تبیان، دستیار زندگی
رئیس پژوهشگاه فناوری اطلاعات وارتباطات از تدوین نقشه راه برای ورود به نسل پنجم تلفن همراه خبر داد وگفت: طبق پیش بینی های به عمل آمده، نسل پنجم موبایل با بومی سازی این فناوری در کشور پیاده سازی می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایرانی‌ها نسل پنجم موبایل را بومی می‌کنند!


رئیس پژوهشگاه فناوری اطلاعات وارتباطات از تدوین نقشه راه برای ورود به نسل پنجم تلفن همراه خبر داد وگفت: طبق پیش بینی‌های به عمل آمده، نسل پنجم موبایل با بومی‌سازی این فناوری در کشور پیاده سازی می شود.
نسل پنجم تلفن همراه

محمد خوانساری بر ضرورت آینده پژوهشی ارتباطی در حوزه فناوری ۵G و گفتمان سازی لازم در جامعه فنی کشور، تاکید کرد و گفت: در ۶ ماهه اول سال گذشته پروژه شناسایی و تحلیل فناوری های مرتبط با نسل پنجم موبایل در پژوهشگاه ICT انجام شد تا بینشی متناسب با حرکت به سمت این فناوری، شکل گیرد.
رئیس مرکز تحقیقات مخابرات ایران گفت: این پروژه هم اکنون به اتمام رسیده و برنامه ریزی کشور را در یک نگاه کلان با تاکید بر استفاده از تجربیات سایر کشورها، مشخص کرده است.
خوانساری درباره ضرورت پرداختن به موضوع فناوری ۵G در حالی که کشور همچنان با چالش فناوری های ۳G و ۴G روبرو است، اظهار داشت: آسیب شناسی اقدامات قبلی در بخش فناوری های ارتباطی، نشان می دهد در مواردی که قبل از ورود به بازار، برنامه ریزی برای تحقیق و توسعه - R&D - ، بومی سازی محصول، توانمندسازی بخش خصوصی و شرکتهای دانش بنیان، تربیت سازی نیروهای دانشگاهی و قانونگذاری لازمه، صورت پذیرفته است، در استفاده از این فناوری موفق تر عمل کرده ایم.
 وی با بیان اینکه مجموع این عناصر توانسته ما را به خودکفایی و بومی سازی فناوری برساند. افزود: اما در مواردی که دیرتر از سایر کشورها در حوزه پژوهش کاربردی ورود کرده و افق ها را دیرتر کشف کرده ایم، به دلیل ایجاد نیاز به فناوری در میان جامعه، موفق نبوده ایم و کاربردهای این فناوری های وارداتی با چالش هایی همراه بوده است.
تدوین نقشه راه برای فناوری نسل پنجم موبایل
رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه کرد: این پژوهشگاه موظف شده نقشه راهی برای الزامات ورود به فناوری نسل پنجم موبایل تدوین کند تا علاوه بر برنامه ریزی برای مشارکت بین المللی، مشارکت دانشی با دانشگاه ها و مراکز علمی و نیز برنامه ریزی برای توانمندسازی بخش خصوصی و شرکتهای دانش بنیان و مراکز رشد و پارکهای فناوری را در دستور کار قرار دهد.
وی هدف از این اقدام را ثبت اختراع و نیز بومی سازی تمامی فناوریهای مورد نیاز در حوزه ۵G و یا بخش خاصی از آن عنوان کرد تا تنها استفاده کننده صرف این فناوری نباشیم.
خوانساری گفت: هدف گذاری این است که نقشه راه تا چندماه آینده تدوین و در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به تصویب برسد؛ پس از آن اقدامات کلیدی و زیرپروژه های لازم را با یک نگاه یکپارچه برای فعالیت هایی که در این حوزه انجام می شود، خواهیم داشت و استفاده بهینه از منابع موجود و هم افزایی استراتژیک را در دستور کار قرار می دهیم.

هدف از این اقدام ثبت اختراع و نیز بومی سازی تمامی فناوری های مورد نیاز در حوزه ۵G و یا بخش خاصی از آن است تا تنها استفاده کننده صرف این فناوری نباشیم.

