راهنما

اگر در ابتدا و انتهای عبارت جستجو علامت (") ( یا quotation) بگذارید، مطالبی که در متن آنها عین کلمات وجود دارد داخل عبارت را جستجو و نمایش می دهد ولی اگر در دو سر عبارت جستجو علامت (") قرار ندهید مطالبی که در متن آنها یکی از کلمات داخل عبارت وجود داشته باشد یافت می شود.

مطالب مرتبط
  • بهانه ای برای گم شدن نیست
    بهانه ای برای گم شدن نیست
    همه ماجرا از زمانی شروع شد که موشکهای اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی در کوبا لو رفت و چنان ولوله ای سراسر امریکا را فرا گرفت که ارتش ایالات متحده آمریکا تصمیم گرفت تا سامانه ای را طراحی کند تا بوسیله آن مختصات و جزئیات نقطات کره خاکی را در اختیار داشته باش
  • GPS در دسترس عموم
    GPS در دسترس عموم
    سیستم GPS هیجان و سادگی را هم زمان برای مردم به ارمغان آورده است، برخلاف پیچیدگی زیاد سیستم، استفاده از آن بسیار ساده و ابتدایی است، با این وجود، دیگر شما بهانه ای برای گم شدن و گم کردن نخواهید داشت.
  • تعداد بازديد :
  • 10415
  • سه شنبه 19/8/1388
  • تاريخ :

تفاوت GPS با GPRS در چیست؟

 

شباهت زیادی که بین این دو کلمه اختصاری وجود دارد باعث شده عده ی زیادی تفاوت میان این دو سیستم را تشخیص ندهند.

GPS(جی پی اس) مخفف Global Positioning Systems به معنای سیستم موقعیت یاب جهانی ست در حالی که GPRS (جی پی آر اس) مخفف General Packet Radio Service به معنای خدمات رادیویی بسته های اطلاعاتی ست.

GPS(جی پی اس) مخفف Global Positioning Systems به معنای سیستم موقعیت یاب جهانی ست در حالی که GPRS (جی پی آر اس) مخفف General Packet Radio Service به معنای خدمات رادیویی بسته های اطلاعاتی ست.

می بینید، دو عبارت حتی در یک کلمه هم شبیه هم نیستند!

 

در دو مقاله "دیگر بهانه ای برای گم شدن و گم کردن نیست" و "GPS در دسترس عموم" به طور مفصل در مورد GPS صحبت کردیم. سال قبل هم در مطلبی با عنوان "GPRS چیست؟" این سیستم را شرح دادیم.

در اینجا به طور مختصر اشاره ای به این دو تکنولوژی می کنیم...

 

GPS چیست ؟

تفاوت gps با gprs در چیست؟

GPS از یك شبكه 24 ماهواره ای در مدار زمین كه توسط وزارت دفاع دولت آمریكا پشتیبانی می شود تشکیل شده است.

هـدف اصـلی و اولـیـه از طـراحـی GPS ، اهـداف نـظامـی بـوده امـا از ســال 1980 به بـعــد بـرای اسـتـفاده های غــیر نـــــظامی نیز در دسترس قرار گرفت.

GPS در تمام شرایط بصورت 24 ساعت در شبانه روز و در تمام دنیا قابل استفاده می باشد . و هیچ گونه بهائی بابت این خدمات اخذ نمی شود.

 

 

 

 

 

GPRS چیست ؟

تفاوت gps با gprs در چیست؟

با بکارگیری زیر ساخت شبکه GSM امکان خدماتی نظیر مرور اینترنت، ایمیل، ارتباطات تصویری، پیام های چند رسانه ای و خدمات مبتنی بر مبدا را فراهم می کند. این سرویس به شبکه ها این امکان را می دهد که خدمات اینترنتی پر ظرفیت را به صورت دایمی و بدون وقفه به مشترکان ارایه دهد.

استاندارد سازی GPRS ابتدا در سال 1994 توسط ETST انجام شد و پس از سال 1997 مجموعه مشخصات آن توسط SMG مورد تایید قرار گرفت و سرانجام در سال 1999 تکمیل گردید.

GPRS یا نسل 5/2 تلفن های همراه ، یک سرویس رادیویی بی سیم ، جهت ارسال دیتا است که نوعی یک مرحله میانی بین GSM (نسل دوم) و UMTS (نسل سوم) شبکه های مخابرات سیار است که امکان ارسال دیتا را با سرعت 2/171 کیلیو بیت بر ثانیه، امکان پذیر می سازد.

سیستم GPRS ، پهنای باند وسیع تر و امکانات رادیویی بیشتری در اختیار مشترکین قرار می دهد تا ارسال دیتا با سرعت بیشتری انجام شود ، که این مقدار 3 برابر حداکثر سرعتی است که کاربران می توانند از شبکه های تلفن ثابت،اطلاعات دریافت کنند و تقریبا بیش از 10 برابر سرعت ارسال دیتا در شبکه فعلی GSM است.

