوهای CD-R و CD-RW را نمی شناسند. البته همراه این درایوها نرم افزارهای مخصوصی که قابلیت نسخه برداری دارند ارائه می شوند اما دارای امکانات لازم برای نسخه برداری کارامد از داده های شبکه نیستند.

در انتخاب دستگاه باید به مدت زمانی که برای پشتیبان گیری از داده ها

فرصت دارید نیز توجه کنید. بهتر است کپی برداری زمانی انجام شود که از شبکه استفاده نمی شود

وسیله دیگری که برای پشتیبان گیری در شبکه به کار می رود درایوهای کارتریج قابل تعویض است که محصولاتی مانند درایوهای Jaz و Zip در این رده جای دارند. کارتریج های Zip دارای ظرفیتی بین M100 تا M250هستند و از سی دی ها نیز ضعیف ترند. درصورتی که بخواهیم از کارتریج هایی با ظرفیتی بالاتر استفاده کنیم با موضوع هزینه رو به رو هستیم چرا که این رسانه ها دارای قیمت های بالایی هستند.

محافظت از شبکه

در شبکه ها به دلیل بالا بودن حجم داده ها حتی اگر از رسانه های حجیم نیز استفاده کنیم باز هم نیاز به جایگزینی داریم. در شبکه هایی که داده ها دائما در حال تغییر هستند می بایست از ابزاری استفاده کنیم که در صورت پر شدن رسانه مورد نظر آن را به سرعت جایگزین کند. این ابزار را تعویض کننده خودکار می نامند.

Auto changers یا تعویض کننده های خودکار وسیله ای است که دارای یک یا چندین درایو بوده و قابلیت تعویض رسانه های Backup گیری در صورت پر شدن را دارد. در صورتی که در حین پشتیبان گیری رسانه و یا هارد پر شود آن را خارج کرده و رسانه دیگری جایگزین می کند. قبل از خرید چنین دستگاهی می بایست قیمت بالای آن در نظر گرفته شود.

            ادامه دارد...

فائزه سیدخاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

social.technet.microsoft

Use a backup on new hardware

How a Backup to Computer with Different Hardware"by Michael"