تبیان، دستیار زندگی
سرآغاز تولید هر فناوری، نیاز است. شبکه های کامپیوتری کدام نیازها را بر طرف می کنند؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کاربردهای شبکه های کامپیوتری


سرآغاز تولید هر فناوری، نیاز است. شبکه های کامپیوتری کدام نیازها را بر طرف می کنند؟

کاربردهای شبکه‌های کامپیوتری

خدمات شبکه های کامپیوتری به قدری فراگیر شده که تمام شئونات زندگی را تحت تاثیر قرار داده است. با توسعه اینترنت یا شبکه های ملی، محیط زیست می تواند نجات یابد؛ رفت و آمد های بیهوده به منظور پیگیری کارهای اداری و اقتصادی زندگی حذف می شود و... .

به طور عام کاربردهای شبکه های کامپیوتری را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

اشتراک منابع (Resource sharing)

اشتراک منابع به معنای فراهم آوردن و به اشتراک گذاشتن سخت افزار، نرم افزار و داده های مورد نیاز در شبکه است، به گونه ای که کاربران بتوانند براحتی از این منابع استفاده کنند. به عنوان مثال یک چاپگر در شبکه می تواند در اختیار کل کاربران باشد و همه به جای جا به جایی فیزیکی چاپگر، مشترکا از آن استفاده کنند. یا یک نرم افزار گران قیمت یا یک بانک اطلاعاتی ارزشمند را می توان بر روی یک ماشین خاص به نام سرویس دهنده نصب کرد تا همه به طور مشترک از آن استفاده کنند.

به هر موجودیت شامل سخت افزار، نرم افزار  و یا یک آیتم داده ی دارای هویت مثل یک فایل یا رکورد اطلاعاتی، منبع (resource) گفته می شودو مهم ترین کاربرد شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشتن منابع است.

کاربرد سیستم های پشتیبان مبتنی بر شبکه یا توزیع داده ها بر روی ماشین های مختلف در شبکه، قابلیت اعتماد سیستم هایی همانند خطوط هوایی، سیستم های بانکی، سیستم های نظامی و امنیتی و کنترل راکتور های هسته ای را چندین برابر می کند

با توصه صنعت نرم افزار و سخت افزار و سقوط قیمت ها، امروزه به کاربرد به اشتراک گذاری سخت افزار و نرم افزار کمرنگ تر جلوه می کند. ولی همچنان پر ارزش ترین کاربرد شبکه به اشتراک گذاری «داده» است.

گاهی داده ها، هزاران برابر سخت افزار و نرم افزار ارزش دارد زیرا شاید با صرف هزینه بتوان سخت افزار و نرم افزار را خریداری کرد ولی چگونه می توان فقط بخشی از داده های پر ارزش و بی کرانی را که در یک شبکه اطلاع رسانی مثل اینترنت وجود دارد، تهیه کرد؟

کاربردهای شبکه‌های کامپیوتری

حذف محدودیت های جغرافیایی در تبادل داده ها

دهکده جهانی اینترنت فواصل جغرافیایی را بی معنا کرده است. با استفاده از شبکه های کامپیوتری شما می توانید در کسری از ثانیه به منابع اطلاعاتی موجود در فواصل هزاران کیلومتری خود دسترسی داشته باشید و یا با کاربران حاضر در شبکه به تبادل اطلاعات بپردازید.

کاهش هزینه ها

بکارگیری شبکه های کامپیوتری نه تنها در وقت صرفه جویی می کند بلکه هزینه ها را نیز در تمام حوانب کاهش می دهد. برای مثال استفاده از پست الکترونیکی گذشته از سرعت بسیار زیاد، عملا رایگان است و یا جا به جایی پول و اعتبار و خرید و فروش الکترونیکی هزینه ای در حد صفر دارد. استفاده مجاز از نتایج تحقیقات دیگران هزینه ی تکرار آن تجارب را حذف خواهد کرد. در شبکه های کوچک و سازمانی به اشتراک گذاشتن سخت افزار و نرم افزار مظمئنا هزینه های سازمانی را کاهش خواهد داد.

کاربردهای شبکه‌های کامپیوتری

بالا رفتن قابلیت اعتماد (Reliability) سیستم ها

شبکه های کامپیوتری به گونه ای طراحی می شوند که وقتی یکی از آنها مختل شود، بقیه شبکه از هم نمی پاشد. گسترده بودن کانال های انتقال در زیر ساخت ارتباطی شبکه، باعث شده که قطع یکی از کانال ها منجر به از دست رفتن کل شبکه نشود. ذخیره سازی فایل ها و بانک های اطلاعاتی موجود در شبکه ی یک سازمان (مثلا بانک)، بر روی چند ماشین مستقل به عنوان سیستم های پشتیبان ، این فایده را دارد که در صورت خرابی یکی از آنها، دیگری جایگزین آن شود، بدون آنکه وقفه ای در کل کار سیستم ایجاد شود یا داده ای خراب شود.

کاربرد سیستم های پشتیبان مبتنی بر شبکه یا توزیع داده ها بر روی ماشین های مختلف در شبکه، قابلیت اعتماد سیستم هایی همانند خطوط هوایی، سیستم های بانکی، سیستم های نظامی و امنیتی و کنترل راکتور های هسته ای را چندین برابر می کند.

افزایش کارایی سیستم

بهره گیری از شبکه می تواند کارایی سیستم  را افزایش بدهد. بدین نحو که توزیع وظایف سازمانی یک مجموعه همانند بانک، به ماشین های متفاوت در شبکه (با حفظ استقلال آن ماشین)، ضمن بالا بردن قابلیت اعتماد، کارایی سیستم را از لحاظ سرعت دسترسی به اطلاعات، سرعت پردازش، سرعت ذخیره و بازیابی اطلاعات افزایش خواهد داد.

فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

Internet engineering / E.Malekian

Computer network

A top-down approach / Kurose & Ross