رئیس مرکز تحقیقات مخابرات ایران اظهار امیدواری کرد که بعد از سیاستگذاری پژوهشی، اتمام مطالعات نسل پنجم موبایل در کشور و تولید اشتراکی دانش با همکاری مراکز علمی و فناوری، سیاستگذاری اجرایی و بهره برداری این پروژه در شورایعالی فضای مجازی کشور نهایی شود.
وی برنامه ریزی برای عملیاتی سازی پروژه نسل پنجم موبایل را ۵ ساله عنوان کرد و به مهر گفت: تا ۱۰ سال آینده این فناوری در ایران ۱۰۰ درصد استفاده می شود.
خوانساری بر تمرکز بر موضوعاتی چون حفظ حریم خصوصی افراد در بکارگیری این فناوری تاکید کرد و افزود: هم اکنون نیز اطلاعات کاملی از دارندگان گوشی های هوشمند در شبکه های ابری سازندگان گوشی ها جمع آوری می شود؛ اما با توجه به افزایش اطلاعات در استفاده از نسل پنجم موبایل، موضوع حفظ حریم شخصی یکی از مسائل فرهنگی و اجتماعی کشور در پذیرش این فناوری خواهد بود که از هم اکنون باید به آن توجه شود.
نسل پنجم چیست؟
نسل آینده‌ ارتباطات سیار که همان نسل پنج(5G) است در فرایند استانداردسازی (3GPP)در مرحله‌ مفهومی قرار دارد.
رییس سازمان تنظیم مقررات مخابراتی انگلستان(آفکام) می‌گوید شاید 5 سال دیگر نسل 5 به بازار انگلستان بیاید. در واقع پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که اگر گسترش تلویزیون‌های دارای وضوح فوق‌العاده زیاد با همین آهنگ، تداوم داشته باشد دوباره در عرض 5 سال آینده کمبود پهنای باند طیفی رخ خواهد داد.
در حال حاضر همان طور که در آخرین کارگاه موسسه استانداردهای مخابراتی اروپا(ETSI)راجع به آینده‌ ارتباطات سیار هم گفته شد زمان‌بندی‌هایی که در پی می‌آید برای راه‌اندازی فناوری نسل 5 امکان‌پذیر است: انجام تحقیقات، توسعه و نوآوری تا سال 2020، تعیین دامنه‌ کاری نسل 5 تا سال 2020، راه‌اندازی عملیاتی بعد از سال 2020 و دسترسی به خدمات بهینه‌ نسل 5 در حوالی سال 2025.
همچنین لازم به توجه است که چگونه فناوری وای‌فای توانست از فناوری نسل 4 و 5 سبقت بگیرد و سرعت‌هایی در حد چندین 1Gbps عرضه کند (به لحاظ نظری تا 8 Gbps در استاندارد امروزی802.11ac). یعنی در جاهایی که پهنای باند خیلی لازم باشد قبل از نسل 5 فناوری‌های دیگر را داریم.
از منظر مصرف‌کنندگان مصرف ویدیو و داده‌ همراه رشد انفجارآمیزی داشته است زیرا به طور روزافزونی از برنامه‌های برباددهنده‌ پهنای باند مثل اسکایپ و نتفیکس در تلفن‌های همراه هوشمند و رایانک‌ها استفاده می‌کنیم.
هر جا که هستیم تقاضای فزاینده‌ای برای خدمات داده‌ای پرکیفیت داریم و شبکه‌های موجود کنونی نسل 3 و 4 بعید است که جواب‌گوی نیازهای آینده‌ کاربران باشند. نسل 5 به تبادل اطلاعات بی‌درنگ و از لحاظ رسانه‌ای غنی دامن می‌زند و در عین حال روش‌های جدید کارکردن در جهان کسب و کار را میسر می‌کند.
به این ترتیب شرکت‌ها می‌توانند با روش‌های تازه‌ای با مشتریان‌شان تعامل و ارتباط برقرار کنند.
نسل 5 به طور بالقوه می‌تواند با استفاده از بسامدهای بالاتر ظرفیت را 1000 برابر کند. افزون بر این صرفه‌جویی چشمگیر در توان و راه‌اندازی آسان‌تر خدمات انتها به انتها همگی از اهداف کلیدی نسل 5 هستند.

نسل 5 می‌تواند تاخیر را کاهش دهد و به صورت بالقوه از60ms به کمتر از10ms کاهش دهد و این یکی از دلایل راه‌اندازی نسل 5 است که از همه کمتر شناخته شده است


از منظر بهره‌برداری، ظرفیت و پوشش‌دهی همچنان از چالش‌های بهره‌برداران خواهند بود. نسل 5 لزوما به رفع معضل پوشش‌دهی کمک نخواهد کرد ولی به رفع معضل ظرفیت سازندگانی کمک خواهد کرد که به آزمایش نسل 5 روی آورده‌اند تا سرعت‌های5GBps ارایه دهند و احتمالا آن را به10GBps افزایش دهند.
نسل 5 می‌تواند تاخیر را کاهش دهد و به صورت بالقوه از60ms به کمتر از10ms کاهش دهد و این یکی از دلایل راه‌اندازی نسل 5 است که از همه کمتر شناخته شده است. استانداردهای نسل 5 خیلی مقدماتی است بنابراین کار زیادی باید انجام داد تا این نتایج در محیط واقعی محقق شود تا شباهت روشنی از دامنه کاری و قابلیت‌های آن حاصل شود.
استانداردهای نسل 5 به صورت هیجان‌انگیزی سرعت، کمیت و تحویل داده توسط افزاره‌های دارای قابلیت نسل 5 را افزایش می‌دهند.نسل 5 ارتباطات فراخ‌باند بی‌سیم سریع‌تر با پوشش‌دهی بیشتر نسبت به استانداردهای قبلی ارایه خواهد داد و همین سبب می‌شود که کاربر احساس بهتری از کار کردن با افزاره‌های همراه داشته باشد.
تقاطع داشتن با رواج خدمات ابرواره‌ای در کسب و کار هم عاملی حساس است. شرکت‌های کوچک و نوپا با استفاده از برنامه‌های ابتکاری و انعطاف‌پذیر ابرواره‌ای دارند به خدمات شرکت‌های بزرگ دسترسی پیدا می‌کنند.
سرعت زیاد، تاخیر کم، پوشش‌دهی در همه جا و همه وقت می‌تواند از رواج‌یابی پشتیبانی کند و احتمالا به آن شتاب دهد.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منابع : مهر، آی سی تی نیوز و تلکام