تبیان، دستیار زندگی
نمایشگاه جیتکس ( GITEX ) امسال در دوبی در حالی برگزار شد که دو کشور ایران و آمریکا به طور تصادفی، دوغرفه همسایه هم در آمدند. مسوولان کنسرسیوم ایران در نمایشگاه حضور تصادفی ایران در همسایگی آمریکا را نه تنها مثبت ارزیابی کردن...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جیتکس؛ بزرگ ترین رویداد مخابراتی خاورمیانه


نمایشگاه جیتکس  ( GITEX ) امسال در دوبی در حالی برگزار شد که دو کشور ایران و آمریکا به طور تصادفی، دوغرفه همسایه هم در آمدند.

مسوولان کنسرسیوم ایران در نمایشگاه حضور تصادفی ایران در همسایگی آمریکا را نه تنها مثبت ارزیابی کردند بلکه آن را موقعیت مناسبی برای نمایش دستاوردها و قدرت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران دانستند.

آمریکایی ها حضور ایران را غنیمت شمردند به گونه ای که به قول مدیر کنسرسیوم ایرانی حاضر در جیتکس، سفارشاتی منجر به قرار داد همکاری بین دو کشور در زمینه های نرم و سخت افزاری داشتند که تنها به دلیل ترس آنها از خشم و عکس العمل احتمالی رئیس جمهور وقت آمریکا مسکوت باقی ماند.البته موقعیت مناسب و حضور موثر ایران منجر به انعقاد قراردادهایی بین کشور های عربی منطقه و ایران شد.


GITEX انقلاب ICT خاورمیانه

جیتکس بزرگ ترین رویداد ICT خاورمیانه است که امسال بیست و ششمین حضور خود را در دوبی تجربه کرد.نمایشگاه بین المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک موسوم به جیتکس همه ساله در کشور امارات و در شهر توریستی دوبی برگزار می شود. در این نمایشگاه کشور های مختلف جهان به ارائه دستاورد های گوناگون خود که یک سال تمام روی آن کار کرده اند می پردازند. دستاوردهایی در زمینه های دولت الکترونیک، تجارت الکترونیک، الکترونیک و مخابرات، ماهواره و ارتباطات بی سیم، کامپیوتر ( نرم افزار و سخت افزار)، سیستم های مداربسته، دوربین های فیلم برداری و عکسبرداری، تلویزیون های غول پیکر و خلاصه آنچه که در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات از آن یاد می شود.

جیتکس نزد دولتمردان امارات آنچنان با اهمیت است که امیر دوبی با ساده ترین حالت ممکن و بدون تشریفات خاص نمایشگاه را افتتاح و به بازدید لازم از قسمت هایی از آن می پردازد.انگار دوبی 5 روز تمام تنها به جیتکس و مدعوین آ ن متعلق است.ارزش افزوده برگزاری نمایشگاه جیتکس رشد اقتصادی در بازده زمانی کوتاه 5 روزه با تبعات بلند مدت یک ساله است که با رونق اقتصادی برای بنگاه های کوچک داخل مرکز تجارت جانی نیز همراه می شود.به گفته هیات برگزاری، همچنین در نمایشگاه امسال سرمایه گذاری IT و بازار فن آوری اطلاعات منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا مورد بررسی قرار گرفت.


نمایشگاه امسال و تازه ها

بیش از 3 هزار شرکت از 60 کشور جهان در نمایشگاه امسال حضور داشتند. امسال برای نخستین بار نمایشگاهی ارتباطاتی مخابراتی موسوم به GULFCOMMS در سالن تازه تاسیس M2 برگزار شد که با استقبال شایان ذکری هم روبه رو شد. شاید از همه فناوری ها در نمایشگاه امسال آن هم در حوزه وسیع ICT دستاوردهایی به چشم می خورد که با توجه به اینکه مسوولان برگزاری نمایشگاه با تقسیم بندی مناسب قسمت های مختلفی را برای بازدید کنندگان هرکدام به صورت تخصصی مجزا کردند، با وسعت سال افزون ابعاد نمایشگاه، تنها زمان برگزاری برای مشاهده تمام نمایشگاه بسیار کم جلوه می نمود.

