تبیان، دستیار زندگی
بزرگ ترین شرکت های فناوری در آمریکا واقع شده اند. این روزها خبرهایی با کلید واژه ی PRISM می شنویم که بیانگر ارتباط تنگاتنگ سرویس های جاسوسی آمریکا با شرکت های فناوری است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پروژه PRISM چه کرد؟


بزرگ ترین شرکت های فناوری در آمریکا واقع شده اند. این روزها خبرهایی با کلید واژه ی PRISM می شنویم که بیانگر ارتباط تنگاتنگ سرویس های جاسوسی آمریکا با شرکت های فناوری است.

شرکت های فناوی آمریکایی سال ها با ادعای حفظ امنیت کاربران، اعتماد بسیاری از کاربران را نسبت به خود جلب کرده بودند ولی اخیرا درگیر موضوعی شده اند که به راحتی نمی توان از زیر آن در رفت!

پروژه prism چه کرد؟

اسناد فاش شده نشان می دهد که آمریکا با همکاری بزرگ ترین شرکت های تکنولوژی اقدام به سرک کشیدن به اطلاعات کاربران این شرکت ها کرده است.

در حال حاضر البته هنوز مشخص نیست که کدام اطلاعات کاربران آمریکایی و چطور کنترل شده یا اینکه شرکت های مربوطه با اختیار این اطلاعات را در اختیار آژانس امنیت ملی قرار داده اند یا مجبور به این کار شده اند. اما آنچه مشخص است این است که وجهه آمریکا و شرکت های تکنولوژی آمریکایی در نظر کاربران تخریب شده است.

گرچه این موضوع از جنبه های فراوانی مشکل آفرین شده ولی آنچه بیش از هر چیز مهم است تاثیر آن روی رایانش ابری یا Cloud Computing است. پس از این ماجرا کدام شرکت غیر آمریکایی اطلاعات خود را روی حافظه های ابری آمریکایی ذخیره می کند در حالی که شک دارد آمریکا این اطلاعات را کنترل می کند یا خیر؟

آنچه فکر می کنیم می دانیم

بنابر گزارش واشنگتن پست اطلاعات فاش شده از NSA و FBI خبر از یک پرونده سری به نام PRISM می دهد که مبنای آن کنترل صدا، تصویر، عکس، ایمیل، پرونده ها و ارتباطات کاربران است تا به تحلیل گران این اجازه را دهد که تماس ها و حرکات کاربر را در هر لحظه مورد بررسی قرار دهد.

پروژه prism چه کرد؟

این اطلاعات از سرورهای شرکت های مایکروسافت، یاهو، گوگل، فیسبوک، PalTalk، AOL، اسکایپ، یوتیوب و اپل کنترل می شده و بنابر همین گزارشات به احتمال زیاد دراپ باکس هم جزو این شرکت ها بوده است.

این گزارش در ادامه اطلاع می دهد که تمامی اطلاعات کنترل نمی شده اند، بلکه فقط هدف های مهم تحت کنترل قرار می گرفتند. اما توانایی کنترل تمامی اطلاعات اهداف از طریق تمامی شرکت های ذکر شده همچنان محتمل است. این شرکت های بزرگ تکنولوژی چنین اتهامی را رد کرده اند که مسلما باید همین کار را هم می کردند.

اگر چیزی به اسم PRISM وجود نداشته باشد آنها حقیقت را گفته اند ولی در غیر این صورت باید دید آیا این شرکت ها مجبور به ارائه اطلاعات سرورهای خود شده اند یا خودشان اینطور خواسته اند. دولت آمریکا خودش اعلام کرده که PRISM واقعی است اما گزارش های فاش شده در پست و گاردین دارای موارد زیادی از اطلاعات نادرست است که این پاسخ دولت آمریکا برای شرکت های تکنولوژی آمریکایی خیلی گران تمام می شود.

بزرگترین تاثیری که PRISM روی کاربران آمریکایی و حتی تمامی دنیا گذاشت این بود که همیشه در شک و تردید باقی بمانند و بدانند که تکنولوژی هم می تواند مهره اصلی یک بازی سیاسی باشد

محتمل ترین سناریو در این میان می تواند این باشد که شرکت های مذکور واقعا راست گفته اند و اصلا تا به حال اسم PRISM حتی به گوششان هم نخورده است. از آنجایی که PRISM می تواند یک اصطلاح امنیتی باشد که فقط NSA از آن استفاده می کند، پس مسلما نباید این شرکت ها از PRISM اطلاعی داشته باشند. بنابراین رد کردن دخالت در PRISM توسط این شرکت ها نمی تواند چیزی را ثابت کند. از سوی دیگر این شرکت ها نگفته اند که نمی توانند دست به چنین کاری بزنند و تاکیدی بر عدم توانایی خود در همکاری با PRISM نکرده اند، پس در اینجا هم شک و تردید وجود دارد.

بازی ادامه دارد

به احتمال فراوان این شرکت ها همچنان همه چیز را تکذیب می کنند و بعد از مدتی هم همه چیز فراموش می شود و آمریکا هم به کار خود ادامه می دهد. اینکه این موضوع حقیقت دارد یا خیر معلوم نیست و هرگز هم معلوم نخواهد شد چون در غیر این صورت دیگر موضوع امنیتی باقی نخواهد ماند و عملکرد NSA و FBI زیر سوال خواهد رفت. قطعا به طریقی این ماجرا پایان می یابد و دیگر کسی به دنبالش نخواهد رفت. پس نمی توانیم با اطمینان راجع به آن صحبت کنیم. اما بزرگترین تاثیری که PRISM روی کاربران آمریکایی و حتی تمامی دنیا گذاشت این بود که همیشه در شک و تردید باقی بمانند و بدانند که تکنولوژی هم می تواند مهره اصلی یک بازی سیاسی باشد. فناوری همان قدر که مفید است، به همان اندازه هم می تواند خطرناک باشد.

فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان