تبیان، دستیار زندگی
امروزه دنیای ما انباشته شده از انبوه رمزها و کلمات عبور، مانند کلمه عبور عابر بانک، کلمه عبور ایمیل و کلمه عبور سیستم های رایانه ای و … البته این کلمات و رمز ها ضروی است و امنیت ما را تا اندازه ای تأمین می کند اما در مواقعی اتفاق می افتد که افراد رمز عبو
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

الگوهای قفل گوشی‌های اندرویدی چندان هم امن نیست !


امروزه دنیای ما انباشته شده از انبوه رمزها و کلمات عبور، مانند کلمه عبور عابر بانک، کلمه عبور ایمیل و کلمه عبور سیستم های رایانه ای و … البته این کلمات و رمز ها ضروری است و امنیت ما را تا اندازه ای تأمین می کند اما در مواقعی اتفاق می افتد  که افراد رمز عبور خود را فراموش کنند، دراین صورت چه کار باید کرد آیا باید قید همه چیز را زد یا هنوز امیدی هست که به اطلاعات دسترسی داشته باشیم؟

بسیاری از راهکار ها وجود دارد که اگر الگوی قفل گوشی اندرویدی خود را فراموش کرده اید، نگران اطلاعات خود نباشید و به روش هایی آسان بتوانید آن را باز کنید. با توجه به این مسئله آیا تاکنون به این اندیشیده اید که قفل های گوشی اندرویدی چه میزان امنیت گوشی شما را فراهم می کنند؟ آیا باز کردن فقل این گوشی ها به همین سادگی که گفتیم نیست؟
الگوهای قفل گوشی‌های اندرویدی


یکی از ویژگی های منحصر به فرد گوشی های اندروید پترن یا الگوهایی است که کاربران برای قفل کردن صفحه نمایش خود از آن استفاده می کنند. اخیراً مطالعات نشان داده که الگوهای منتخب کاربران اندروید برای قفل کردن صفحه نمایش خود بسیار قابل پیش بینی و در معرض خطر است. استفاده از الگو و یا پترن برای قفل کردن صفحه نمایش از امنیت لازم برخوردار نیست و ایمنی آن در حد رمز هایی مثل 12345 و یا 1111 است.
 یک محققین امنیتی با نام مارته لوژ (Marte Løge) به این نتیجه رسیده که بسیاری از الگوهای قفل صفحه که در گوشی های اندروید استفاده می شود، دقیقاً مانند پسوردهای ساده ۱۲۳۴۵۶۷ قابل پیش بینی هستند. بسیاری از کاربران گوشی های اندرویدی، برای تعیین قفل گوشی خود از الگوهای تکراری که متداول هستند استفاده می کنند که درصد امنیت را به شدت کاهش می دهد. در این تحقیق به بررسی بیش از ۴۰۰۰ پترن پرداخته شده و طبق نتایج حاصل شده، ۷۷ درصد پترن‌ها از چهار گوشه‌ شروع شده و همچنین ۴۴ درصد پترن‌ها از گوشه ی بالا سمت چپ آغاز می‌شوند.

الگوهای قفل گوشی‌های اندرویدی


بدیهی است هرچه تعداد گره های یک پترن بیشتر باشد، شامل ترکیبات پیچیده ‌تری شده و کشف آن برای اطرافیان دشوارتر خواهد شد. در تحقیق فوق میانگین تعداد گره‌های یک پترن، ۵ در نظر گرفته شده که به معنی امکان انتخاب یک پترن از میان ۷۱۵۲ موجود است.
گفتنی است تعداد کثیری از کاربران از پترن هایی با چهار گره استفاده می‌کنند که این امر اجازه‌ی انتخاب پترن از بین ۱۶۲۴ ترکیب چهار گره‌ای موجود را به آنان می‌دهد. بد نیست بدانید انتخاب پترنی با ۸ الی ۹ گره، شما را قادر می سازد تا از میان ۱۴۰۰۰۰ ترکیب موجود یکی را انتخاب کنید.

مارته لوژ (Marte Løge) محقق این پروژه از شرکت کنندگان خواسته تا ۳ پترن برای سه موضوع مختلف شامل پرداخت بانکی، خرید آنلاین و باز کردن قفل گوشی ایجاد کنند.
مارته لوژ (Marte Løge) محقق این پروژه از شرکت کنندگان خواسته تا ۳ پترن برای سه موضوع مختلف شامل پرداخت بانکی، خرید آنلاین و باز کردن قفل گوشی ایجاد کنند. در نتیجه‌ی این درخواست، اکثر آقایان و خانم‌ها از پترن‌های چهار گره‌ای استفاده کردند. پترن‌های ۵ و ۸ گره‌ای نیز در رتبه‌هایی بعدی قرار گرفتند. شایان ذکر است با وجود آن که پترن‌های ۸ و ۹ گره‌ای قادر به ساخت تعداد ترکیبات یکسانی هستند، به دلایلی کاربران ترجیح دادند بیشتر از پترن‌های ۸ گره‌ای استفاده کنند. از سوی دیگر بایستی به این نکته اشاره کنیم که پترن‌های ۸ گره‌ای کمترین میزان استفاده را در میان شرکت‌کنندگان داشتند.
الگوهای قفل گوشی‌های اندرویدی


بد نیست بدانید جدای از تعداد گره‌های یک پترن، پیچیدگی آن نیز بر دشواری کشف و یافتن آن می‌افزاید. همان طور که پسورد ‌هایی همچون ۱۲۳۴۵۶۷، Password و Letmein از شایع ‌ترین انواع پسوورد ها در میان مردم هستند،۱۰ درصد از پترن‌ های ساخته شده در این تحقیق نیز به شکل یکی از حروف الفبا ایجاد شدند. جالب اینجا است که اکثر این حروف، ‌اولین حرف از اسامی همسران و یا فرزندان شرکت‌کنندگان در این پژوهش بوده اند. گفتنی است ‌این بررسی نشان می‌دهد مردان جوان علاقه‌ی بیشتری به ایجاد پترن‌های پیچیده دارند که پی بردن به آن‌ ها بسیار دشوار است.
به عقیده ی لوژ، استفاده از تعداد گره‌های بالا و متقاطع، از ویژگی‌های یک پترن مناسب است. او همچنین پیشنهاد می‌کند گزینه‌ی رویت پترن یا همان make pattern visible  را غیر فعال کرده تا اطرافیان شانسی برای مشاهده‌ی پترن نداشته باشند.

 گارسچی

بخش دانش وزندگی تبیان


منابع:

http://www.irapp.ir/shownews.php?id=1684
http://gadgetnews.ir/60088
http://www.yjc.ir/fa/news