اکثر فناوری ها در نمایشگاه وجود داشت ولی از همه بیشتر، لپ تاپ، تجهیزات شبکه و بی سیم، حافظه های کوچک و پرتابل، موبایل، تلویزیون های غول پیکر بیش از محصولات دیگر به چشم می خورد.کمپانی های معتبرجهان فضا های بسیار وسیعی را اشغال کردند ازجمله آنها می توان به مایکروسافت، اوراکل، سامسونگ، سونی، پاناسونیک، اتصالات، اچ پی، اپسون، سیمانتک، ال جی، زیراکس، اینتل، سان و دیگر اشاره کرد.مایکروسافت نیز به تبلیغ ویندوز ویستا و آفیس 2007 خود که قرار است در سال جدید میلادی و در بدو شروع سال ارائه دهد پرداخت.

اما نکته جالب توجه حضور نمایندگان ایرانی در اکثر کمپانی های معتبر جهان همچون مایکروسافت است.کشور های آسیایی چون هنک کنگ و کره حضور بسیار فعال و منظمی داشتند و هند نیز دستاورد های خود را به نمایش عمومی گذاشت. تلاش یکی از غرفه های کشور کره در ترویج قرآن کریم و سیستم ابداعی پخش آن شایان توجه خاص بازدیدکنندگان بود.


دوبی و تکریم ارباب رجوع !

خدمات دولت الکترونیک به واسطه اپراتور بزرگ تلفن همراه امارات، اتصالات به اشکال مختلف مسافران را غافلگیر می کرد به طوری که مسافران با ورود به خاک دوبی 4 پیام کوتاه از اتصالات روی تلفن همراه خود دریافت می کردند که حاوی اطلاعات توریسم، تجارت الکترونیکی، دولت الکترونیکی و خلاصه تماس مجانی و ارسال پیام کوتاه تا 9 مورد به هزینه اتصالات می توان اشاره کرد.

اینترنت پرسرعت، فاکس، تلفن، کامپیوتر های مجهز به آخرین فناوری های روز، کیوسک های اطلاع رسانی، کیوسک های اینترنت پرسرعت رایگان، امکان اینترنت بی سیم همه و همه امکانات عمومی که در اختیار تمام بازدیدکنندگان سراسر جهان قرار داشت.

متصدیان نمایشگاه از هیچ گونه راهنمایی به نمایندگان ملل مختلف دریغ نمی کردند. سطح نمایشگاه لحظه به لحظه مورد نظافت قرار می گرفت و میزبانان جیتکس پذیرای همه ملل بودند.


جیتکس و اصحاب رسانه

همه ساله یک کمپانی هزینه حضور و پذیرایی از اصحاب رسانه و خدمات نمایشگاهی را بر عهده می گیرد و امسال هم DU این مسوولیت را برعهده داشت که به نحو شایسته ای هم از عهده آن برآمد. MEDIA CENTER همان قسمتی بود که برای بهره مندی اصحاب رسانه و برقراری ارتباطات لازم آنها در انتشار مناسب اخبار، تماس با دنیای خارج نمایشگاه و استراحت مهیا بود.

این فضا با حمایت شرکت یاد شده با تجهیز به امکانات اینترنت پرسرعت، لپ تاپ های مجهز به فناوری های مورد نیاز، فاکس، تلفن، کپی و اسکنر و پرینتر پذیرای اصحاب رسانه بود که با پذیرایی مرتب از لحاظ مواد غذایی و هدیه های متفاوت روزانه برای خبرنگاران و عکاسان تکمیل شده بود.


در حاشیه نمایشگاه

ضمن اینکه همه ساله در حاشیه برگزاری نمایشگاه، همایش های متعددی برگزار می شود امسال هم وضعیت بر این منوال ادامه داشت. همایش ها و سمینار های تخصصی بسیاری در حاشیه جیتکس برگزار شد که از جمله آن می توان به سمینار اوراکل در خصوص مقاومت لینوکس در مقابل ویندوز مایکروسافت و دیگر موارد اشاره کرد.

همانند هر سال فروشگاه مربوط به نمایشگاه با عنوان جیتکس شاپر در فرودگاه دوبی برقرار بود که دو روز پس از اتمام نمایشگاه به کار خود پایان داد.سرویس های انتقال مسافران به فروشگاه بسیار منظم و پی در پی به این امر می پرداختند.


جیتکس و ایران

ایران نیز در قالب کنسرسیومی متشکل از چندین شرکت در نمایشگاه امسال هم حضوری موثر داشت . امسال تعداد شرکت های عضو کنسرسیوم 12 شرکت بود که دو شرکت روی سخت افزار و 10 شرکت دیگر مدعی ارائه دستاورد های نرم افزاری بودند البته حضور برخی شرکت های مطرح حاضر در نمایشگاه سال های گذشته به چشم نمی خورد.

برخی شرکت ها هم به طور مستقل در نمایشگاه حضور داشتند و عده ای از آنها با توجه به اینکه نمایندگی برند های معتبر جهان محسوب می شوند ناچار به این گونه حضور هستند. به نظر متولیان حضور ایران در نمایشگاه جیتکس جایگاه مناسبی برای ظهور ایران در سطح منطقه است.

این مسئله تا بدانجا پیش رفت که شرکت های ایرانی با انعقاد قرار داد های مختلف با کشور های منطقه با کوله باری پر به کشور بازگردنند. امسال برای نخستین بار ایران سهمی در فروشگاه جیتکس داشت و این خود آغاز راهی مثبت برای تصاحب سهم از بازار IT خاورمیانه از سوی این کشور است.امسال هم بازدیدکنندگان بسیار زیادی را ایرانیان مقیم دوبی و یا کشور های دیگر و خصوصا ایران تشکیل می دادند.


اما جیتکس امسال چطور بود

برخی کارشناسان حوزه ارتباطات و مخابرات نمایشگاه امسال را کمتر از سال گذشته از نظر محتوا بررسی کردند و معتقدند این اختلاف ها است که موجب به هم خوردن وضعیت نمایشگاه الکامپ در ایران شده است و اگر اختلاف ها کنار گذاشته شوند الکامپ از جیتکس قوی تر ظاهر می شود. اما کارشناسان بر این باورهستند که نمایشگاه های داخل کشور از سطح تبلیغاتی بالا و وسیع و همچنین برنامه های زنده در خلال برگزاری نمایشگاه برخوردارند که جذابیت زیادی به این نمایشگاه ها می دهد.

نکته بسیار مهم اختصاص جایگاه مناسب برای پوشش تلویزیونی مناسب از نمایشگاه از سوی صدا و سیمای امارات بود. در این نمایشگاه ضمن فعالیت تیم خبری امارات و پوشش نشریات چاپی و الکترونیکی، فضای ثابتی در نمایشگاه به ضبط و هماهنگی برنامه تلویزیونی نمایشگاه اختصاص داشت.


امارات و آمادگی الکترونیکی

اما اماراتی ها جایگاه مناسبی در زمینه آمادگی دیجیتالی به دست آورده اند و این موضوع را مدیون مواردی مهم از جمله رعایت قانون مالکیت معنوی یا کپی رایت هستند.

با توجه به آمارها متوسط کپی غیر مجاز نرم افزار در دنیا 35 درصد است که آمار خوبی نیست، اما وجود دارد، در اروپا و آمریکا نیز 35 درصد و در منطقه خاورمیانه و آفریقای جنوبی 57 درصد است، به گونه ای که بیش از نیمی از تولیدات به صورت غیرقانونی در حال کپی شدن هستند.

آمار در کشور امارات متحده عربی از متوسط آمار کپی رایت در جهان کمتر است ؛ به طوری که میزان 34 درصد، این نگاه را ایجاد می کند که کشور امارات از لحاظ تولید ناخالص ملی به نسبت جمعیت آن کشور برتر است و جمعیت از رفاه نسبی در جامعه برخوردارند و مردم این کشور به دلیل درآمد های بالا به طور طبیعی از کپی غیر مجاز استفاده نمی کنند چراکه در فرهنگ آنها جا افتاده است که تبعات استفاده از نرم افزار های قفل شکسته از منفعت آن بیشتر است.

منبع: خبرگزاری سلام


مطالب مرتبط :

1. فروش نمایشگاه جیتكس دبی از مرز 22 میلیون دلار گذشت

2. گزارش تصویری نمایشگاه جیتكس 2006