 

 

تنظیم برای تبیان: فاطمه مجدآبادی

ارسال به
آخرین نظرات کاربران
کامی
اگر بیشتر توضیح می دادید بهتر بود زیاد متوجه نشدیم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 17/9/1390 - 11:28
ناشناس
كافی و عالی بود كه متوجه شدم GPRS چی بود ممنون
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 29/8/1390 - 10:44
ناشناس
خوب بود ممنونم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 13/8/1390 - 6:25
محسن
خوب بود فقط خیلی کلی گفته بودین به هر حال ممنون ولی باور کنین که حتی واسه یکی مثل من که دانشجو کامپیوترم اینجور گفتن ممکنه گنگ باشه
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 27/6/1390 - 23:49
ناشناس
خیلی ممنون من تا به امروز یعنی تا تاریخ 5/5/90 تفاوت این دو را نمیدونستم و امروز فهمیدم.
تاریخ را به برای اون دسته از دوستانی زدم که متاسفآ از بابت اینکه مردم آشنایی با این سیستم ها و هر چیز دیگه ندارن، و فقط این رو بدون پرسیدن عیب نیست ندانستن عیب است. چون این دسته از دوستان با اینطور گفتنشان بقیه را تحقیر کرده و این امر سوال کردن در جامعه به عیب گذاشتن منجر میشود.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 5/5/1390 - 10:38
بهزاد
تاریخ تعریف کردید چرا!!! فرقشو میگفتی
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 18/2/1390 - 7:20
velvele
سلام
ببینم gsmو UMTS چیه ؟؟؟؟توضیح بدین بفهمم
برام میل کنید
واین قسمت رو هم نفهمیدم
GPRS یا نسل 5/2 تلفن های همراه ، یک سرویس رادیویی بی سیم ، جهت ارسال دیتا است که نوعی یک مرحله میانی بین GSM (نسل دوم) و UMTS (نسل سوم) شبکه های مخابرات سیار است یعنی چی 5/2و نسل دوم وسوم؟؟؟؟/لطفا برام میل کنید
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 2/11/1389 - 22:30
مجنون پير
ها من چیز زیادی متوجه نشدم سوال من این كه اگر از مایكرواستریپ استفاده كنیم و فركانس بالا اونموقع گاهی اوقات سرعت فاز ارسال اطلاعات از سرعت نور هم بیشتر میشه و اگه بتونیم تكنولوژی استفادشو داشته باشیم یه انقلابی تو موبایل میشه و تو دنیا هم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 28/9/1389 - 1:37
ناشناس
خیلی بد بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 3/7/1389 - 19:19
سعیده عادل قهرمان
ممنونم از توضیحات مفیدت
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 29/6/1389 - 11:27
doolab
اطلاعات مختصر و مفیدی بود .
من از روزی که gprs و gps وارد بازار شدن هر دوتاش رو خوب شناختم . من نمیدونم توی این مدت طولانی بیشتر از 5-10 ساله که این دو فناوری اومدن چرا مردم هنوز نمیشناسن؟ من 8ساله که برای ماشینمون gps نصب کردم.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 10/1/1389 - 17:27
فرزانه اسدي
خیلی خوب بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 17/12/1388 - 21:32
felfelielm
استفاده ایرانیش میشه مچ گیری
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 23/8/1388 - 22:10
ehsan_zanjan
سلام

با gps جاسوسی هم میکنن ؟
این روزا اکثرا گوشیها به این سیستم مجهز شدن هر لحضه میتونن تشخیص بدن که اشخاص کجان و.....؟؟؟؟
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 21/8/1388 - 2:17
smj
خوب ولی کم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 20/8/1388 - 23:41
arash_fun2001
اکثر ایرانی ها (نه همه)برای علم ارزش قائل نیستند و فقط و فقط کار رو تو زندگی ترجیح می دهند تا کمی علم.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 20/8/1388 - 16:24
rasoolkarimi70
ممنون که اطلاع رسانی کردید
من دانشجوی کامپیوتر هستم و خیلی متاسفم که اکثر مردم تفاوتی بین این دو قائل نیستند.
هم با GPRS کار می کنم و هم گیرنده GPS دارم.
و به کسی می گویم GPS دارم فکر می کند GPRS است و حتی فهم درستی از کاربرد GPRS هم ندارند.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 20/8/1388 - 12:31
beni_sa_z
عالی بود من که نمی دونستم تا حالا هم چند نفر از من سئوال کرده بودند ولی من به این دقیقی نمی دونستم ممنون از اینکه راهنمایی کردید
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 19/8/1388 - 22:39
حامد باقری
خوبه اگه میشه با gpsهم مقایسه کنید
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 19/8/1388 - 15:55
humanist
مطلب بسیار خوبی است .
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 19/8/1388 - 15:36
rezajafarizadeh
خوب بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 19/8/1388 - 13:41
aram91
خب عده ی زیاد چی کار کنن که این GPSو اون یکیه ایهام دارن ,من هم تا چند وقت پیش این دوتا رو قاتی می کردم ,,خب خوشبختانه حل بشد این ایهامه!!!!!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 19/8/1388 - 0:58